• MelaB82

Efterlysning: era bästa förlossningstips!

Hej!

Om ungefär en månad är det dags för mig att föda mitt första barn och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning Längtar massor!

Nu efterlyser jag lite bra förlossningstips från er som har fött tidigare; allt från vad man absolut måste ta med sig till förlossningen till bra avslappninstips, ös på bara!

• Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!
  • Busfröö

Pollydolly: Ja det är mitt första.
    Jag tror de är en blandning mellan att inte veta när de blir, eller hur.. Kommer jag gå sönder mkt å kommer bäbisen vara frisk.. Har haft en helt smärtfri graviditet å har väl fått för mej att nått måste gå fel på nått sätt.. För 2 veckor sen va jag redo men inte längre...

• Locura

härligt med tips Jag har bf om 13 dagar. Herregud vad nervös jag är. Lycklig, pirrig, livrädd och förväntansfull på samma gång

• MelaB82

Tack för alla tips! De peppar verkligen när modet sviker emellanåt!
    Fortsätt gärna att ösa på med bra tips! Berätta gärna vad ni packade med till BB t.ex.

Har läst att några har tipsat om Susanna Helis bok. Jag håller faktiskt på att läsa den just nu Ni som har läst den; använde ni er av någon särskild andningsteknik (profylax, yoga etc.) tillsammans med Susannas?

• Dimitra
    MelaB82 skrev 2013-06-07 15:52:57 följande:
    Ni som har läst den; använde ni er av någon särskild andningsteknik (profylax, yoga etc.) tillsammans med Susannas?
    Att andas lugnt och ljudlöst räckte för mig
    The Dimitra universe.
  • Y1va

Jag läste boken "Att föda" och tyckte den var bra. Men mitt bästa tips är att låta den som ska vara med dig på förlossningen läsa boken (eller någon annan liknande bok) och fråga dig vad du tycker. Min sambo läste boken och ställde massor med frågor till mig när han läste den. Även om jag läste den innan så funderade jag inte lika mycket på vad jag läste förrän han läste den och ställde frågor. Mycket kunde jag ju inte svara på, men bara det att vi hade hunnit prata igenom många olika scenarion gjorde att det var mycket lättare för honom att ta beslut åt mig när jag själv var väldigt innesluten i mig själv och hade svårt att kommunicera med barnmorskan pga täta värkar. Jag kände mig inte orolig för jag hörde att han sa det jag ville att han skulle säga. Och han kände sig också väldigt delaktig.
    Lycka till!

• ScandinavianMom

Doula, varma kuddar, duscha, bada, massage, rörelse, gå, sitt på förlossningsboll, undvik liggande ställningar.

• peccavi

då har vi BF nästan samtidigt TS
    Under min första förlossning badade jag från 4 till 7 cm, det var underbart som smärtlindring. Jag vred på varmt vatten på magen där värkarna gjorde som mest ont och så försökte jag att bara vara viktlös, avslappnad och blunda under varje värk. Jag undvek in i det längsta att spänna mig för det gjorde smärtan mycket värre. Jag stod upp mycket och rörde mig efter badet och hade lustgas att fokusera på. Så mitt bästa tips är att verkligen fokusera på att slappna av under värkarna och att vila mellan värkarna!
    Jag hade (som nån annan skrev) en strategi för min förlossning och det hjälpte mig jättemycket. Jag var inställd på att det skulle göra jävligt ont men att det är naturligt och jag ville inte ha EDA. Sen visste jag självklart inte HUR förlossningen skulle bli men för mig var det en trygghet att ha en plan

Nästa FL närmar sig med stormsteg och jag ser framemot de jättemycket!

• Majken03

Glad numera, klart man kan bada på förlossningen. Iaf här där jag bor, trodde det går på alla förlossningar.

Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!