• eemmiliaaa

Varför blir jag inte smalare?

Jag tränar 6-7 dagar i veckan minst 1 timme och dagen, styrketräning varje dag och ibland då även spinning, step, joggning och dans. Jag äter 4 gånger om dagen, frukost oftast en frukt, till lunch strimlad sallad, strimlade morötter och strimlad gurka, ca en talrik med detta. Efter skolan äter jag ganska mycket till mellanmål för jag älskar det, men jag äter bara nyttigheter, ex havregrynsgröt, mörkt bröd, frukt, keso eller liknande. Till middag äter jag oftast frukt, keso och mörkt bröd. Ibland kyckling och grönsaker. Jag äter inte pasta, potatis eller ris, händer men sällan, jag äter inget godis alls, inte glass, kakor, chips eller något sånt sött, äter inte ljust bröd, händer ju såklart men inte alls ofta, har även fått för mig att kött är dåligt, eller ja eftersom där är mycket kalorier i de så har jag sett det som dåligt.. Jag är 172 lång och väger mellan 60 & 63kg som max, det är från dag till dag för jag väger mig varje dag... Min fråga är nu, varför blir jag inte smalare? Jag har gått ner ca 4 kilo, men märken ingen skillnad, men folk i min närhet gör men inte jag.. Så varför?

• Svar på tråden Varför blir jag inte smalare?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Du skriver att du gått ner 4 kg och att folk märker att du blivit smalare. Så visst måste din hårda träning och strikta kosthållning gett effekt?

Har du provat att mäta midjemåttet? Ett mycket bättre mått än att väga sig.

Variera din träning och tillåt dig att vila, det är då resultaten kommer.

Lita på din omgivning och gläds åt det du gått ner, du har en bra vikt för dig längd så fokusera istället på att minska i mått än att gå ner i vikt. 

• eemmiliaaa
    Träningsexpert Elmina skrev 2013-06-01 06:39:44 följande:
    Hej

Du skriver att du gått ner 4 kg och att folk märker att du blivit smalare. Så visst måste din hårda träning och strikta kosthållning gett effekt?

Har du provat att mäta midjemåttet? Ett mycket bättre mått än att väga sig.

Variera din träning och tillåt dig att vila, det är då resultaten kommer.

Lita på din omgivning och gläds åt det du gått ner, du har en bra vikt för dig längd så fokusera istället på att minska i mått än att gå ner i vikt. 

tack så jätte mycket! har nu gått upp 4 kilo på bara en vecka när vi va utomlands... kan de ha att göra med att jag åt så lite och konstigt innan? mår ganska dåligt a detta men försöker intala mig själv att det bär sommarlov och jag fixar till det efter sommaren...
  • Träningsexpert Elmina

Det är troligtvis en hel del vätska du lagt på dig på en vecka. Kanske har du ätit fler kolhydrater och de binder vätska och därför kommer du att gå ner igen då du återgår till din vanliga kost.

Jag tycker dock att det är tråkigt att du ska må dåligt och skulle rekommendera dig att prata med någon inom sjukvården som kan hjälpa dig att må bättre.

Svar på tråden Varför blir jag inte smalare?