• Anonym (Bölden)

Smärtsam böld!

Pinsamt men jag har fått en böld på ena skinkan. Började som en innebrännare typ och är nu större än en femkrona ganska hård och öm så in i helvete! Haft den i 4-5 dagar nu och den blir inte mindre utan fortsätter växa. Det gör ont när jag går, kan knappt sitta och i natt vaknade jag flera gånger av att det gjorde så ont.
    Vad fan är detta? Och hur blir jag av med den? Någon som haft nåt sånt?
    Har försökt klämma men jag lyckas inte. Främst för att det gör ont så tårarna rinner. Så jag kan inte ta i så mycket.

• Svar på tråden Smärtsam böld!
  • Anonym (Bölden)

Saken är den att den är liksom inte mjuk och klämvänlig som t.ex en vanlig innebrännare är utan jag känner att den under huden är hård och har en ganska ojämn yta. Känns som att den aldrig kommer gå att bara tömma utan som att man måste skära upp och skära bort hela den stora hårda ojämna klumpen.

Ursäkta detaljerna

• Fia 28
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-24 14:52:33 följande:
    Saken är den att den är liksom inte mjuk och klämvänlig som t.ex en vanlig innebrännare är utan jag känner att den under huden är hård och har en ganska ojämn yta. Känns som att den aldrig kommer gå att bara tömma utan som att man måste skära upp och skära bort hela den stora hårda ojämna klumpen.
    Ursäkta detaljerna
    Bölder där nere brukar vara sånna. De blir nog mogna till sist, men det kan ta några dagar.
  • Anonym (Bölden)
    Fia 28 skrev 2013-05-24 14:55:22 följande:
    Bölder där nere brukar vara sånna. De blir nog mogna till sist, men det kan ta några dagar.

Men den har ju varit där i 5-6 dagar nu, hur lång tid kan det ta? Förbannade skitböld!
  • SpanskaFlugan
    Anonym (tipset) skrev 2013-05-22 22:57:26 följande:
    Det är en lång historia. Min granne använde det till ett riktigt stort och äckligt sår på sitt husdjur. Hon hade noll kronor och hade inte råd att åka till veterinär.  Hon kom på att hon sett ett TV program där de smörjt in sår med honung så hon provade det. Och hon blev chockad av resultatet!!!  Honungen drog ur infektionen och det fula såret läkte snabbt och fint. Man såg faktiskt skillnad på en timme. Hon berättade det för mig och jag provade på mina barns sår och mina egna fick själv uppleva hur bra honung är.  Och en dag när jag hade en sådan böld som du beskriver så provade jag honung och det hjälpte. Inte så att bölden försvinner på en timme. Men det blir betydligt bättre. Hoppas det funkar lika bra för dig!           

Honung är faktiskt antiseptiskt, det är därför det fungerar så bra på sår. :)
  • Fia 28
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-24 15:02:13 följande:

Men den har ju varit där i 5-6 dagar nu, hur lång tid kan det ta? Förbannade skitböld!
    Troligtvis nån dag till.
  • Anonym (Bölden)

Bara för att jag gnällde så sprack den nu! När jag gick på toa. Vidrigt. Men där är väldigt mycket kvar som nog inte kommer komma ut idag. Först bara blödde det som fan, så jag blev rädd. Haha, herregud. Dock gör den fortf lika ont.

• Fia 28
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-24 15:19:53 följande:
    Bara för att jag gnällde så sprack den nu! När jag gick på toa. Vidrigt. Men där är väldigt mycket kvar som nog inte kommer komma ut idag. Först bara blödde det som fan, så jag blev rädd. Haha, herregud. Dock gör den fortf lika ont.
    Förök klämma ut det sista så är det nog betydligt bättre redan imorgon. Lägg på ett plåster om det är på ett sånt ställe så skorpan kan torka fast i trosan.
  • Anonym (bölder)

Hade en massa sådana bölder när jag var barn, en på skinkan fick jag öppna under narkos när jag var 11 år övriga har öppnats utan bedövning.
    Har haft en del i vuxen ålder också som läkt ut på ungefär 14 dagar.
    Det jag undrar över är varför man får dessa och om det går att förebygga på något sätt, när jag var barn sas det att det var stafylokocker? 

• Fia 28
    Anonym (bölder) skrev 2013-05-24 15:35:57 följande:
    Hade en massa sådana bölder när jag var barn, en på skinkan fick jag öppna under narkos när jag var 11 år övriga har öppnats utan bedövning.
    Har haft en del i vuxen ålder också som läkt ut på ungefär 14 dagar.
    Det jag undrar över är varför man får dessa och om det går att förebygga på något sätt, när jag var barn sas det att det var stafylokocker? 
    Hög talgproduktion kanske?
  • Anonym (bölder)
    Fia 28 skrev 2013-05-24 15:39:54 följande:
    Hög talgproduktion kanske?
    Har man det som barn, och borde jag då inte även haft en massa finnar i tonåren, hade nämligen knapp några finnar alls?
Svar på tråden Smärtsam böld!