• summa21

orolig

Jag har många tankar kring vår drygt åttamånaders gamla son. Vi har kontakt med en BVC-psykolog som förstår vår oro och som uttrycker att det inte går att säga något så hr tidigt. Jag förstår ju också att ingen kan säga något säkert men känner ändå ett behov av dela våra funderingar och tankar med andra. 

Sonen var sen med att hålla uppe huvudet men börjar ta sig motoriskt, ålar nu ganska bra. Han var ven sen med att ge svarsleende.

Tidigt reagerade jag på att han inte hade behov av att vara nära. Han har adrig tyckt om att vara i famnen och vrider sig undan.  

Vi upplever inte att han blir tröstad av oss. Upplever någon gång att han urskiljer oss från andra men ofta inte alls. Han visar aldrig komma till oss. Om en av oss föräldrar är ute med honom och träffar den andra reagerar han inte. kan dock le när den andra pötsligt dyker upp hemma. Han vet att maten kommer från mig då han, när han är hungrig, spottar ut nappen nr han kommer i min famn. 

Han söker inte själv ögonkontakt. Vi kan få ögonkontakt men korta stunder och inte gärna på nära håll.  När vi busar är det lättare att få kontakt. Om vi säger roliga saker eller partar teatraliskt är det också lättare att fånga hans intresse. Vissa ljud och miner vi gör tycker han är väldigt roliga.

Både jag och min man får känslan av att han är mer intresserad av saker än av människor.  Andra som hälsar kan ha svårt att fånga hans intresse, oftast är dt lampan, fönstret eller deras hår som fångar honom. Han kan dock titta dem i ansiktet. I övrigt r han nyfiken och tittar sig väldigt omkring i nya miljöer. 

Såklart svårt att få en bild utifrån detta men det här är vad som oroar oss. Skulle tycka det vore skönt att höra från er andra, vad ni tänker och vad ni har för erfarenheter 

• Svar på tråden orolig
  • UnikFamilj
    broglo skrev 2013-06-20 21:52:35 följande:
    Jag är logoped och arbetar inom Habilitering med barn med funktionsnedsättning (bland annat autism). Utan att verka allt för pessimistisk så tycker jag att du skall ligga på för att få en remiss till någon form av expert. Det du beskriver är i mina ögon tillräckligt för att man inte skall "vänta och se". Sedan spelar det ju (tyvärr) lite roll var någonstans ni bor. På de större orterna så finns barnneruropsykiatriska utredningsenheter där det finns kompetens att utreda även tidigt (även om åtta månader nog ÄR ovanligt tidigt).

Men: oavsett om det finns utrymme (och tillgänglig kompetens) att ställa diagnos nu eller ej, så finns det ju alla möjligheter att ge lite extra stimulans. Jag läste igenom blogginlägget som unikfamilj har länkat till ovan och: vilka fina tips! Hon summerar på ett jättebra sätt allt jag själv skulle ha tipsat om då det gäller tidig stimulans av kommunikation- och samspelsutvecklingen. Om ni väver in lite av det i er vardag med sonen, då ger ni honom jättefin stimulans, oavsett om han sedan visar sig vara en alldeles "vanlig" kille eller om han blir en kille med lite speciella utmaningar.
    *rodnar väldigt* Tack så jättemycket för den fina kommentaren..! 
  • summa21

Unik: Jättespännande att läsa hur ni har tränat med dottern! Fick en hel del tankar och det känns som att vi inte heller har varit het fel ute i hur vi tänker själva kring att locka fram ögonkontakt. Biten kring det sensormotoriska tycker jag dock är svår att applicera. Vår son har ju aldrig riktat gillat den där närheten som du beskriver. 

Broglo: Jag trodde jag hade skrivit att vi fick en remiss till BNT men ser nu att jag hade missat det. Psykologen skrev en remiss redan i april och vi var dr för cirka en månad sedan, alltså när han var drygt sju och en hav månad. Jag funderar lite kring vad dina erfarenheter är om vilken hjälp man kan får där när barnen är så små.  Vi pratade en del kring våra funderingar men det hela slutade med att vi bestämde att psykologen skulle skicka en ny remiss nr sonen är ett år om inte vi upplever ökat samspel. 

• UnikFamilj
    summa21 skrev 2013-06-23 17:30:58 följande:
    Unik: Jättespännande att läsa hur ni har tränat med dottern! Fick en hel del tankar och det känns som att vi inte heller har varit het fel ute i hur vi tänker själva kring att locka fram ögonkontakt. Biten kring det sensormotoriska tycker jag dock är svår att applicera. Vår son har ju aldrig riktat gillat den där närheten som du beskriver. 

Broglo: Jag trodde jag hade skrivit att vi fick en remiss till BNT men ser nu att jag hade missat det. Psykologen skrev en remiss redan i april och vi var dr för cirka en månad sedan, alltså när han var drygt sju och en hav månad. Jag funderar lite kring vad dina erfarenheter är om vilken hjälp man kan får där när barnen är så små.  Vi pratade en del kring våra funderingar men det hela slutade med att vi bestämde att psykologen skulle skicka en ny remiss nr sonen är ett år om inte vi upplever ökat samspel. 
    Hur är han, kan du beskriva lite mer..? Känslig för ljud..? Lättdistraherad..? Gillar inte närhet alltså, inte i någon form? Gillar han om du stryker honom någonstans..? Kommer han lätt till ro..? Tycker han om att vaggas, gungas..? Åka vagn..? Finns det något sätt du kan få närma dig och han tycker att det är ok..? Något nära han uppskattar..?

Ett sånt "avståndstagande" kan mycket väl bero just på sensomotorisk problematik, och därför brukar jag råda till att hitta sätt att få komma närmare. Jobba på alla sätt som går för att utveckla sinnena liksom. 
  • UnikFamilj

Glömde... Vår tjej kollades ju vid ett års ålder, innan dess var det inte aktuellt alls. Sen dröjde det tills hon var precis innan två innan de tog upp det igen, eftersom de upplevde att hon klarade sig så bra. Min erfarenhet (egen, och det jag hört från andra) är att det oftast är väldigt svårt att få gehör före ,18-24 månaders ålder - TYVÄRR.

Det var faktiskt ett av mina huvudfokus när jag startade sidan, det går att göra så mycket om man börjar i tid! 

• summa21

Hej och tack för svar!

Jo, han är både ljudkänslig och lättdistraherad. Han reagerar på plötsliga och starka ljud (barnskrik och ibland nysningar) , särskilt när han är trött. Han är nyfiken men tappar fokus när något händer runtomkring. Redan tidigt slängde han huvudet fram och tillbaka för att se hela rummet. Saker som händer runt omkring tar ofta hans uppmärksamhet.

Han har svårt att komma till ro, har alltid somnat lättare i vagnen men jag har inte upplevt att han direkt tycker om det. Däremot tycker han om allt han ser från vagnen. Inte direkt så att han tycker om att vi stryker honom. Däremot är det okej att vi ligger nära när han ska somna. Han får ligga på sidan och vi ligger bakom om honom och håller honom (annars börjar han rulla) och då brukar han dra oss i håret. Så den närheten har han nog inget emot. Har du något mer tips på hur vi kan utveckla?

Jag upplevde annars att de på BNT tnker att han kommer igång. De pratade om att det nog komemr att hända mycket i sommar (och det gör det ju förstås 'ändå men..ja, jag vet inte)

• broglo
    Ursäkta att jag missade att svara på detta. De barn/föräldrar jag träffar som är så små har ju oftast inte "bara" autism (eller annan neuropsykiatrisk diagnos, då man oftast inte hunnit ställa den så tidigt), utan andra diagnoser (olika typer av syndrom, rörelsehinder, osv). Samspelssvårigheterna kan ju dock vara desamma (och flera av de barnen kan ju också visa sig ha autism senare). Den hjälp familjerna får i det läget är rådgivning och stöd i att stimulera kommunikation och samspel i vardag och lek. De tips som unikfamilj skrev ligger som sagt väldigt nära de jag själv skulle ge (på ett generellt plan, sedan kan det ju variera lite från barn till barn). Dessutom vet vi att det finns gott stöd i forskning för att införa ett stödjande kommunikationssätt, till exempel tecken (förkortas TAKK= Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation) och/eller bilder. 

Det finns några bra böcker jag kan tipsa om som man som förälder lätt kan läsa och använda sig av i vardagen. Just dessa är kursböcker till föräldrakurser om kommunikation, men man kan också läsa böckerna själv, utan att gå kursen, och ha god nytta av dem:
    More than words av Fern Sussman (hör till kurskonceptet Hanen och är på lättfattlig engelska)
    KomIgång - en föräldrakurs om kommunikation och kommunikationsstöd av Gunilla Thunberg med fler (hör till kurskonceptet AKKtiv och är på svenska. Lite klurigt att hitta inköpsställe, men det finns en länk på denna sida: www.akktiv.se. Bör även finnas på flera bibliotek) 
  • summa21

Tack, jag ska kolla upp böckerna. Har själv funderat en del kring tecken men det är svårt eftersom vi inte vet hur vi ska göra. Kan överhuvudtaget tycka att det är svårt att veta hur vi ska underlätta kontakten. När vi busar r han mest "med". 

• broglo
    summa21 skrev 2013-06-26 22:01:14 följande:
    Tack, jag ska kolla upp böckerna. Har själv funderat en del kring tecken men det är svårt eftersom vi inte vet hur vi ska göra. Kan överhuvudtaget tycka att det är svårt att veta hur vi ska underlätta kontakten. När vi busar r han mest "med". 
    ... och då är ju buset en jättefin ingång till kontakt och samspel med honom! Det handlar mycket om att hitta hans motivation och du har ju redan hittat lekfulla aktiviteter där han är jättemotiverad. Pröva att lägga in moment av att vänta i en invand "buslek". Nu vet jag inte hur ni precis brukar busa, men om du till exempel kittlar honom på magen, så gör det en gång, lyft sedan händerna och visa med ansiktet och kroppen att du är på gång att kittla igen, men stanna sedan upp mitt i rörelsen och vänta. Så fort han visar något tecken på att han förväntar sig mer kittel (ett ögonkast, att han greppar efter din hand, gör något ljud, osv), så säger du tex. "Kittla MER?!" och så kittlar du honom igen. Detta: att vänta in reaktioner från sitt barn och sedan bekräfta dessa som kommunikation är ett "stalltips" för att locka fram signaler från barnet och väcka medvetenheten hos barnet om att han kan kommunicera med andra. Det är något som vi alla gör (men ofta ganska omedvetet) i samspelslekar med små barn och som vi dessutom vet har god effekt som stimulans av barn som inte har så lätt för kommunikation och samspel.

Mer om sådana här tips (och andra) finns i bägge böckerna ovan.

Du verkar vara så lyhörd för din pojkes signaler (vilket är det allra viktigaste utifrån var han är nu i sin utveckling) att jag är säker på att du gör jättemycket som är "rätt" i stimulansen av honom. Du har ju dessutom en bra kontakt som du lätt kan ta upp igen om du fortfarande är orolig om några månader. Det är jättebra! Njut av din fina son och era härliga buslekar!
  • summa21

Hej och tack så mycket för svaret! Känns så skönt att det finns de som engagerar sig. 

Jag har läst om böckerna nu och ska försöka få tag på dem. Hittade mycket info om den första boken. 

Det kändes också skönt att läsa det du skrev om att vänta in eftersom det r något som vi redan försöker. Kankse inte exakt lika tydligt men jag brukar vänta på att han ska titta på mig. Funkar ibland, ibland inte alls. Ska se om vi kan utveckla det. Vi brukar springa fram och göra roliga ljud varvid han skarttar och sen avvakta för att han förhoppningsvis ska vilja ha mer. Tycker i alla fall att det ser t som att han ibland tittar förtröstansfullt. 

Är jättetacksam för alla tips.Har ni fler tankar så lyssnar jag gärna! 

• ros2012

Hej Ts! Skulle tipsa dig om en app för tecken som stöd. Den är gratis att hämta, jag använder de orden som är mest användbara med min son som är sex månader såsom; äta, dricka, sova, leka, tack, mm. Sök på AppStore: TSP Lex, där har de filmer på olika ord.

Svar på tråden orolig