• Anonym (Bölden)

Smärtsam böld!

Pinsamt men jag har fått en böld på ena skinkan. Började som en innebrännare typ och är nu större än en femkrona ganska hård och öm så in i helvete! Haft den i 4-5 dagar nu och den blir inte mindre utan fortsätter växa. Det gör ont när jag går, kan knappt sitta och i natt vaknade jag flera gånger av att det gjorde så ont.
    Vad fan är detta? Och hur blir jag av med den? Någon som haft nåt sånt?
    Har försökt klämma men jag lyckas inte. Främst för att det gör ont så tårarna rinner. Så jag kan inte ta i så mycket.

• Svar på tråden Smärtsam böld!
  • Fia 28
    Anonym (bölder) skrev 2013-05-24 15:44:50 följande:
    Har man det som barn, och borde jag då inte även haft en massa finnar i tonåren, hade nämligen knapp några finnar alls?
    Då är det nog något annat.
  • Anonym (Bölden)
    Fia 28 skrev 2013-05-24 15:21:50 följande:
    Förök klämma ut det sista så är det nog betydligt bättre redan imorgon. Lägg på ett plåster om det är på ett sånt ställe så skorpan kan torka fast i trosan.

Det går inte. Ursäkta detaljerna men först kom en massa blod, sen en del var och nu när jag trycker så kommer det bara klar vätska med lite blod. Allt det där hårda är kvar men det läcker vätska hela tiden så nu har jag tagit en binda och dubbla trosor på mig. Känt mig snyggare ;)
  • Fia 28
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-24 15:55:29 följande:

Det går inte. Ursäkta detaljerna men först kom en massa blod, sen en del var och nu när jag trycker så kommer det bara klar vätska med lite blod. Allt det där hårda är kvar men det läcker vätska hela tiden så nu har jag tagit en binda och dubbla trosor på mig. Känt mig snyggare ;)
    No worries, jag är inte känslig. Har tom klämt en böld på syrrans röv en gång =).
    Nåmen kanske den är tom då ändå, eller så kommer det mera var en annan dag. Men det brukar alltid bli bättre efter den har spruckit.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-24 15:55:29 följande:

Typ som en jättefinne. Ibland klämmer man ut det mjuka men den hårda talgproppen blir kvar. Ursäkta det äckliga detaljerna men En gång hade jag en monsterfinne vid läppen som gjorde göront! Det syntes bara lite rött och svullet på ytan men under var den enorm. Tillslut fick den ett pyttelitet huvud som jag kunde klämma men hela den hårda biten var kvar. Till sist tog jag en rengjord nål, doppa den i asolsprit och gjorde ett litet hål och det var som om något gav efter. Sen klämde jag ut en lång "korv" med talg eller var som inte var flytande. Båda smärta och svullnad la sig direkt.
  • Anonym (Bölden)

Tom är den definitivt inte. Fortf precis lika öm och det fortsätter komma ut vätska. Och alltså den där stora hårda grejen kommer jag aldrig kunna få ut själv. Den är STOR och det känns som om man måste öppna upp större för att få ut den. Men det får väl bli på måndag då.

• ceeh

Den kommer inte bli tom på flera dagar tyvärr. Läker på om på och kommer komma var ganska länge. Har själv en bak i nacken vid hårfästet just nu som sprack i måndags.. Kommer bli ett liten ärr och kan lätt bli infekterat igen.

Ni som har många (som jag) när ni känner att en är på g. Tvätta med acne lösning morgon och kväll, använd hibiscrub vid duschning och lägg på omslag med asolsprit. Brukar funka om man gör deg tidigt!

• Anonym (huskur)

Älskar att hantera finnar och bölder. Hade gärna tagit hand om din men du verkar ju va på g själv. Det som är kvar kommer en annan dag, du har fått bra råd om att skydda området.

• annaba

Låter misstänkt likt en pilonidalcysta. Maken har haft vid några tillfällen och de gör precis som TS skriver rätt ordentligt ont när de börjar fyllas med var.

Cystan behöver för det mesta tömmas kirurgiskt av läkare eftersom den sitter djupare ner i vävnaderna. Alsolsprit funkar måttligt, har man tur kan det ta upp den lite mer mot ytan men ger oftast ingen större effekt, man ska inte heller försöka tömma den själv då det dels är svårt att komma åt och det även med bedövning gör rätt helvetiskt ont när de börjar skära upp den. Maken tillhör inte den blödiga sorten, men blodtillförseln till mina fingrar var i det närmaste strypt under minuterna läkaren höll på sist.

VC eller närakut brukar kunna hantera att bedöva och öppna upp, men sist fick vi faktiskt åka in till stora akuten  då den dök upp under helgen och det inte fanns en sportslig att gå till måndag utan att få hjälp. 

• Anonym (M)
    Anonym (huskur) skrev 2013-05-24 21:58:10 följande:
    Älskar att hantera finnar och bölder. Hade gärna tagit hand om din men du verkar ju va på g själv. Det som är kvar kommer en annan dag, du har fått bra råd om att skydda området.

Märkligt det där med att klämma! Varför är det så fascinerande? Gillar att klämma sambons finnar och pormaskar på ryggen! Och, på mina mörkare vandringar på nätet har jag upptäckt att det finns massor med videor där folk klämmer diverse finnar, pormaskar och bölder... Jätteäckligt men morbidt fascinerande!
  • Anonym (huskur)
    Anonym (M) skrev 2013-05-24 23:11:50 följande:
    Märkligt det där med att klämma! Varför är det så fascinerande? Gillar att klämma sambons finnar och pormaskar på ryggen! Och, på mina mörkare vandringar på nätet har jag upptäckt att det finns massor med videor där folk klämmer diverse finnar, pormaskar och bölder... Jätteäckligt men morbidt fascinerande!

Fnissar och rodnar- jag är likadan.

Just pormaskar modell större är något jag är sjukt intresserad av. På mannens, mammas, andra släktingars. Alla vet och de flesta låter mig ta hand om dem

Youtube...jag kan titta i timmar. Innan den fanns trodde jag att jag var sjuk i huvudet. Iom nätet och Youtube inser jag att det finns MÅNGA som älskar att klämma och titta på!!
  • elmadumle

Är det verkligen en finne? det låter som en pilonidalcysta som någon skrev här uppe, dottern har opererat sig för det för drygt två veckor sedan. Det började likadant och blev sedan större och för att få bort allt krävs operation, såret som kan vara ganska stort lämnas sedan öppet för att läka underifrån och vi l´ägger om varje dag. Hennes op sår är 5 cm långt och 3 cm djupt.

• Anonym (Bölden)

En finne är jag ganska säker på att det inte är. Det hårda är liksom hela vägen från där skinkorna delar sig och precis till anus. Det är absolut inte något man bara klämmer. Men den fortsätter läcka massa vätska. Och det är fan inte lätt att hålla det rent med tanke på placeringen av den.

Jag får se hur den är på måndag och isf söka läkare igen.

• SpanskaFlugan
    Anonym (Bölden) skrev 2013-05-25 08:44:14 följande:
    En finne är jag ganska säker på att det inte är. Det hårda är liksom hela vägen från där skinkorna delar sig och precis till anus. Det är absolut inte något man bara klämmer. Men den fortsätter läcka massa vätska. Och det är fan inte lätt att hålla det rent med tanke på placeringen av den. Jag får se hur den är på måndag och isf söka läkare igen.

Låter exakt som en pilonidalcysta. Läs på 1177, någon har länkat till det högre upp. De börjar precis som du säger högst upp mellan skinkorna.
  • Fia 28
    SpanskaFlugan skrev 2013-05-25 10:57:26 följande:

Låter exakt som en pilonidalcysta. Läs på 1177, någon har länkat till det högre upp. De börjar precis som du säger högst upp mellan skinkorna.
    Ja det gör det faktiskt nu när du skrev var den ligger. Mitt ex hade en sån cysta och den opererade bort. De är ofarliga och tydligen ganska vanliga.
  • Anonym (Bölden)
    SpanskaFlugan skrev 2013-05-25 10:57:26 följande:

Ja jag kollade länken och håller med. Men läkaren sa inget om det?!
Svar på tråden Smärtsam böld!