• jennywe

Dottern vill ha 1000:- ?!

Hej! Min 14åriga dotter (ja hon konfirmerar sig ett år tidigt) ska på orienterings- konfirmationsläger på måndag och såklart ska hon få lite pengar med sig. I lägret ingår det frukost, lunch och middag. Dom ska allså stå för mellis/återhämtningsfika och kvällsfika och annat gott. Hon ska också stå för "röda veckan sakerna" + att det säkert kommer tillkomma saker som badhus osv.
    Så nu till frågan, hur mycket tycker ni jag ska ge henne som fickpengar? Hon är rätt så bortskämt (något jag jobbar på) det är nog så eftersom hon inte har någon mamma och jag förstå hur jobbigt det måste va..
    Hon bråkar rätt så mycket så hon lär ju vilja ha en ORDENTLIG förklaring varför jag inte ger henne 1000 spänn..

/ fundersam pappa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 17:51
    Det är ca 3 veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-04 15:14
    Pratade med henne igår och vi skulle köpa mensgrejerna innan.
  • Svar på tråden Dottern vill ha 1000:- ?!
  • tjej87
    DJkillen skrev 2013-06-03 22:46:02 följande:
    Måste hon bada? Okej, lägg till en hundralapp i så fall då. 600 kr totalt.
    Om alla andra badar så är det väl klart att hon också ska kunna följa med. Inte kul att sitta på en lägergård helt själv när alla andra är borta. 1000 kr låter som ett minimum tycker jag om dom ska stå för mellanmål och fika själva. Eftersom hon ska orientera så antar jag att hon behöver en hel del att fylla på med för att orka. Dom lär ju inte ha tillgång till någon stor mataffär utan det blir väl till att fika på fik eller köpa på snabblivs=dyrt! 1500 låter som en rimlig summa, 500 kr/vecka och om hon sparar så får hon behålla det som blir över.
  • In Sweden

Drygt 300kr per vecka kanske är något i överkant, men inte så drastiskt högt skulle jag säga.
    Kanske runt 800 är mer passande, men det ä inte helt fel med att ge 1000.

• Tom Araya

Jag hade köpt det hon behöver ha (mensskydd bl.a.) att ha med och givit max 500 spänn i fickpengar.
    Resten hade hon fått finansiera med ordinarie fickpeng för månaden (månadspeng/barnbidrag/studiebidrag), för det är väl sådant de får de fickpengarna till!?

Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • hammarhajen

Vet ju inte var ni bor, men för många är det långt till Sälen. Och man är ganska liten när man är 14 år. Att åka utan förälder i tre veckor kan vara utmanande nog, så jag hade inte sett fickpengens storlek som den största träna-på-att-bli-vuxen-utmaningen.

Det ÄR dyrt i Sälen. Och vill alla andra gå och bada vill jag att mina barn ska kunna följa med. Det är väl en klok tanke du har, att det som inte går åt får hon behålla. Och man vet ju aldrig - hon kanske vrickar foten och måste underhålla sig på annat vis är med orientering några dagar, kanske bra att ha lite extra till några tidningar, eller till nya löparbrallor om de hon har med sig går sönder.

Kanske skicka med 1000 och ytterligare 500 i ett ihopklistrat kuvert, som nödpengar. För att få öppna kuvertet krävs samtal hem till dig där ni kan gå igenom ekonomin tillsammans. Sedan tror jag inte att det är fel att ringa kompisarnas föräldrar även om ni inte känenr varandra. Tror barn blir tryggare när deras viktiga vuxna känner till varandra lite åtminstone. 

Om du vill ge henne lite extra utan att skämma bort kan du ju kalla det skolavslutningspresent eller så, en liten slant som hon får göra vad hon vill med. Ta med till Sälen eller spara till framtida sommaräventyr!  Att köpa lite godis hemma och ta med är också ett bra knep att träna på inför kommande resor. Nu får de ju all "viktig" mat, men att ha med sig något i resväskan är ju ofta klokt när man reser annars, som nödproviant om transferbussen hamnar i kö, om flyget är försenat osv.

• slemtorsk i din bralla

min son var på läger förra sommaren.. han var då 8 år, det var på en 4H-gård, ingen affär i närheten utan de köpte godis på gården (de satte upp en "godiskiosk i köket varje kväll) plus att de åkte o badade och då köpte glass och fika, detta i en LITEN by...han hade 250 kr hela den veckan....

DÅ var han alltså 8 år, inga mensskydd, inga utflykter till dyra badhus..

Om en tonåring ska mysa till det med kompisar kan det lätt gå 150 spänn på en kväll, de är i Sälen...de kanske går o käkar pizza, bara där går det utan att blinka 100-150 spänn

1000 kr för tre veckor tycker jag är helt okej, Jag hade nog gett 500 kr/vecka men kanske gett tösen ett betalkort kopplat till ett konto där jag satte in 500 kr/vecka så hon inte kunde förbruka mer..

• Vinterankan

Självklart måste dottern köpa saker varje dag om hon ska stå för återhömtningsfika själv. Jag föreslog 1500 tidigare men nu när jag tänker efter så har jag alltid fått 100kr/dag av mina föräldrar. Det ska ju säkert stanna och ätas på vägen upp och ner också och det går ju på en del. Plus bad och nöjen. Så om det var min dotter skulle jag nog skicka med 1500-2000. Och för att hålla henne från att slösa så skulle hon få behålla det som blev över.

• gbgumman

1000 tycker jag låter som en lagom summa för tre veckor. Finns pengarna tycker jag du ska ge det samt mensskydd att ta med. Sommarlovet ska vara lite lyxigt. Hade lätt gett det till mina barn.

• Thirtyplus

När jag var i den åldern hade jag ett eget kontokort.

Kanske fixa ett sånt åt henne (förr eller senare lär hon ju behöva ett och det är ett bra sätt att börja lära sig hushålla pengarna. Låt månadspengen gå in på det kontot istället för att använda cash i fortsättningen).

Om hon har ett kontokort och du sätter in det du tycker är rimligt som fickpeng. Gör dom något extravagant så hon behöver mer, så kan hon ju ringa hem och säga vad pengarna ska gå till och vad det kostar. Då kan du föra över till hennes konto. Samma bank tar ju en blixtsekund för överföringen.

PS.
    På min tid åkte man på konfirmationsläger mitt ute i ingenstans och aktiviteterna var kostnadsfria och i form av naturlekar, bad vid lägrets strand etc.

• DJkillen

Alltså. Det låter som är folk i den här tråden är födda med guldsked i röven. Och är extremt slösaktiga. Mina föräldrar har gott om pengar, men jag har aldrig blivit sådär bortskämd. Är det verkligen normalt att äta sötsaker och godis för några 100-lappar om dagen? Man förstår varför vi har folkhälsoproblem i det här landet...

Svar på tråden Dottern vill ha 1000:- ?!