• MelaB82

Efterlysning: era bästa förlossningstips!

Hej!

Om ungefär en månad är det dags för mig att föda mitt första barn och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning Längtar massor!

Nu efterlyser jag lite bra förlossningstips från er som har fött tidigare; allt från vad man absolut måste ta med sig till förlossningen till bra avslappninstips, ös på bara!

• Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!
  • gröna L

Jag tycker tvärtom mot vad några skrivit att det var bra att ha en plan inför förlossningen. Jag ville inte ha Eda eller lustgas till exempel, och eftersom jag hade bestämt mig för det innan gick det bra. Hade inte en enkel förlossning (igångsättning pga överburenhet, ganska stort barn och vidöppen bjudning) men inte alls den värsta sorten heller. Jag tyckte det var skönt att slippa ta beslutet i den situationen och jag tror jag hade ångrat efteråt om jag hade tagit mer smärtlindring. Jag menar nu inte att smärtlindring är dåligt, men jag tror det är bra att ha en plan och en strategi i förväg, för att öka sin egen känsla av kontroll. (Utan att bli alltför tjurskallig då). Man ska ju inte föevänta sig ett förlopp som är på det ena eller andra sättet, men vissa saker kan man välja.

• gröna L

Tyckte för övrigt också Föda utan rädsla gav en del handfasta tips och verktyg för att klara sig utan panik!

• hysteria

Lita på dig själv, ta reda på så mycket du kan men planera inte utan ta det som det kommer. Men med kunskap är du mer förbered om det skulle tillstöta komplikationer.

Och ta med choklad!

• pollydolly

Busfröö: vad är din tankar just nu? Vad är
    Det som gör dig rädd? Jag är i V 34 så kommet dit du är just nu om några veckor. Är det ditt första barn?

• Rani

Lustgas! It is the shit! Efter att jag fått lustgas behövde jag inget annat. Då kunde jag krysta i 2, 5 timme utan problem. Under öppningsfasen hade jag bara bad som smärtlindring och det funkade bra. Det var inget jag planerat utan det bara blev så.

Sedan instämmer jag med de här ovan som skrivit att det är bra att vara öppen för förslag angående det mesta. Har man aldrig varit med om en förlossning är det ju svårt att planera. Plus att man aldrig vet hur just denna förlossning blir. Så lyssna på råd och förslag eftersom.

Under öppnimgsfasen, både hemma och på förlossningen är det bra att göra saker som för tankarna till annat. Vi spelade frågespel och sedan läste min sambo tidningen högt för mig.

• Stårschan

Bästa tipset? Ta med något gott att mumsa på och luta dig tillbaka och go with the flow. Lita på att barnmorskorna vet vad de gör, för det går aldrig att planera en förlossning. Ta det som händer som det kommer. Håller med om att lustgas är en fantastisk uppfinning, men tyvärr är det en del som blir illamående av den. Själv tyckte jag att den var så bra att jag faktiskt längtade till förlossning nummer två, då jag skulle få ta lustgas igen!

• Erica80

Mitt bästa tips är att inte ha plan utan låta det gå som det går.

Första gången ville jag inte ha EDA och jag var så fast vid det att det blev traumatiskt för mig när jag fick inse att jag faktiskt behövde den.

Jag storrjöt.. Det var ett sånt nederlag för mig.

Andra gången tog jag det som det va och behövde inte EDAn förrän på slutet och då var det för sent. Fick krystvärkarna medans narkosläkaren höll på att sticka..

Andra förlossningen var mycket lugnare just för att jag tog allt som det kom och hade ingen speciell plan förutom att få ut bebis..

Ett litet tips oxå.

Laxermedel!!!!!!!

Jag var så jävla förstoppad efter förlossningen att jag sket sönder röven. Hade problem i över ett år efteråt.

• Majken03

Jag hade med matsäck, men på förlossningengen här får man inte äta nåt. OM det blir operation, vilket det blev för min del. Så matsäck o godis var helt onödigt. Hade bestämt bara lustgas, men den tyckte jag aldrig om och tog Eda. Det jag menar är att det är sällan det blir som man tänkt sig. Lyssna på bm, krysta när de säger, ligg i en position där de kan hålla emot med handduk för att minska risken att spricka. Alltså kanske inte stå på knä på golvet typ.

Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!