• Anonym (ledsen)

Orolig för att min sambo reser till en konsert

Jag mår så dåligt nu. Om en vecka ska min sambo åka på en konsert med några kompisar och är stor risk att det blir oroligt och farligt på konserten och att det blir problem. Tänk om han inte kommer hem!
    Men han tycker att jag är löjlig och säger att det kommer gå bra och det inte inget kommer hända.

Känns som att han inte bryr sig om vad jag tycker och att jag mår dåligt över det.
    Jag brukar aldrig förbjuda honom från att göra saker eller klaga så jag är ingen drama queen, men nu är jag verkligen orolig. Hur ska jag göra för att få honom att förstå mig? Eller ska jag strunta i allt och räkna timmarna tills han är hemma igen istället?
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Orolig för att min sambo reser till en konsert
  • Sölve

Du, min sambo SPELAR black metal. Han åker till olika länder på festivaler och spelar.
    Vi går ofta på metalfestivaler och det är lugnt! Tro mig, det här är vår livsstil, jag har varit på festivaler runt hela Europa och jag har aldrig skadat mig allvarligt trots att jag är en sådan där som alltid står längst fram, moshar (vilket man INTE gör på bm-spelningar!) osv. 
    Metalfolk är generellt sett rädd om varandra och jag lovar att det ser hundra gånger värre ut än vad det är.
    Sedan kan jag säga att black metal är de "lugnaste" spelningarna. Då är det mycket stämning, "dyrkande" mm. Publiken röjer inte lika hårt som till döds eller thrash t ex.

Det är mycket myter och bullshit kring metal och när det gäller black så lever fortfarande historierna om Dead, kyrkbränder mm kvar, men idag går det betydligt lugnare till. 

Är det Funeral Throne han ska se?  

• 2013
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-02 22:23:52 följande:
    Nej han är inte stökig alls, ingen av de som är med heller. Men risken finns ju alltid att det kommer massor av demonstranter som vill bråka och de råkar stå där då. Det jag oroar mig för.
    Men är det en rimlig oro? Vad för sorts demonstranter, vad skulle de demonstrera för/mot? Är det rimligt att tro att de kommer precis när konserten är? Är det rimligt att tro att just din partner kommer misstas för en demonstrant?

En viss grad av oro är normal, och bra. Men när det går till överdrift så blir det väldigt destruktivt. Har du pratat med någon om din oro?
  • Anonym (ledsen)
    Sölve skrev 2013-06-02 22:26:48 följande:
    Du, min sambo SPELAR black metal. Han åker till olika länder på festivaler och spelar.
    Vi går ofta på metalfestivaler och det är lugnt! Tro mig, det här är vår livsstil, jag har varit på festivaler runt hela Europa och jag har aldrig skadat mig allvarligt trots att jag är en sådan där som alltid står längst fram, moshar (vilket man INTE gör på bm-spelningar!) osv. 
    Metalfolk är generellt sett rädd om varandra och jag lovar att det ser hundra gånger värre ut än vad det är.
    Sedan kan jag säga att black metal är de "lugnaste" spelningarna. Då är det mycket stämning, "dyrkande" mm. Publiken röjer inte lika hårt som till döds eller thrash t ex.

Det är mycket myter och bullshit kring metal och när det gäller black så lever fortfarande historierna om Dead, kyrkbränder mm kvar, men idag går det betydligt lugnare till. 

Är det Funeral Throne han ska se?  
    Jag vet inte vad bandet heter, eller jag vet men minns inte. Det är dessutom flera band tror jag.
  • Anonym (ledsen)
    2013 skrev 2013-06-02 22:28:06 följande:
    Men är det en rimlig oro? Vad för sorts demonstranter, vad skulle de demonstrera för/mot? Är det rimligt att tro att de kommer precis när konserten är? Är det rimligt att tro att just din partner kommer misstas för en demonstrant?

En viss grad av oro är normal, och bra. Men när det går till överdrift så blir det väldigt destruktivt. Har du pratat med någon om din oro?
    Såna afademonstranter. Och de andra sa att det troligtvis kommer komma såna eftersom de vill stoppa konserten och då finns det ju risk att de attackerar vem som helst som är där.
  • mice
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-02 22:03:13 följande:
    Det är en black metal konsert i London, vet inte vad dom som spelar heter.
    Hans kompisar har retat mig och berättat massor om hur stökigt det kan bli och att det blir bråk och att polisen kan arrestera massor. Det känns som dom vill skrämma mig :(
    Min sambo säger att det kommer vara som vilken konsert som helst och att jag bara är löjligt.
    Vill inte förbjuda honom men det skulle kännas så mycket bättre om han inte åkte.
    Men äsch, black metal-konserter är inte så vilda.. Man står ju mest och diggar, inte som med death t.ex. där man röjer och blir mosad mot räcket. Black metal-fans är typ de lugnaste i min erfarenhet, från de gånger jag gått och sett band (vilket är rätt många gånger, bm är mitt liv).

Vilket band? Glad 
  • 2013
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-02 22:31:13 följande:
    Såna afademonstranter. Och de andra sa att det troligtvis kommer komma såna eftersom de vill stoppa konserten och då finns det ju risk att de attackerar vem som helst som är där.
    Varför skulle afa-demonstranter vilja stoppa konserten?
  • Sölve
    Anonym (ledsen) skrev 2013-06-02 22:29:44 följande:
    Jag vet inte vad bandet heter, eller jag vet men minns inte. Det är dessutom flera band tror jag.
    Jo, det är sällan det bara är ett band som spelar. 

Men oroa dig inte så mycket! Han kommer hem levande.
  • mice
    2013 skrev 2013-06-02 22:31:47 följande:
    Varför skulle afa-demonstranter vilja stoppa konserten?
    Black metal har väl lite dåligt rykte, det är något av den "vitaste" metalen och vissa band förknippas med nazister osv även om de flesta inte alls står för något sånt.
  • Anonym (:))
    MrsC74 skrev 2013-06-02 22:21:03 följande:
    He he. Jo jag känner oxå en kille som heter Carlos som lyssnar på sån musik. Men jag fattar inte varför namnet kom in där. Iphone ;)
    Det är nog samma kille vi tänker på gissar jag ;)
Svar på tråden Orolig för att min sambo reser till en konsert