• MelaB82

Efterlysning: era bästa förlossningstips!

Hej!

Om ungefär en månad är det dags för mig att föda mitt första barn och det ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning Längtar massor!

Nu efterlyser jag lite bra förlossningstips från er som har fött tidigare; allt från vad man absolut måste ta med sig till förlossningen till bra avslappninstips, ös på bara!

• Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!
  • peccavi
    Glad numera skrev 2013-06-11 20:00:15 följande:
    Ursäkta en amatörfråga, men kunde du BADA på sjukhuset?
    de hade precis renoverat förlossningsavdelningen på det sjukhus där vi födde så det finns numera ett badkar på varje förlossningsrum. födde på NÄL i trollhättan
  • MelaB82

Som sagt; väldigt bra tips som trillar in här

Jo, jag tänkte på några saker till;

Jag håller på att så smått packa BB-väskan och jag har köpt små förpackningar med schampo, balsam och duschkräm att ta med mig.
    De grejerna som jag har köpt är inte doftfria; borde de vara det? Och vad bör man ta med sig (om man nu behöver ta med det själv eller om de har det på förlossningen) för att tvätta de ädlare delarna med efter förlossningen?

Sen så funderade jag på en till grej; hur många ombyten ska man ta med sig till bebisen och vad för slags kläder är bra att ta med till sig själv?

• ScandinavianMom
    MelaB82 skrev 2013-06-13 21:21:56 följande:
    Som sagt; väldigt bra tips som trillar in här

Jo, jag tänkte på några saker till;

Jag håller på att så smått packa BB-väskan och jag har köpt små förpackningar med schampo, balsam och duschkräm att ta med mig.
    De grejerna som jag har köpt är inte doftfria; borde de vara det? Och vad bör man ta med sig (om man nu behöver ta med det själv eller om de har det på förlossningen) för att tvätta de ädlare delarna med efter förlossningen?

Sen så funderade jag på en till grej; hur många ombyten ska man ta med sig till bebisen och vad för slags kläder är bra att ta med till sig själv?
    Du kan ta med dig duschgel du gillar men om du ska amma då låter du bli att tvätta brösten med tvål. Om det är blod och sånt på så skölj bara med vatten. Barnet letar efter bröstvårtorna bland annat med luktsinnet och de ska dofta mamma, inte lavendel och andra blommor. Det samma med underlivet, det ska aldrig tvättas med tvål utan det är bara vatten som gäller där nere. Tvål rubbar bakteriefloran och ökar risken för svamp och allt möjligt "läckert".

Beroende på hur länge ni blir på sjukhuset så skulle jag ta med flera bodys hellre än hela outfits. Filt till bebisen, strumpor och mössor (tunna).

Ha löstsittande kläder för dig. Mysbyxor som inte sitter åt magen, som är mjuka och varma. Löst sittande t-shirt som du lätt kan bara dra upp för att lägga barnet till bröstet. Eller amningstopp med öppning för bröstet. Du behöver inte amningsBH första dagarna. Allt som sitter åt bröstet för hårt kan orsaka mjölkstockning så välj nånting löst och bekvämt istället.

Det skulle jag rekommendera iaf :)
  • LillGris

Mina heta tips:

1) en förlossning, särskilt första, ksn bli lång och utdragen. Ha med tidsfördriv. Typ en bok som din partner får läsa högt, kortlek eller något sånt. Korsord funkade utmärkt för mig!

2) ha med godis och typ dextrosol, för man kan bli himlans trött och behöva få upp blodsockret.

3) lyssna på barnmorskorna. Man ska följa sin kropp, ja, men ibland är det bättre att göra som bm säger, även om det känns konstigt. Ex.vis när huvudet är halvvägs ute så skriker kroppen åt en att trycka på för att få ut ongen - men det ska man inte göra.

4) tänk igenom hur du vill ha det med smärtlindring osv men var öppen för att du kan komma att ändra dig när du väl är där. Och det är helt ok!

5) ta det lugnt! Det gör piss-skit-helvetes-ont MEN DET GÅR ÖVER!! Man tror inte det när man ligger där, men smärtan varar inte för evigt. Och när du känner att "nä vet du? Jag skiter i det här, jag åker hem, jag tänker inte föda nåt jävla barn", då är det oftast inte så långt kvar :)

• Queenie

För effektiva krystningar, hakan i bröstet o stäng munnen o håll in skriket, omvandlas till mkt bättre kraft än om du skriker rakt ut!

Lillskiten 100715 Sockerbiten 110820 Trollet BF 131021http://monicamercury.blogg.se
  • ScandinavianMom
    Queenie skrev 2013-06-22 23:45:56 följande:
    För effektiva krystningar, hakan i bröstet o stäng munnen o håll in skriket, omvandlas till mkt bättre kraft än om du skriker rakt ut!
    Det är ett sätt och långt ifrån rätta sättet för alla kvinnor. Skrika behöver man inte göra men låta kan man.
  • LadyViolette
    Majken03 skrev 2013-06-06 12:41:34 följande:
    Jag hade med matsäck, men på förlossningengen här får man inte äta nåt. OM det blir operation, vilket det blev för min del. Så matsäck o godis var helt onödigt. Hade bestämt bara lustgas, men den tyckte jag aldrig om och tog Eda. Det jag menar är att det är sällan det blir som man tänkt sig. Lyssna på bm, krysta när de säger, ligg i en position där de kan hålla emot med handduk för att minska risken att spricka. Alltså kanske inte stå på knä på golvet typ.
    Märkligt, har fått äta under alla mina tre förlossningar, tre olika sjukhus, bor i sthlm.
  • vitatiger

Såg att någon tipsade om att inte glömma bort att kissa ofta under förlossningen. jag glömde oxå av att kissa och fick kateter pga detta.
    men är det någon som vet hur det kan bli så? jag är lite rädd för att det ska bli så denna gången med, och att jag inte kommer kunna kissa även om jag nu kommer att tänka på att göra det..

• ScandinavianMom
    vitatiger skrev 2013-06-23 09:25:38 följande:
    Såg att någon tipsade om att inte glömma bort att kissa ofta under förlossningen. jag glömde oxå av att kissa och fick kateter pga detta.
    men är det någon som vet hur det kan bli så? jag är lite rädd för att det ska bli så denna gången med, och att jag inte kommer kunna kissa även om jag nu kommer att tänka på att göra det..

Det är bra att göra det till en grej man gör och partnern påminner om det. Gå på toaletten en gång i timmen det "tvingar" dig också att byta position för att många fastnar i en position och är rädda att om de rör på sig så kommer smärtan att bli värre men oftast hittar man ny position som gör smärtan mindre.
  • MnM2010
    TENS Första förlossningen behöver inte alls bli lång och utdragen. Det kan gå snabbt. Lyssna på barnmorskan och lita på din kropp.

• Queenie
    ScandinavianMom skrev 2013-06-23 01:31:26 följande:
    Det är ett sätt och långt ifrån rätta sättet för alla kvinnor. Skrika behöver man inte göra men låta kan man.

Ts bad om tips. Jag sa aldrig att det var det rätta för alla utan gav ett tips som fungerat under mina förlossningar.
    Lillskiten 100715 Sockerbiten 110820 Trollet BF 131021http://monicamercury.blogg.se
  • Locura

Mitt bästa förlossningstips (efter måndagens händelse): Vänta INTE för länge med att åka in.

Jag åkte in med värkar men blev strax därefter hemskickad då jag bara var öppen 2 cm. Barnmorskan var inte ens säker på om det var på gång.

Åkte hem, värkarna blev bara starkare och starkare men jag vägrade åka in för att bli hemskickad igen! Efter cirka 5 timmar började jag gråta och kräkas av smärta, då orkade jag verkligen inte mer. Ringde taxi, tog på mig och var påväg ut men vattnet gick precis utanför hissen, så jag sprang hem igen och vevade in mig i ett påslakan, sprang ut till taxin och blev körd till sjukhuset. När jag äntligen var framme på förlossningen var jag helt öppen och började krysta. Cirka 5 krystvärkar, sen var han ute. Hade jag stannat hemma en kvart extra så hade jag nog fött i taxin. Så jag tackar GUD över att jag hann till förlossningen i tid!

• MelaB82

Locura: Oj...det låter som en minst sagt dramatisk förlossning, vilken tur att du hann in i tid ändå. Var det din första förlossning?

Nu börjar BF-dagen närma sig med stormsteg. Än så länge så känner jag mig väldigt lugn. Jag tror det beror på att jag känner att jag faktiskt inte kan påverka det här förloppet på något sätt, jag kan bara haka på och försöka använda mig av de verktyg för att hantera smärtan som jag lärt mig, lita på min kropp, mig själv, min man och på att personalen på BB är duktiga och kan sitt jobb :)

Det som jag tycker är lite småtråkigt just nu är hur jag ska fördriva tiden. Har inte varit i någon bra fysisk form de senaste dagarna och har mest varit hemma och vilat. Jag är för trött för att hitta på något speciellt och åka iväg någonstans. Bara att ta en liten promenad bär emot, det är inte skönt att röra på sig längre.
    Frågan är ju om jag enbart är slapp eller om det är min kropp som säger till mig att ta det lugnt. Känner mig onödigt slö bara och funderar på om det är så bra.
    För även om BF-dagen är nära så kan det ju ändå dröja ca 3 veckor innan vår bebis bestämmer sig för att dyka upp....inte kan jag gå hemma såhär och slappa tills dess.....eller?

• Selina02

MelaB2: jag skulle lika gärna vara den som har skrivit ditt inlägg, jag har BF den 7/7 och orkar inte ens gå ut och promenera. Har samma inställning angående förlossningen också, det är bara att haka på

• Locura

MelaB82:

Ja förlossningen var dramatisk Jag undrar hur jag såg ut när jag sprang in på förlossningen i påslakanet. Skrattar åt det nu hehe. Nej det var min andra förlossning

Du har helt rätt inställning tycker jag. Som du säger själv, lita på din kropp! Du fixar det

Svar på tråden Efterlysning: era bästa förlossningstips!