• Kaupa Jaur

    Förälder! Behövde/behöver ditt barn dregglisar?

    Min son dreglade ytterst lite som bebis och jag var tydligen likadan, så några dregglisar (haklappar för att suga upp dregglet och skydda kläderna) var aldrig något som behövdes. Som synd var, för de brukar vara fina

    Har du varit tvungen att använda dregglisar till ditt barn? Om ja, när slutade barnet behöva dem?  

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förälder! Behövde/behöver ditt barn dregglisar?
  • Natulcien
    Mumin80 skrev 2013-06-13 14:29:32 följande:
    Inget av barnen har dregglat i någon märkbar grad. 

    Däremot så var dregglisarna jättebra som haklappar vid amning/flaskmatning, när det kladdas en del. I synnerhet dom från Pippi som är lagom stora och stadiga, vi har haft några från ica och liknande är bara konstigt stretchiga och sitter illa. 

    Men dom från pippi var jättebra, just för att maten vid amning/flaskmatning ju inte rinner ner på bröstet utan mera ner mot halsen, örat och matarens kläder. Eftersom dregglisarna veckade sig runt halsen så fångade dom upp även i "sidled" som vanliga haklappar är helt värdelösa på. Plus att dom är lite mindre än vanliga haklappar, som var helt för stora på ungarna som nyfödda. 

    Och lite småkräk fångade dom också upp galant.  
    Vi hade också Pippi. Fångade upp sonens småspyor jättebra. Och så var det ju dubbelt tyg, så det läckte aldrig igenom.
  • Mumin80
    Natulcien skrev 2013-06-13 14:33:08 följande:
    Vi hade också Pippi. Fångade upp sonens småspyor jättebra. Och så var det ju dubbelt tyg, så det läckte aldrig igenom.
    Småspyor kanske jag också skulle ha skrivit i sista meningen. "Småkräk" är ju faktiskt nåt helt annat, kom jag på efter att ha postat
  • Curlie

    Dottern dregglade i mängder tills hon var 2,5-3 år. Så dräggellappar hade vi i massor!

  • Mithra

    Storasyster behövde det aldrig, hon dreglade inte så mycket så man hann torka med papper/handduk.
    Men nu lillebror, som snart blir 5mån, herregud vad han dreglar.. så han har fått ha dregglisar från början. Han blir helt blöt om han inte har degglis på sig.

  • nozpa

    Köpte massor innan 1:an föddes, tyckte dom var fina. Hon behövde dom inte alls. Men jag använde dom ibland ändå. Hon var en kaskadkräkare. Så dom hade hjälpt föga för henne.

    2:an kan ibland dreggla pyttelite. 3½ månad. Har på henne ibland för att det är fint till vissa kläder. Så egentligen onödigt ur dreggelsynpunkt. Men kan vara fint till vissa kläder som sagt. 

  • hjärtemamma

    Med första dottern så behövdes det aldrig och varken dreglade eller kräktes något nämnvärt. Andra dottern var tvärtom istället och gjorde inte annat än småspydde vilket gjorde att det gick åt ett antal haklappar per dag.

  • krompa

    Första behövde inte det alls.
    Andra dregglade enormt, hade inte klarat sig utan.
    Tredje behövde bara när tänderna trängde ut. 

  • fluu

    Japp,det var rena syndafloden i många månader. Hon slutade med det när hon var runt 10 månader.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Håller med om att dregglisarna från pippi är super!


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Smulan 89

    Första barnet dregglade massor så då hade vi dregglisar. Andra barnet dregglar aldrig, så dregglisarna kom aldig fram igen.

  • k girl

    Svarade för senaste barnet, hon har inte behövt dregglisar alls. Hon har dregglat lite nu när hon får kindtänder bara, men det är ytterst måttligt.

    Sonen dregglade när han var 4-6 månader, också ganska sparsamt, men han blev fuktig på bröstet så jag använde dregglis på honom. Hade en underbar med inlägg av ull från Juha, den höll sig torr och varm.  

  • Cadencee

    Vår son på snart 3 månader använder det. Dels för han då och då dreglar massor men sen kräks han en del så använder dom till det också. Sen ser de så söta ut med mönster å grejer så jag har ändå använt dregglisar sen start :)

  • momomo

    JAAA!!!!
    Sonen drägglade hur mycket som helst från 6 veckors ålder till ca 15 månader. Tvättmaskinen gick ju oftast dagligen, och 15 stycken drägglisar på tork var fullt normalt. Det blev väl byte en gång i halvtimmen när han var vaken, för sedan var de för slemmiga.

    Nu är han 20 månader, och drägglar bara ibland, främst när han är trött. Vissa dagar blir det drägglis, men den kan då räcka hela dagen.

    Vi använde många NameIt- drägglisar. Bra med ganska tjock fleece på baksidan så de inte blev genomblöta för snabbt. De rena bomullshaklapparna var helt meningslösa, de var ju blöta på ett par minuter 

  • jollan84

    Hej!

    Hur tidigt kan man börja använda dregglis? Har en 1 mån guldklimp som spyr en del och tänkte att det kan underlätta. Finns risk för att han "stryps"? :/

Svar på tråden Förälder! Behövde/behöver ditt barn dregglisar?