• PandaaN

Hur rengöra gjutjärnspanna?

Hej,
    Behöver proffs hjälp här.
    Hur rengör man en gjutjärnspanna, så den håller längre?

• Svar på tråden Hur rengöra gjutjärnspanna?
  • pigglet

Man ska diska ur den lite snabbt med hett vatten - absolut INGET diskmedel.
    Efteråt kan man smörja in den med olja om den ser lite torr ut.

(Ger tips som jag inte fått att funka till 100%, jag tycker min panna vill rosta trots att jag följt råd på internet. Det som gör att pannan ser riktigt fin ut är om jag steker plättar i den, med mycket smör. Eller friterar, så den får koka med olja ett tag. Då blir den så svart och fin, tills nästa gång jag använder den i alla fall.)   

• IsDimma

Med bara hett vatten och så kan man olja in den ibland.
    Men jag tog till rejäla metoder med en stekpanna jag provat allt med. Tog sandpapper till den och sandpapprade botten tills den var alldeles som ny. Sen hällde jag på en hel del olja och lät den stå på plattan i typ två dygn på låg värme.
    Sen dess är den klockren igen. Efter lite inkörningsproblem och idag, tre månader senare är den fint svart igen

• pigglet
    IsDimma skrev 2013-05-30 20:36:49 följande:
    Med bara hett vatten och så kan man olja in den ibland.
    Men jag tog till rejäla metoder med en stekpanna jag provat allt med. Tog sandpapper till den och sandpapprade botten tills den var alldeles som ny. Sen hällde jag på en hel del olja och lät den stå på plattan i typ två dygn på låg värme.
    Sen dess är den klockren igen. Efter lite inkörningsproblem och idag, tre månader senare är den fint svart igen
    Aha - ett proffs! Flört Vad tror du om min panna? Den ser lite så där rödflammig ut i botten, och torr (smörjer in den efter att jag sköljt ur den). Som sagt kan den se fin ut just efter att det varit mycket fett i den, men så fort jag lagat "vanlig mat" i den och sköljt ur så blir den trist igen. Ska det vara så?
  • Nyfikna72

Lite rost gör inget, det blir bara mer järn i maten....... Spola ur med vatten som sagt och olja in om det känns bra men det är inget måste för funktionen.

• Queenie70
    pigglet skrev 2013-05-30 20:46:20 följande:
    Aha - ett proffs!  Vad tror du om min panna? Den ser lite så där rödflammig ut i botten, och torr (smörjer in den efter att jag sköljt ur den). Som sagt kan den se fin ut just efter att det varit mycket fett i den, men så fort jag lagat "vanlig mat" i den och sköljt ur så blir den trist igen. Ska det vara så?

Skrubba den med stålull. Skölj ur och torka av. Bränn in den med lite olja. Haft gjutjärnspannor i alla år, och i ärlighetens namn så gör det absolut ingen skillnad på om man diskar den med diskmedel. Det är faktiskt ett måste för att få bort lukt och smak när man exempelvis stekt lax.
  • Bregott

Oljade den när den var ny och körde en dag i ugnen på låg värme, gjorde om det tre år senare då jag ibland slarvat och haft lite diskmedel i som torkade ut den. Diskar 90 % av ggr med endast varmt vatten och torkar den direkt på plattan. 

• Linda5

Sitter det mycket i botten så skrapa med rakbladsskrapa. Täck boten med ett lager grovt salt och sätt på plattan hög värme i ca. 1 timme. Så gör man med stekbord på restaurang.

• pigglet
    Linda5 skrev 2013-05-30 21:14:29 följande:
    Sitter det mycket i botten så skrapa med rakbladsskrapa. Täck boten med ett lager grovt salt och sätt på plattan hög värme i ca. 1 timme. Så gör man med stekbord på restaurang.
    Varje dag? Eller som sista hjälpen när stekbordet blivit alltför inbränt?
    Det jag läst om den där rengöringen är att det är ett säkert sätt att förstöra pannan och att man kommer få koka in den med olja resten av livet typ... 
  • lövet2

Koka upp vatten i den. Sedan lyfter du över den till diskbänken och rengör med diskborste och bara hett vatten. Sedan ställer du den på den varma plattan så vattenresterna får ånga bort (för att slippa rost). Smörj in med matolja då och då, när den ser lite torr ut.

• PandaaN

Ska man efter diskning utan diskmedel ställa den på plattan på hög värme så all vatten avdunstar? Så det inte blir fukt och sedan rostig?
    Förstör inte stålull pannan?

• Hejs

Vill du bli av med rost kan du låta den ligga i vatten+citronsyra, diska med diskmedel och sedan oljar du den in och ut tjockt laget olja låt gärna stå i ugnen några timmar i värme och suga i sig oljan. Detta är alltså inte vardagstvätt utan ifall den har MYCKET rost. Använde detta på ett gjutjärns strykjärn som såg helt sönderrostad ut tvådygn i citronsyrelösning, lite skrubbning , disk och sedan olja och det ser ut som nytt :). Till vardags kör jag hett vatten genast efte användning, stålull vid behov och torka på eftervärmen, och aldrig diskmedel. Ser den torr ut oljar jag in den och låter stå på varm platta och suga i sig

• pigglet
    PandaaN skrev 2013-05-30 21:22:01 följande:
    Ska man efter diskning utan diskmedel ställa den på plattan på hög värme så all vatten avdunstar? Så det inte blir fukt och sedan rostig?
    Förstör inte stålull pannan?
    Ja, jag brukar se till att pannan torkar snabbt.
  • Linda5

Pigglet: Gör det kanske 1-2ggr/år viktigt att man oljar noga efter. Vanligtvis skrapar jag bara o sen kokar ur med vatten ev stålboll (utan medel)

Svar på tråden Hur rengöra gjutjärnspanna?