• PiOmiO

    Insemination - sommaren 2013

    Hoppar också över hit.!
    Blev måttligt chockad i morse när ÄLtestet visade glad gubbe ! Kastade oss i bilen och åkte till Danmark. Så det blev insemination. TVÅ fina ägg stod där redo, och hon "varnade" oss att risk finns för tvillingar så vi fick välja. SJÄLVKLART var ju vårt svar. Lite större chans tänkte vi såklart. Nu hoppas vi. Testdag 13juni.
    Har Crinone hemma sedan IVFerna. Rådfrågade om jag kunde använda dem å de tyckte de att jag skulle göra. Så nu kör jag på Crinone 1:a tagen nu när vi kom hem. Spännande** 


    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Cassidy skrev 2013-05-30 20:08:54 följande:
    Patkay83: Usch, jag lider med dej! Skönt att du kan se framåt iaf och hoppas på nästa försök!

    PiOmiO: Då håller vi tummarna nu då! Glad
    Vad är Crinone???

    Jag är lite skeptisk mot Sahlgrenska... Tycker att det är lite flummigt emellanåt, och att läkarna säger rakt emot varandra ibland.
    1. Jag tar Ovitrellen 12 timmar före inseminationen. Har förstått att alla andra tar den tidigare än så. Undrar varför...

    2. De säger att jag inte alls ska använda äl-stickor och tänka så mycket. Det sköter de!
    MEN jag har läst att flera av er dels gör VUL vid inseminationen och dels får göra VUL efter inseminationen, för att veta att det faktiskt har lossnat ägg. Nåt sånt har de aldrig gjort på mej. Så jag kanske aldrig har haft chansen egentligen, eftersom jag ju inte vet om jag haft äl alls...
    Crinone är progesteron som jag fick utskrivet att ta efter IVF. lika bra att använda det, så använder det nu vid inseminationen istället =) det gör det "gosigare" för embryot samt att kroppen inte är beredd på en graviditet vid IVF därav tar man den. Men kan ju inte skada...snarare kanske göra någon nytta.. =)
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO

    Jag har mått skit illa dag 4-5 efter inseminationerna båda gångerna, men det har ju inte tagit sig. Vet inte varför jag mår illa varje gång? det håller i sig i 2-3dagar sedan försvinner det. Andra gången tog jag Crinone och då var jag så fruktansvärt illamående och trött och sjukdomskänsla. Första gången tog jag inga extra hormoner, men var även då illamående.


    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Heidi82 skrev 2013-06-15 09:03:23 följande:
    Leya: Lycka till. Här får man bara göra insemination i stimulerad cykel. Min ÄL har alltid fungerat som en klocka men nu med pergotime har det bara strulat. Men när det väl fungerar är det ju skönt att veta att man har dubbel chans (2 ägg). Men jag vågar inte hoppas, blev så grymt besviken de sista ggr. Senaste gången då jag var på VUL o min läkare gav besked att det inte blir ngt, bröt jag ihop totalt. Jag sprang ut från hennes rum med sprutande tårar, ringde och sjukanmälde mig från jobbet och gick hem och bara grät floder. Det var andra misslyckandet, nu hoppas jag verkligen på tredje gången gilt!
    Pergotime strulade till min cykel ordentligt när jag provade. Ägglossningen kom på CD58 gjorde insemination i Danmark och 14dagar senare kom mensen hade då ETT superfint stort ägg. nästa cykel hade jag ägglossning på CD 25 som visade två STORA fina ägg (21 och 28mm) men det tog sig inte ändå. Ibland sägs det att pergotime även påverkar nästkommande ägglossning... så denna cykeln så är jag heeelt "ren" från extra hormoner mm. Hoppas på att vi kan komma oss iväg till danmark denna cykelns ägglossning också.
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    amalia02 skrev 2013-08-30 13:25:58 följande:

    Ja precis... om man inte kan få lite engagemang ens när man betalar. Fast egentligen ska det inte spela någon roll, känns väl lika frustrerande för dig med Sahlgrenska. Vet inte vad jag ska göra nu, jag är mitt i ägglossning och skulle väl insemineras inom de närmaste dagarna men nu känns det bara fel. Vet inte hur jag ska gå vidare nu. Skita i det eller chansa en sista gång hos de. När jag var där sist och försökte ställa lite frågor drog hon ut ett block mitt i ultraljudsundersökningen och började kladda på. Skitkul att ligga där utan en filt ens och gissa sig till grejer.... Gud så negativ jag känner mig idag
    Hej. Vad tråkigt att du har fått en negativ uppfattning av Sellmer. Vi har gjort 4st inseminationer på Sellmer och är jättenöjda med all personal där. Anledningen till att hon tog fram blocket och "ritade" kan det ha varit för att du inte förstod vad hon sa och att det var av vikt att veta innan inseminationen gjordes kanske?! Vi har alltid ringt innan vi kommer och fått en tid. Då har de helt och hållet varit engagerade i oss när vi varit där.

    Mvh. PiOmiO
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    SoSS15 skrev 2013-09-16 13:58:57 följande:
    Ni som gör insemination på klinik i Danmark... Har klinikerna några krav på dig som ska bli inseminerad, t.ex. ålder, ekonomi, levnadssituation..?

    Inte vad jag vet. Har gjort 4st insemination på sellmer i Köpenhamn, hade ett inskrivningssamtal men det står inget på deras sida om krav...mer än att man ska vara frisk från hiv och aids.
    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO

    .oj vad tiden gått Piomio, har du redan hunnit med 4 inseminationen nu!?!  må det ta sig nu snart då![/quote] Ja tyvärr, har det gått så snabbt å tyvärr inte heller lyckats ännu, denna månaden har vi tagit en paus... fortfarande minst ett halvår kvar innan vi är framme i kön på Sahlgrenska =/ hur går det för er?


    IVF-/Inseminations bloggar på: www.piomio.blogg.se/ --> Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO

    Är det fler än jag som haft ovala folliklar vid insemination? Vilken storlek har ni haft på ägget/äggen. Och hur lång tid efter positivt ägglossningstest har ni gjort inseminationen???


    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-03-24 11:55:59 följande:
    sweet, tack! jaadu vi kör vidare på inseminationsförsök med donator eftersom min makes spermier inte var toppkvalitet (vi har gjort ivf-försök också).
    ja guuud vad vi tragglat på med detta i många år nu, jag och min make längtar SÅ mycket efter ett barn som ska förgylla vår tillvaro och ta oss från steget partners till familj. adoption är inget alternativ för oss så vi kämpar på så länge vi orkar.. men hoppet är det sista som överger människan, inte sant!?

    stor kram 
    Hej alla här inne. Så tråden lever vidare märker jag
    Så uppdate från vår sida... Efter 6misslyckade inseminationer vid 5st tillfällen i danmark så är vi bara flera 10-tusentals kroner fattigare och inte ett enda barn rikare...=/

    MEN lite positivt i alla våra tråkigheter är att vi ÄNTLIGEN har blivit uppringda av SU, det är ÄNTLIGEN våran tur att få hjälp i sverige, ska dit i över morgon (torsdag) på första intromötet för spermiedonation, och vi har blivit lovade från innan att vi ska få starta med IVF direkt eftersom vi vilken stimulans jag behöver för att "producera" ägg Så hoppet är inte ute ännu, men oj vad vi är trötta på att vänta, vänta och vänta utan att kunna påverka. Så snart börjar bloggen bli mer uppdaterad om ni vill följa. www.piomio.blogg.se

    Adina 15 - 2014 får enna bli vårt år tycker jag. Varför ser ni inte adoption som ett alternativ? Vi ställde oss i adoptionskö i hmm september/oktober tror jag det var. Kändes bra att väl ha bestämt sig för att gå med, och få ett ärendenummer.
    STOR KRAM* å grattis till er som är i väntanstider!
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-03-25 14:29:27 följande:
    PiOmiO: HEEEJ! länge sen, jag var övertygad om att du hade lyckats efterom jag inte sett skymten av dig på en tid. skönt att höra ni kommit vidare i kön, men trist med 5 misslyckade inseminationer. detvar ungefär där nånstans som jag tappade räkningen på antal utförda försök.. tills journalerna på kliniken påminde mig om att jag var uppe i 10:e försöket. gulp. och nu är 12:e försöket avklarat. ger mig fasen inte!!! 2014 ÄR vårt år!
    stor kram och lycka till med era ivf:er, mitt tips är att inte vara rädd för att ta hormonerna. se det som en jobbig men övergående period. och lyckas det är det värt ALLT!
    kram
    Mycket längesedan JA!, Nej tyvärr, vi har ju inte lyckats ännu...vi har ju köat å köat å köat i sverige, och under tiden provat hela 6st inseminationer i danmark.
    Ja räkningarna är ju inte att leka med. har du försökt skicka in å se om du får tillbaka något från försäkringskassan? Jag har inte vågat, är rädd för att de ska "dra av" från våra försök i sverige =S
    Nu var vi på mötet igår, och vet du vad! Vi ska få sätta igång DIREKT.. först sa de v 24-25 som prel äp-vecka, men de hade fått en återbudstid och ringde upp oss på mobilen när vi var på g hem!!!! blev helt chockad, de hade fått en avbokning vecka 19 vilket innebär att jag börjar spraya på mensen som kommer nästa måndag ungefär...lycklig*
    Men ni köar väl i sverige också?! eller?! Har ju gjort IVF tidigare och besvärades inte varken av sprutorna eller hormonernas effekter då, så hoppas på att de kommer gå fint även denna gången!.
    STOR KRAM**
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-03-31 11:14:47 följande:
    aaah jag hade missat att ni gjort ivf tidigare, hade för mig det var insemination ni satsat på. det här med att skicka in till försäkringskassan måste jag kolla upp, har hört det från flera håll nu, antar att jag inte uppfyller kriterierna för att få ersättning... är bara en känsla jag har.

    jo vi har gjort 3 ivf:er via landstinget, lyckades en gång men fick missfall. embryona var inte toppkvalitet p g av min makes dåliga spermier så vi beslutade att gå vidare på insem via donator privat. inget fel på mig som det verkar, ändå vill det sig inte. men jag ger mig fasen inte!!!

    Men så himla roligt att ni fick ett framsving i kön! och inte så lite heller.. grattis! ladda med lugn och vitaminer nu så jäklarns ska det gå! ni förtjänar det nu! är det ivf med din make eller med donator? annat?



    Ja så det är skönt när man nu denna gången vet hur allt går till. Det är spermiedonation nu på sahlgrenska. Känns toppen.

    Men har ni inte fått ställa er i spermiedonationskön i sverige då? Eller anser de inte att ni är berättigade det i sverige? Våra försök nollställdes då.. hade ju gjort 1,5försök innan (första gången svarade jag inte på hormonerna) men nu har vi tre fulla försök

    Kram
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-04-01 13:43:51 följande:
    väldigt intressant, jag måste kolla upp det här. det är klart det borde funka att jag söker på egen hand, att det liksom nollställs sedan tidigare försök eftersom det gick via min partner och hans sjukdomshistoria... men vart sjutton vänder man sig? husläkare/ annat? nu jäklar fick jag något att bita tag i. tack snälla för tips!!!



    Va bra att jag väckte en ny idé! Värt att kolla upp iaf. Men om ni har använt alla ivf försök och kliniken anser att ni har fullt dugliga ägg och spermier så vet jag inte om det går.. men som sagt värt att höra! Jag skull nog ringt till gyn och därifrån få remiss till reproduktionsmedicin (för tror man behöver remiss dit) jag trodde ju att ni stod o donationskö i sverige..och att ni liksom vi "provade lyckan i danmark under den långa väntetiden"

    Stor Kram!
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Cassidy skrev 2014-04-01 20:08:39 följande:
    Håller tummarna för er båda!!!!!!!!!!!



    Tack fina du!
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Cassidy skrev 2014-05-25 11:05:48 följande:
    Grattis Leya!

    Och Patkay, visst är det härligt med livstecken!

    Själv är jag gigantisk. Når med nöd och näppe fram till tangenterna på datorn så jag kan skriva det här

    Men nu är det snart klart. Har fått tid för snitt på tisdag, den 27 maj, så bara två dagar till!

    Mina bebisar har vuxit och mått toppen hela graviditeten, medan jag har mått uruselt. Tvilling 1 har legat i säte och tvåan har legat i tvärläge hela tiden, så en vaginal förlossning är utesluten.

    Jag får ju erkänna att jag känner mig halvt skräckslagen nu när det äntligen är dags. Man har väntat så länge att allt känns overkligt...

    Hur går det för er andra? Händer det något eller är det bara köande?



    Spännande! Hoppas allt går bra!

    Här gjorde vi en hel IVF behandling med donerade spermier fick ett toppenfint embryo tillbaka som tyvärr inte gick vägen :-/ så nu får vi vänta till efter semestern (då de har sin semesterstängning nu snart) vi har 6st i frysen så det blir en frozen embryo transfer nästa gång. Känns inte som om vi gör annat än att vänta..
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO

    Hej! Hur går det för alla här inne. .

    Det omöjliga har hänt..jag är gravid! Svindlande. Ofattbart och helt underbart. Är fortfarande i chock som ni förstår trots 9dagar sedan vi såg plusset.

    Lyckades på FET i naturlig cykel med IVF med spermiedonation! 5år skulle det ta! Å sen får vi ju bara hoppas att den lill* är här för att stanna!! <3


    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-10-07 13:25:14 följande:

    VAH!! vad är det jag läser. herregud quinna- grattis!!!! håller tummarna för att allt går som planerat. nu tar du det lugnt.  

    som jag följt din kämpiga resa och är fortfarande inne på min egna... för mig väntas kommande ivf med spermadonation som står på tur. vi kör AVA i Riga. 

    håll mig informerad om vad som händer! när får du göra ditt förska UL och kolla om det är 1 eller 2 st? 

    största kramen till dig du starka..!!


    Haha jag log när jag läste ditt svar! Tack. Trots väldigt få symtom så känner jag mig ändå bra lugn, det finns massa att oroa sig för men inget att göra åt så då har jag bestämt mig för att försöka att INTE oroa mig nu när jag äntligen är gravid! Så egenligten så funkade det ju på andra försöket med IVF med spermiedonation, men som vi väntat. Hoppas det är er tur snart! VUL är 23dje okt fick ju bara ett embryo insatt och chansen för enäggstvillingar är ju inte stor, men ALLT är välkommet! (Uppdaterar flitigt i bloggen nu också) stoor kraam!!
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-10-07 14:31:39 följande:

    aaah ok var det ett embryo så blir det knappast tvillingar

    gjorde ni på Sahlgrenska..? hur valdes donator? tog man hänsyn till blodgrupp osv eller var det enbart efter att efterlikna maken i största möjliga mån?

    allt kommer gå bra för er, ta det lugnt och njut av att du är just GRAVID!!! tjohoo


    Japp gjordes på Sahlgrenska, vi vet bara att de matchade mannen med ögonfärg, längd och vikt. Tror inte ens de har blodgrupp på mig så de kan dom inte ha matchat. Fick ni inte göra donation i sverige? Vi hade ju 1.5års väntetid på sahlgrenska!
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-11-03 15:05:50 följande:

    amalia: tack för lyckönskningar! alltid härligt att höra om alla som lyckas efter en längre tids kamp och längtan, det ger en hopp!!!

    fantastiskt med en 5 månaders, jag vet tiden går sjukt snabbt, förstår om man vill ta tillvara på den så gott det går.

    Piomio: vi gjorde 3 ivf i sverige med makens säd sedan var dessa försök förbrukade och vi valde då att gå vidare utomlands på klinik med donator. efter att ha försökt med inseminationen så går vi nu på IVF och är mitt uppe i karusellen. jag är hoppfull!

    kramar till er alla!


    håller alla tummar jag äger och har!! Våra försök "nollstäldes" ju men det var väl för att de inte fick tag i några spermier så vi fick aldrig ens någon transfer då. Hoppas hoppas ni på ert IVF! Kraam
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO
    Adina15 skrev 2014-11-04 15:04:09 följande:

    tack snälla Piomio för pepp och omtanke. jag väntar ÄP imorgon, extra nervöst då jag är överstimulerad ås jag hoppas allt går bra. kommer inte bli återföring förrän om 2-3 mån...

    kram


    Åh typiskt. Men FET i naturlig cykel "is the shit; -) " funkade för mig, och jag har hört att det funkat bra för måånga fleer!
    Life is not fair; get used to it.
  • PiOmiO

    Storken anlände i början av Juni, nu har vi vår flicka hos oss och vi är helt inne i bebisbubblan fortfarande trots att hon hunnit bli två månader. Sååå älskad.! Att det skulle ta så många år! (sex år!!)


    Life is not fair; get used to it.
Svar på tråden Insemination - sommaren 2013