Pepe skrev 2013-06-17 10:49:29 följande:
Anonym(vet); Vad tar du din statistik ifrån? Jag satt och slösurfade lite igår och får syn på ditt inlägg om att 10(!) % får sfinkterruptur och blev jätteorolig och ledsen, eftersom jag snart ska försöka föda vaginalt(har ett planerat snitt bakom mig).... Men sen kollade jag upp lite; Enligt SCB:s rapport är det i genomsnitt c:a 3 % som får grad III eller grad IV-rupturer(
www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/A....) Förvisso lite vanligare hos förstföderskor, men inte så vanligt som 10% för alla! Faktakoll efterlyses!!!!
Hej!
Det är faktiskt tyvärr 10% som får en sfinkterruptur.
När vården säger 3-4%, så syftar de på hur många kvinnor som *behandlas*, inte hur många som *drabbas*. Det är en viktig skillnad.
Rapporten du länkar till behandlar förlossningar mellan 1973 och 2011. Diagnostiken på 70- och 80-talet var inte alls lika bra som idag. Man har bättre redskap för att undersöka kvinnor idag än vad man hade 1973, och därför upptäcker man fler fall. En rapport som behandlar ett så stort tidsintervall blir därför missvisande.
Dessutom är det värt att notera att de där rapporterna bara tar upp de fall där kvinnan blir sydd / behandlad av läkare. Det finns alltså ett stort mörkertal. Den kritiken har lyfts mot vårdens rapportering av förlossningsskador på senare tid, som en del i diskussionen om förlossningsskador. Kritiken går ut på att även om 10% av kvinnorna får sfinkterskador, så är det bara 3% som behandlas av läkare. Det är bara dessa som traditionellt förs in i statistiken.
Innan du köper siffran 3% rakt av... fundera över vad den siffran innehåller. Innehåller den alla som spricker, eller alla som har behandlats av läkare för sprickor?
Svaret är att 3% behandlas av läkare för allvarliga bristningar, men att betydligt fler spricker.
Läs t.ex. den här sidan:
politikerbloggen.tv4.se/2012/12/10/var-tionde-mamma-skadas-allvarligt-vid-forlossningen/
"
Var tionde mamma i Sverige skadas allvarligt vid förlossningen!
Varje år föder omkring 100 000 kvinnor barn i Sverige. Enligt vården drabbas cirka 4% av den svåraste förlossningsskadan, sfinkterruptur, som innebär att samtliga lager i underlivet har brustit. Samtliga kvinnor som drabbas har tillfälligt eller permanent svårt att leva ett normalt liv, och många lider av fruktansvärda smärtor.
Men enligt en undersökning utförd på ett stort antal kvinnor visade det sig att bland alla som fött barn hade var tionde den svåraste förlossningsskadan, sfinkterruptur. Drygt hälften visste inte ens om att de hade denna skada, eftersom de varken fått diagnos eller blivit opererade i samband med förlossningen."
Här förklarar man tydligt att det finns ett stort mörkertal mellan vårdens siffror (3-4%) och hur många som faktiskt skadas.
Återigen: När vården säger 3-4%, så syftar de på hur många kvinnor som *behandlas*, inte hur många som *drabbas*.