• Anonym (trött)

Varför daltar ni med era ungar!?

Dagens föräldrar gör mig galen, vad fan är det för fel på er?
    VARFÖR får barnen göra precis som dom vill, skrika, inte ha kläder på sig, inte äta, inte sitta still, svära m.m Det ni gör är säger till barnet 20 gånger att man inte får skrika tillslut ger ni upp och säger "Jag orkar inte". Säger man till ert barn när de uppenbarligen beter sig jävligt illa t ex spottar inomhus så blir ni sura och kramar ert ledsna barn??! Ni dumpar dom i soffan med en platt eller iphone så att ni kan "vila", evigt klagande om att ni inte får egen tid eller att dom kostar och är jobbiga. 
    Detta daltade är så himla sjukt.... varför kan man inte säga till sitt barn på skarpen!? Förklara gärna.    

• Svar på tråden Varför daltar ni med era ungar!?
  • Brumma

Anonym (m) - snarare tror jag barnet skulle skrika mer, eller iallafall oftare, om man gav med sig hela tiden.
    Är man konsekvent o håller ett nej oavsett skrik så går det in förr eller senare..
    Syns mkt tydligt på min bonus - ena föräldern ger med sig, så där tjatas det tills man får igenom sin vilja, andra föräldern var konsekvent o där vet hon att det inte är ngn ide att tjata sig till saker. Be om saker eller kunna argumentera om varför hon bör få saken funkar bättre :)

• Anonym (m)
    Brumma skrev 2013-06-08 18:35:12 följande:
    Anonym (m) - snarare tror jag barnet skulle skrika mer, eller iallafall oftare, om man gav med sig hela tiden.
    Är man konsekvent o håller ett nej oavsett skrik så går det in förr eller senare..
    Syns mkt tydligt på min bonus - ena föräldern ger med sig, så där tjatas det tills man får igenom sin vilja, andra föräldern var konsekvent o där vet hon att det inte är ngn ide att tjata sig till saker. Be om saker eller kunna argumentera om varför hon bör få saken funkar bättre :)
    Ja, men om man alltid säger ja och aldrig nej skulle det ju inte uppstå situationer där barnet slänger sig på marken och skriker för att hen hellre ville gunga än gå till konsum. Men det fungerar givetvis inte i längden, det håller jag med om. Barn behöver gränser. Gränssättning kan dock orsaka skrik, och en tvååring som just kommit in i trotsåldern skriker därför ofta och mycket. Jag vänder mig därför mot att TS klagar på ungar som skriker, för i min värld skriker mitt barn eftersom jag INTE daltar med det.
  • Brumma

(m), jag håller fullständigt med dig i den frågan, samtidigt som jag håller med TS i frågan att vissa föräldrar verkar låta sina barn bete sig hursomhelst..
    Att man antingen inte har några regler eller att man har regler men inte orken att hålla fast vid dem när barnet bryter mot dem.
    Jag ger mig oxå ibland, men försöker vara konsekvent...
    En f.d. granne till mig kunde säga "nej, så får du inte göra" eller "nej, du får inte leka med den" ungefär tio gånger.
    Efter den tionde gången vände sig mamma så hon stod med ryggen åt dottern - o så gjorde dottern precis det hennes mamma sagt hon inte fick. Inte bara ibland, utan varje dag...
    Kan säga att det var ett barn man fick stoppa många gånger i lek med andra barn då hon överhuvudtaget inte brydde sig om hur man betedde sig..

• Anonym (trött)
    Brumma skrev 2013-06-08 17:24:01 följande:
    Alltså - jag tar för givet att vuxna människor säger åt mina barn om de beter sig illa och jag av ngn anledning inte är i närheten och kan säga till själv (eller om jag inte ser).
    Precis som jag säger ifrån om jag ser ett barn bete sig illa..
    ÄVEN om föräldrarna råkar stå i närheten för vissa barn verkar inte fått lära sig bete sig ALLS!!
    jag kör ingen "hitler uppfostran", men nog sjutton får barnen lära sig vad som är ok o inte.
    Tex - man slår inte människor eller djur.
    Man jagar o skrämmer inte djur.
    Man får INGET i affären om man skriker eller tjatar - ber man snällt däremot kan man ibland få ngt.
    Man tackar för maten.
    Man tar bort sin tallrik.
    Man säger förlåt om man varit dum.
    Osv osv.
    ÄVEN när vi är inne i värsta trotsåldern finns det vissa saker man inte "låter gå" - o vissa saker man kan vara lite slappare med..
    Har sagt till barn som tex kastat sten/sand på andra barn, jagat katter, varit direkt elaka mot andra barn, sprungit in i djurens egna inhängnader på Barnens Zoo, slagit andra barn osv osv
    Allt medans barnens föräldrar stått BREDVID!
    Då undrar jag starkt hur sjutton man tänker som förälder...
    Å andra sidan vet jag inte vad du menar med "på skarpen" - menar du höja rösten till skriknivå eller skälla hysteriskt - njae, det tror jag motarbetar syftet..
    Det brukar räcka att jag säger ifrån lugnt - men "på skarpen" som du uttrycker det.
    Ibland får jag höja rösten något, men det blir ofta motsatt effekt - sonen går "i spinn" o det går inte att nå honom...

Däremot kan jag ibland låta sonen spela på mobilen, både för min egen skull o även för hans.
    Det finns superbra spel som lär barnen massor, ser inget fel i att ibland låta honom spela..
    Nä jag menar absolut inte att man ska skrika sig hes men att istället för att säga "sluuuuta nu, men snälla sluta nu" alltså typ lika gnälliga som barnet...så kanske man ska säga "Sluta nu!"så att dom förstår att nu är det liksom allvar. Visst att man säger till en gång snällt men när barnet fortsätter 5 gånger i rad så får det väl ändå vara nog. 

Självklart kan dom få spela spel men jag menar i det syftet där man ger det bara för att ungen ska vara tyst, man har haft en fight barnet har varit olydigt och lyssnar ej, storgråter och man ger Iphone som man ger napp. Man belönar barnet för deras dåliga beteende :S     
  • Anonym (trött)
    Anonym (m) skrev 2013-06-08 17:53:08 följande:
    Jag har en tvååring. Detta barn får absolut inte bete sig hur som helst, man slår inte, man är snäll mot djur, man håller handen när man går där det finns trafik, man har bälte på sig i bilen, etc. Det är strider som jag tar när de kommer. Jag tycker heller inte om när mitt barn lägger sig på marken och skriker (tex för att jag hindrade barnet från att springa iväg). Om TS eller någon annan besitter kunskapen om hur man får en tvååring att sluta med sådant får ni hemskt gärna berätta det, för jag och säkert flera med mig vill gärna veta.

Sen undrar jag varför barnen prompt måste äta. Det är något jag tycker att barnet måste få välja själv, det är hemskt att bli tvingad att äta något man inte vill ha, speciellt om man redan är mätt. Och vad gör det om ett litet barn går med lite för lite kläder på sig en stund? Man får välja sina strider, och vill ungen inte ha vantar på sig när man går ut är det bara att ta vantarna i fickan och låta barnet inse att det är kallt att gå utan vantar. Ett utmärkt sätt att lära sig konsekvenser av sitt handlande.

Man får försöka träna bort det och försöka ingripa innan man kommer till det sista steget att barnet får såna utbrott men nu pratar vi om en tvåring som kanske inte riktigt förstår ännu alltså men ja menar 6 åring som gråter som fort man säger nej till dom...

Nä jag menade inte att dom måste äta men jag har bekanta vars barn ej vill äta när det är mat men gärna kommer när alla är färdiga och ska äta och då är svaret helt enkelt nej, barnet får vänta till nästa måltid. Eftersom man som förälder bör hålla koll på när ens barn äter vilka tidpunkter och vad de äter så borde man veta på ett ungefär om barnet är mätt eller ej. Ang kläderna så menade jag mer viktiga kläder som tröja,underkläder,skor och byxor. Resten är ju skitsamma. Men åter igen är vi där igen... om man lär barnet rätt från start så uppkommer sällan detta problem.
  • Anonym (trött)
    Anonym (m) skrev 2013-06-08 18:52:05 följande:
    Ja, men om man alltid säger ja och aldrig nej skulle det ju inte uppstå situationer där barnet slänger sig på marken och skriker för att hen hellre ville gunga än gå till konsum. Men det fungerar givetvis inte i längden, det håller jag med om. Barn behöver gränser. Gränssättning kan dock orsaka skrik, och en tvååring som just kommit in i trotsåldern skriker därför ofta och mycket. Jag vänder mig därför mot att TS klagar på ungar som skriker, för i min värld skriker mitt barn eftersom jag INTE daltar med det.

Men skrik är inte okej. Man skriker inte för att man vill gunga än gå till konsum. Börjas det skrika så blir konsekvenserna att man inte får gunga. Man måste lära sina barn att det inte är lönt att skrika och så beter man sig bara inte, man varken skriker slås eller spottar för att man inte får som man vill. Varför lär man inte sina barn be snäll om vi kan gå och gunga efter konsum? Men antar att det är "psykisk misshandel" som dagens föräldrar hittat på.
  • Brumma

Men TS - du skriver visserligen att du har barn, men jag undrar om du verkligen tror att alla barn är lika?
    Kanske det funkat att lära dom att be snällt för dig - för min son "lär" sig inte lika lätt.
    Och jag är konsekvent, jag har bakgrund med tio år på förskola så jag är både pedagogisk och bestämd.
    Det SISTA mina barn får är att få igenom sin vilja genom att skrika.
    De vet mkt väl att det enda som händer är att det slutar med att vi bråkar o att det de ville inte kommer hända den här gången - heller..
    Självklart påpekar jag VARENDA GÅNG att om man ber snällt istället så...
    O ibland lyssnar dom, ber snällt o då får de nästan alltid det de ber om (för att visa att det lönar sig att bete sig på det sätter istället för att skrika).
    Men när min treåring "fastnar" i sitt treårstrots, liksom han fastnade i tvåårstrotset och garanterat kommer att fastna i trotset under nästa fas, så skriker han ändå.
    Han vinner absolut inget o noll med det, men det är inte det som är grejen..

Som sagt - jag håller med dig om en del utan trådstarten MEN är det ngt som stör mig mer än föräldrar som inte uppfostrar sina barn är det föräldrar som "vet bäst", sätter sig på höga hästar o tror att allt funkar likadant för alla...
    Ödmjukhet o förmågan att sätta sig in i andra människors situationer är ngt varje människa borde skatta högt.
    Det försöker jag lära mina barn - kanske vore det ngt för dig oxå?

• Anonym (trött)
    Brumma skrev 2013-06-08 20:49:42 följande:
    Men TS - du skriver visserligen att du har barn, men jag undrar om du verkligen tror att alla barn är lika?
    Kanske det funkat att lära dom att be snällt för dig - för min son "lär" sig inte lika lätt.
    Och jag är konsekvent, jag har bakgrund med tio år på förskola så jag är både pedagogisk och bestämd.
    Det SISTA mina barn får är att få igenom sin vilja genom att skrika.
    De vet mkt väl att det enda som händer är att det slutar med att vi bråkar o att det de ville inte kommer hända den här gången - heller..
    Självklart påpekar jag VARENDA GÅNG att om man ber snällt istället så...
    O ibland lyssnar dom, ber snällt o då får de nästan alltid det de ber om (för att visa att det lönar sig att bete sig på det sätter istället för att skrika).
    Men när min treåring "fastnar" i sitt treårstrots, liksom han fastnade i tvåårstrotset och garanterat kommer att fastna i trotset under nästa fas, så skriker han ändå.
    Han vinner absolut inget o noll med det, men det är inte det som är grejen..

Som sagt - jag håller med dig om en del utan trådstarten MEN är det ngt som stör mig mer än föräldrar som inte uppfostrar sina barn är det föräldrar som "vet bäst", sätter sig på höga hästar o tror att allt funkar likadant för alla...
    Ödmjukhet o förmågan att sätta sig in i andra människors situationer är ngt varje människa borde skatta högt.
    Det försöker jag lära mina barn - kanske vore det ngt för dig oxå?

Nja jag står fast vid att även om alla är olika så kan föräldrarna lägga krut på att lära sina barn detta mycket enkla sätt hur man beter sig och att man inte kan få allt. Full förståelse för småbarn 0-3 år då man fortfarande är ganska liten (men bör tränas på tidigt). Jag ser dagligen väldigt många snälla barn som inte skriker ett dugg i affären för att dom inte får godis medans jag också ser 10 åringar som börjar gråta för att dom inte får och jag vägrar tro att det är "trots"  
  • Brumma

Nej, jag håller helt med om att en tioårings gnäll o tjat snarare är resultatet av att barnet inte haft några gränser under uppväxten.
    Som jag skrev tidigare så lever jag med "ett levande bevis", en bonusdotter som hos sin mamma kunnat tjata/skrika sig till vad hon vill, medans hon hos pappan fått konsekvent nej vid tjat men ibland ja om hon bett "snällt" eller, när hon blev äldre, la fram argument för varför hon skulle få som hon ville.
    Jag vill att mina barn skall kunna argumentera för sin sak så det är ngt jag uppmuntrar. Argument - JA, tjat - NEJ :)
    så jag tror att vi ändå tycker lite lika - småbarn skriker (inte alla, har träffat på en del änglar...) - det är naturligt och en del av uppväxten, men om man är konsekvent under de första åren vinner man i hästlängder när de blir äldre och har lärt sig att dåligt uppförande får konsekvenser...
    O då menar jag INTE konsekvenser såsom slag, hot, förnedring o "straff", så ingen hetsar upp sig nu, men konsekvenser såsom att det önskade dras in, kastar man leksaksbilen på kompisen får man inte ha leksaksbilen, skriker man sig igenom affären när man ska handla får man lämna affären osv..

• gbgumman

Jag tycker många är för hårda mot sina barn.
    Mina behöver inte äta upp, inte bära bort tallriken, inte sägs tack för maten, klä på sig själva eller hjälpa till hemma. Jag uppfostrar dem som jag blev uppfostrad och jag fixar dessa saker fint. Det gör barnen på skola dagis med.

Däremot är jag skitnoga med att de ska kunna säga förlåt, vara inkluderande i leken, givmilda, snälla och aktsamma.

• Anonym (oxå förälder)

få av dagens föräldrar vågar sättar gränser...Nej,det är inte normalt att gapa och skrika...

Såå mkt bättre förr....

/pedagog  

• Anonym (...)
    gbgumman skrev 2013-06-08 23:31:38 följande:
    Mina behöver inte äta upp, inte bära bort tallriken, inte sägs tack för maten, klä på sig själva eller hjälpa till hemma. Jag uppfostrar dem som jag blev uppfostrad och jag fixar dessa saker fint. Det gör barnen på skola dagis med.

Däremot är jag skitnoga med att de ska kunna säga förlåt, vara inkluderande i leken, givmilda, snälla och aktsamma.
    Kallar du detta att vara hård mot sina barn? Ja, då förstår jag varför vissa ungar beter sig som de gör. 
  • petersson

Vi får ju komma ihåg att de flesta som uttalarsig i frågan förmodligen jämför med deras upplevelse av hur de själva var som barn och vilken respekt de hade för vuxna. Det spelar stor roll i vad man uppfattar som "bättre förr" då minnet är ytterst selektivt.

• city cat
    gbgumman skrev 2013-06-08 23:31:38 följande:

Du menar att du inte tackar för maten, inte gör något hushållsarbete, inte klär på dig själv när du ska på arbete?
    Fnudden for president
  • gbgumman

Det är just det jag gör FAST jag inte behövde göra det som barn hemma.

• city cat
    gbgumman skrev 2013-06-09 19:39:59 följande:
    Det är just det jag gör FAST jag inte behövde göra det som barn hemma.
    Och var/när/hur lärde du dig att göra det då?
    Fnudden for president
  • Gnuggarn

TS har så jävla rätt! Ett JÄVLA daltande och curlande i dag! Ja jag har oxså barn! Två stycken egna och två bonus! Med Bonusen är det ett jävla daltande , men nu e det fan slut på det! 

Svar på tråden Varför daltar ni med era ungar!?