• Anonym (Sandra)

Han dricker varje helg............

Nu lade jag tråden under Missbruk. Om han är alkoholist eller ej är ganska ointressant..
    Skulle vara så tacksam om ni hjälpte mig att se det jag behöver se. Vi har varit gifta i 10 år och har barn tillsammans. Han dricker varje fredag och lördag, det har hänt att han varit nykter nån helg eller på fredagen.

Det sjuka är att när han är nykter nån fredag blir det sjukt taskig stämning, (han vill väl visa att han minsan kan) han är obekväm och trivs inte för han hellre vill känna lugnet som ölen ger. Jag får lite medberoende varning och känner att det är mitt "fel" att han inte får "unna" sig. Så sjukt!!??

Han bli inte våldsam eller otrevlig. .snarare harmlös. Jag är uppvuxen med min pappa som drack mycket, han blev däremot dyngrak så jag känner till detta med medberoende och hur mycket alkoholen förstör.

Jag säger att han inte ska dricka när barnen är vakna. Han håller med och fatmedtar poängen men förmår inte att respektera det. Han säger att Vad är problemet? Jag slår dig inte, blir inte full, dricker öl för att det är gott. Han tycker att jag är tråkig som inte dricker. -Jag har bestämt mig för att inte göra det inför mina barn, det tycker han är ett bra beslut men ändå att vi kan dela på en flaska vin. Han försvarar sig med att "ja men det är bara 3,5 öl" "små 33cl etc " .

Jag tycker att det är "normalt" att han dricker en öl eller 2 till maten, aksnek när man grillar och rent utav tar en irich på kvällen. men inte VARJE helg. Det måste finnas en nyans, lika gärna att man kan ha 2 vita helger, Men icke, det är jag som är "onormal" som inte dricker :/

Det är klassiker som nä nu har jag klippt gräsmattan nu är jag värd en kall. .. eller 2. .Alltid när vi äter på restaurang gäller han i sig 2-3 50cl öl. Semestrarna är det var o varannan dag.

Vad som jag börjat lessna på är att han inte respekterar mig. Eller vad barnen förtjänar. Som är vana att pappa gillar öl. Jag är trött på alkohollukten och bara hans stil att han blir trög mm.

MEN allt annat är bra. .. Det skulle bara lättare om han var var våldsam då skulle jag dra direkt.

Hur vet man att man Älskar någon? Känns som om det har sinat rejält i samband med att han dricker fast jag inte vill. .

Så tacksam för reflektioner från er. . Evil or Very Mad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-30 15:03
    Alltså han dricker (varierar sig) Starköl, folköl, whiskey.

Han blir berusad, tillräckligt så det märks, "inte med i matchen" fumlig, trög, man får inte samma kontakt med honom..

Han ligger inte och kräks dyngrak på golvet, men onykter, berusad.

Full är han efter en krogkväll, kan inte säga hur ofta det går i perioder

Så ni tycker att det är helt OK att vara berusad varje helg när man lever i en familj?

• Svar på tråden Han dricker varje helg............
  • 123
    Frontline skrev 2013-06-03 06:45:00 följande:
    Det där med att nån kanske måste till sjukhus så att en måste vara nykter är ju bara larvigt att dra upp.
    Hur gör ensamstående som har ett par barn och vill ta sig ett par glas vin en fredagskväll tillsammans med nån kompis?
    För dig är låter det som ett larvigt argument men för mig är det inte det.
    Om jag hade ensamt huvudansvar för ett par små barn och något av dem skulle bli akut sjuk eller skadad och transport till sjukhus skulle dröja eftersom jag måste vänta på taxi hade jag dåligt av det.

Skulle det sen bli ännu värre efterföljder, allvarliga men eller dödsfall, pga tidsaspekten så vet jag att jag aldrig skulle kunna sluta tänka på om det hade slutat annorlunda om jag inte druckit.

Jag har själv, som barn, gjort mig riktigt illa vid flera tillfällen och inte en enda av de gångerna var min lullige farsa den som fattade hur illa det var.
    När jag trillade med ansiktet före och klöv läppen upp till näsvingen tex föreslog han att mamma skulle torka bort blodet bara.
    Och en gång när jag ramlade ut genom fönstret, precis bredvid honom, märkte han inte ens att jag försvann!

Varför kan man inte skaffa barnvakt?      

• Anonym (nopps)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-03 07:52:07 följande:
    TS, enligt de definitioner jag har fått lära mig när vi går på kurs har din sambo ett missbruk. Det är alkoholen som styr honom, inte han som styr alkoholen.

Precis som 123 skriver så är det pest att leva ihop med en man som släpper allt vuxenansvar och lämnar över det till kvinnan. Man ses som värsta tjatmostern som vill att pappan ska kunna ta lite ansvar för barnen även en fredagskväll. För att inte tänka på söndagsmorgonen när man tycker att det är pappans tur att gå upp med barnen, då går det inte ens att kommunicera pga att pappan är bakis och snarkar sig igenom alla försök till väckning.

Så totalt oattraktivt hos en man!!
    Skit i kurser och gå till källan, ts har inte skrivit nått som skulle tyda på missbruk här, en låg konsumtion det är som beskrivs utan några medföljande problem, därmed är man inte ens nära missbruk.

Av ts beskrivning att döma så är det hon som har problem med alkohol och inte maken.

• Anonym (Sandra)
    123 skrev 2013-06-03 18:36:14 följande:
    TS, jag tror din man har hittat hit!

Hahaha ja man kan tro det Skulle han aldrig göra hihi
  • Anonym (nopps)
    Anonym (Sandra) skrev 2013-06-03 20:36:54 följande:

Hahaha ja man kan tro det Skulle han aldrig göra hihi
    Mjo haha hoho hihihi muhahaha.
    Så när vi är klara med det så kan du kanske kommentera det jag skrev, kommer det några reella problem ur din makes drickande eller är det du som har problem med makens drickande?

• Anonym (Sandra)
    Anonym (nopps) skrev 2013-06-03 20:51:12 följande:
    Mjo haha hoho hihihi muhahaha.

Så när vi är klara med det så kan du kanske kommentera det jag skrev, kommer det några reella problem ur din makes drickande eller är det du som har problem med makens drickande?

Vill du att jag ska redogöra för dig, vilka problem det medför att han är onykter varje helg?
  • FrökenKanSjälv

Nopps:
    Att vara så beroende av alkohol att man blir grinig och stingslig av att vara utan en enda fredagskväll, ja då har man problem.

Men visst, resten av familjen är ju de som får anpassa sitt liv runt mannens drickande så det är minst lika mycket deras problem.

TS borde flytta med barnen så att de slipper problemet. Det är faktiskt enda sättet att komma undan.

• Anonym (Öldrickare)

Låter som TS gör en höna av en fjäder här. Som du beskriver din mans drickande är det inte problematiskt utan det verkar mer handla om ditt eget ogillande gentemot alkoholdrickande. Har du någonsin tänkt på att problemet kanske ligger hos dig själv och din oförmåga att förstå att man utan vidare kan ha en fullt normal regelbunden alkoholkonsumtion utan att detta behöver vara ett problem, så länge du inte gör det till ett. Svensken har en alldeles för spänd relation till alkohol...

• Anonym (samma, kvinna 31)

TS

Det var som om det var jag som skrivit din tråd.
    Jag har det på pricken lika, exakt!
    Min karl smyger även. tex man ser att han druckit 2 öl, men eg har han druckit 4, han gömmer burkar/flaskor osv. men jag har blivit sjukt uppmärksam. Vi har dock inte vart ihop lika länge som er och vi har tagit diskussionen ett antal ggr och varje gång blire som att jag överdriver. Enda gången jag tror jag fått honom att förstå är att jag inte godtar att han dricker en öl till frukost på söndagar (i smyg) så det har han slutat med  
    Han har aldrig någonsin varit elak mot mig 

• Anonym (Samma sits)
    Anonym (Öldrickare) skrev 2013-06-04 10:31:15 följande:
    Låter som TS gör en höna av en fjäder här. Som du beskriver din mans drickande är det inte problematiskt utan det verkar mer handla om ditt eget ogillande gentemot alkoholdrickande. Har du någonsin tänkt på att problemet kanske ligger hos dig själv och din oförmåga att förstå att man utan vidare kan ha en fullt normal regelbunden alkoholkonsumtion utan att detta behöver vara ett problem, så länge du inte gör det till ett. Svensken har en alldeles för spänd relation till alkohol...
    Om det är som du säger..är det iallafall då mannen som har rätt?
    Oberoende om det är ett alkoholproblem eller inte, så borde ju också drickandet i ett förhållande vara en sak som man skall komma överens om. Tycker den ena att den andra dricker för mycket, och det är ett problem för den nyktra, så borde man ju av repsekt och hänsyn kunna skära ner/kompromissa för att man vill att den man älskar skall vara lycklig.
    Till exempel, vill jag att min man skall vara helnykter hela helgen och han vill supa till det både fredag och lördag, så kunde man kanske kompromissa. Du dricker ena dagen, så då får du som du vill, du är nykter den andra dagen, alltså får jag som jag vill.
    Eller?
Svar på tråden Han dricker varje helg............