• Anonym (Ägg)

Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?

Tänkte göra maräng o då ska man ha äggvita, när äggen är råa finns det ju bara äggula eller sånt där genomskinligt så alltså måste man tillaga ägget först? Ska man koka eller steka? Ska man bara tillaga det genomskinliga som sen blir äggvita eller ska man tillaga gulan också? Hur får man ut gulan innan man kokar ett ägg? Irriterande att inte kokboken kan vara lite mer detaljerade i sina förklaringar!

• Svar på tråden Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?
  • Anonym (Ägg)
    Aileen Allannah skrev 2013-06-12 23:35:45 följande:
    Det behövs inte värme, äggvitan blir vit på grund av luften du vispar in. Har du handvisp får du vispa jävligt länge bara. Fast jag tror att du helt enkelt ska gå ut och köpa maränger. Och nej, du är inte anof.

Nänä, det där går jag inte på, jag minns att mamma gjorde maränger på vintern när jag var liten o kall vinterluft är inte tillräckligt varmt för att få slemmet vitt :) Anof har väl inte haft problem med maränger vad jag minns? Länka till den tråden isf, alltid kul att läsa anof trådar
  • La Lola
    bomull skrev 2013-06-12 23:38:12 följande:

"Känsliga tittare varnas" får stå innan alla matlagningsprogram i fortsättningen...
    ASG!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexiandra
    Anonym (lycka till) skrev 2013-06-12 23:29:13 följande:
    Men akta så att du inte köper tuppägg (de bruna i affären) för du vill ju ha vit maräng!
    *bryter ihop och dör av skratt* Klockren!
  • Anonym (Ägg)
    Alexiandra skrev 2013-06-12 23:37:31 följande:
    Enklaste är ju att du helt enkelt tar och vispar äggslemmet så ser du själv. Om man bara har en handvisp rekommenderar jag att man köper färdiga maränger i affären. Det går att göra maränger med handvisp men man får vispa utav bara helvete... Jag brukar fuska med ättikssprit när jag handvispar - men det blir aldrig lika bra handvispat som elvispat. "Äggslemmet" ska vara så hårt vispat att du kan hålla bunken upp och ner utan att det glider/rinner ur bunken. 

Jag får köra med elvispen då :) att man ska kunna hålla skålen upponer vet jag. Men ättiksprit i maränger? Det låter verkligen inte gott
  • Aileen Allannah
    Anonym (Ägg) skrev 2013-06-12 23:38:19 följande:

Nänä, det där går jag inte på, jag minns att mamma gjorde maränger på vintern när jag var liten o kall vinterluft är inte tillräckligt varmt för att få slemmet vitt :) Anof har väl inte haft problem med maränger vad jag minns? Länka till den tråden isf, alltid kul att läsa anof trådar
    Aha, okej. Precis där gick du aningens för långt för att folk ska tro dig.
  • La Lola
    Aileen Allannah skrev 2013-06-12 23:41:03 följande:
    Håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Ägg)
    Aileen Allannah skrev 2013-06-12 23:41:03 följande:

Min mamma gjorde maränger på vintern, hon gjorde såna där marängspöken när jag fyllde år en gång.
  • Anonym (Ägg)

Det ni säger verkar stämma, men jag har en teori, är det sockret som gör äggslemet vitt tro?

• Anonym (sniffer)

ANOF would be proud.

Svar på tråden Ska man koka eller steka ägget för att göra äggvita till marängen?