• Anonym (Sandra)

Han dricker varje helg............

Nu lade jag tråden under Missbruk. Om han är alkoholist eller ej är ganska ointressant..
    Skulle vara så tacksam om ni hjälpte mig att se det jag behöver se. Vi har varit gifta i 10 år och har barn tillsammans. Han dricker varje fredag och lördag, det har hänt att han varit nykter nån helg eller på fredagen.

Det sjuka är att när han är nykter nån fredag blir det sjukt taskig stämning, (han vill väl visa att han minsan kan) han är obekväm och trivs inte för han hellre vill känna lugnet som ölen ger. Jag får lite medberoende varning och känner att det är mitt "fel" att han inte får "unna" sig. Så sjukt!!??

Han bli inte våldsam eller otrevlig. .snarare harmlös. Jag är uppvuxen med min pappa som drack mycket, han blev däremot dyngrak så jag känner till detta med medberoende och hur mycket alkoholen förstör.

Jag säger att han inte ska dricka när barnen är vakna. Han håller med och fatmedtar poängen men förmår inte att respektera det. Han säger att Vad är problemet? Jag slår dig inte, blir inte full, dricker öl för att det är gott. Han tycker att jag är tråkig som inte dricker. -Jag har bestämt mig för att inte göra det inför mina barn, det tycker han är ett bra beslut men ändå att vi kan dela på en flaska vin. Han försvarar sig med att "ja men det är bara 3,5 öl" "små 33cl etc " .

Jag tycker att det är "normalt" att han dricker en öl eller 2 till maten, aksnek när man grillar och rent utav tar en irich på kvällen. men inte VARJE helg. Det måste finnas en nyans, lika gärna att man kan ha 2 vita helger, Men icke, det är jag som är "onormal" som inte dricker :/

Det är klassiker som nä nu har jag klippt gräsmattan nu är jag värd en kall. .. eller 2. .Alltid när vi äter på restaurang gäller han i sig 2-3 50cl öl. Semestrarna är det var o varannan dag.

Vad som jag börjat lessna på är att han inte respekterar mig. Eller vad barnen förtjänar. Som är vana att pappa gillar öl. Jag är trött på alkohollukten och bara hans stil att han blir trög mm.

MEN allt annat är bra. .. Det skulle bara lättare om han var var våldsam då skulle jag dra direkt.

Hur vet man att man Älskar någon? Känns som om det har sinat rejält i samband med att han dricker fast jag inte vill. .

Så tacksam för reflektioner från er. . Evil or Very Mad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 15:03
    Alltså han dricker (varierar sig) Starköl, folköl, whiskey.

Han blir berusad, tillräckligt så det märks, "inte med i matchen" fumlig, trög, man får inte samma kontakt med honom..

Han ligger inte och kräks dyngrak på golvet, men onykter, berusad.

Full är han efter en krogkväll, kan inte säga hur ofta det går i perioder

Så ni tycker att det är helt OK att vara berusad varje helg när man lever i en familj?

• Svar på tråden Han dricker varje helg............
  • Anonym (Förstår honom!)
    Vila skrev 2013-06-05 11:13:53 följande:
    ...och där slutade vi lyssna på dig.

De sista två meningarna är värda att fundera på. Det gör nog ont att se saker och ting på det sättet men chansen finns att mannen faktiskt känner så! Varför blunda för något bara för att det svider?

För att komma ifrån den låga nivån på diskussion skulle jag vilja säga följande. Om TS får en känsla att hennes man är ute efter att vara berusad så ofta han bara kan och om hon märker att han vill passa på såfort det ges tillfälle så tycker jag att det hade varit mycket KONSTRUKTIVT och till stor HJÄLP för henne och familjen att sätta sig och fundera varför mannen känner som han gör. Det är då uppenbart att han flyr ifrån något. Ts, tro mig, bara för att du tror att han borde vara nöjd med familjelivet så betyder det inte att han ÄR det. Han kanske saknar något i sitt liv som inte familjen ger honom. Det är inget han kommer att erkänna för att slippa såra dig och barnen. Bara för att man har fru och barn betyder det INTE att man automatiskt slutar ha andra behov eller drömmar som inte barnen och frun kan uppfylla. Du säger att han var värre innan han träffade dig. Ja, han kanske trodde familjelivet skulle vara roligare än det visade sig vara och så föll han tillbaka till sitt gamla problemlösningsmönster.

• Anonym (Sandra)

Anonym (Förstår honom!) skrev 2013-06-05 11:24:51 följande:
    För att komma ifrån den låga nivån på diskussion skulle jag vilja säga följande. Om TS får en känsla att hennes man är ute efter att vara berusad så ofta han bara kan och om hon märker att han vill passa på såfort det ges tillfälle så tycker jag att det hade varit mycket KONSTRUKTIVT och till stor HJÄLP för henne och familjen att sätta sig och fundera varför mannen känner som han gör. Det är då uppenbart att han flyr ifrån något. Ts, tro mig, bara för att du tror att han borde vara nöjd med familjelivet så betyder det inte att han ÄR det. Han kanske saknar något i sitt liv som inte familjen ger honom. Det är inget han kommer att erkänna för att slippa såra dig och barnen. Bara för att man har fru och barn betyder det INTE att man automatiskt slutar ha andra behov eller drömmar som inte barnen och frun kan uppfylla. Du säger att han var värre innan han träffade dig. Ja, han kanske trodde familjelivet skulle vara roligare än det visade sig vara och så föll han tillbaka till sitt gamla problemlösningsmönster.

Jo det är vårat fel att han dricker. Det är pga oss. Nöjd nu?

Sen att han drack ännu mer INNAN han träffade mig hör ju inte till saken. Han kanske visste vad som komma skall och började vänja sig.
  • Anonym (Sandra)

hahahaha han hade barn och familj innan jag träffade honom. Alltså barn sen innan... inte ens det barnet ville komma varannan helg pga av att han drack då. Men det är säkert det barnets fel det oxå!  Jag tycker synd om din fru/barn om du ens har några :/
  • Anonym (alkisbarn)

Om familjen anser det är ett problem om någon familjemedlem dricker då ÄR det ett problem. Väljer man flaskan istället för sin familj då är det ett problem. Tydligen KAN han inte vara utan sina öl utan att bli lite sur, och då ÄR det ett problem.

Jag anser att du TS ska ställa ultimatum - antingen behandling eller så går du. Han lyssnar inte på dig, skiter fullständigt i att du tröttnat på hans drickande. Han bryr sig inte om att du tycker det är ett problem och då är det inte ett partnerskap.

• Anonym (Sandra)

Inte konstigt att det finns så många barn som måt dåligt och familjer som splittras pga alkoholens baksida, när man hör här hur en del resonerar. Skrämmande. Kanske man inte ska mata dom i skogen ;)

• Anonym (Sandra)

Alkoholproblem beror alltid på en själv. Alla har ansvar över sitt egna liv. Men den svaga alholisten skyller alltid sitt missbruk på alla andra yttre omständigheter att det är som det är. Allt för att slippa ta ansvar.

Lyckligtvis gör inte min man det. Han erkänner att han dricker för mycket och vill verkligen skärpa sig. Vi får väl se
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (alkisbarn) skrev 2013-06-05 11:38:52 följande:
    Om familjen anser det är ett problem om någon familjemedlem dricker då ÄR det ett problem. Väljer man flaskan istället för sin familj då är det ett problem. Tydligen KAN han inte vara utan sina öl utan att bli lite sur, och då ÄR det ett problem.

Jag anser att du TS ska ställa ultimatum - antingen behandling eller så går du. Han lyssnar inte på dig, skiter fullständigt i att du tröttnat på hans drickande. Han bryr sig inte om att du tycker det är ett problem och då är det inte ett partnerskap.
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-05 11:43:10 följande:
    Alkoholproblem beror alltid på en själv. Alla har ansvar över sitt egna liv. Men den svaga alholisten skyller alltid sitt missbruk på alla andra yttre omständigheter att det är som det är. Allt för att slippa ta ansvar. Lyckligtvis gör inte min man det. Han erkänner att han dricker för mycket och vill verkligen skärpa sig. Vi får väl se

TS jag förstår att det här är ett känsligt ämne för dig, och du har verkligen min medkänsla. Om din man nu erkänner sitt problem så är det ännu bättre. Ha din åsikt du, den har du rätt till! Det enda jag försöker är att få dig att tänka efter. Inte ändra inställning, BARA TÄNKA EFTER.

Jag är kvinna förresten. Jag tycker att enda lösningen är att man gifter sig med någon som har samma inställning till alkohol som en själv sålänge vi inte pratar om medicinskt alkoholberoende.

Svar på tråden Han dricker varje helg............