MelaB82 skrev 2013-06-13 21:21:56 följande:
Som sagt; väldigt bra tips som trillar in här
Jo, jag tänkte på några saker till;
Jag håller på att så smått packa BB-väskan och jag har köpt små förpackningar med schampo, balsam och duschkräm att ta med mig.
De grejerna som jag har köpt är inte doftfria; borde de vara det? Och vad bör man ta med sig (om man nu behöver ta med det själv eller om de har det på förlossningen) för att tvätta de ädlare delarna med efter förlossningen?
Sen så funderade jag på en till grej; hur många ombyten ska man ta med sig till bebisen och vad för slags kläder är bra att ta med till sig själv?
Du kan ta med dig duschgel du gillar men om du ska amma då låter du bli att tvätta brösten med tvål. Om det är blod och sånt på så skölj bara med vatten. Barnet letar efter bröstvårtorna bland annat med luktsinnet och de ska dofta mamma, inte lavendel och andra blommor. Det samma med underlivet, det ska aldrig tvättas med tvål utan det är bara vatten som gäller där nere. Tvål rubbar bakteriefloran och ökar risken för svamp och allt möjligt "läckert".
Beroende på hur länge ni blir på sjukhuset så skulle jag ta med flera bodys hellre än hela outfits. Filt till bebisen, strumpor och mössor (tunna).
Ha löstsittande kläder för dig. Mysbyxor som inte sitter åt magen, som är mjuka och varma. Löst sittande t-shirt som du lätt kan bara dra upp för att lägga barnet till bröstet. Eller amningstopp med öppning för bröstet. Du behöver inte amningsBH första dagarna. Allt som sitter åt bröstet för hårt kan orsaka mjölkstockning så välj nånting löst och bekvämt istället.
Det skulle jag rekommendera iaf :)