• rickiräv

Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?

Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?

• Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
  • Kookaburra

(dock blir det ju säkrare med tiden eftersom kroppens proportioner och skelett ändrar sig ju äldre barnet blir)

• rickiräv
    Kookaburra skrev 2013-06-18 13:47:48 följande:
    (dock blir det ju säkrare med tiden eftersom kroppens proportioner och skelett ändrar sig ju äldre barnet blir)
    Exakt, därför behåller jag Gracon så länge som det är möjligt Glad
  • rickiräv
    Idorf skrev 2013-06-18 13:46:45 följande:
    Jag orkar inte ens kommentera vissa av er som svarade på mitt senaste inlägg. Jag skrev bara hur vi gjort i vår familj med vårt barn och bilbarnstol.
    Det rekomenderas att barnet ska sitta bakåt till 4 års ålder, men detta är inget måste, jag tror också detta kan handla lite om barn till barn.

Det ska finnas gnällkkärring till allt.

Jag ser mig inte som en sämre mamma som åker med mitt barn framåt. Jag hade dock  inte satt mitt barn framåt i framsätet, men bak är ok tycker jag.  Dels vill jag se mitt barn när jag åker själv i bilen och har barnet med mig och de gör jag inte om han sitter med ryggen mot mig, och han vill även se mig.

Det var just detta med rekommendationen jag ville åt när jag startade denna diskussion. Tror det är bra om man tvingas tänka själv lite grann ibland. Men detta var tydligen helt fel ämne att ha avvikande åsikter om. 

Det är just detta med ögonkontakt och kommunikation jag ville åt när jag funderade på att vända. Eftersom jag numera åker själv med barnet på långresor.
  • AnkiC

Om man har ögonkontakt med barnet i bilen så blir man en sämre bilförare då man tar bort blicken från vägen. Inte så bra.

• Kookaburra
    Idorf skrev 2013-06-18 13:46:45 följande:
    Jag orkar inte ens kommentera vissa av er som svarade på mitt senaste inlägg. Jag skrev bara hur vi gjort i vår familj med vårt barn och bilbarnstol.
    Det rekomenderas att barnet ska sitta bakåt till 4 års ålder, men detta är inget måste, jag tror också detta kan handla lite om barn till barn.

Det ska finnas gnällkkärring till allt.

Jag ser mig inte som en sämre mamma som åker med mitt barn framåt. Jag hade dock  inte satt mitt barn framåt i framsätet, men bak är ok tycker jag.  Dels vill jag se mitt barn när jag åker själv i bilen och har barnet med mig och de gör jag inte om han sitter med ryggen mot mig, och han vill även se mig.

Tja, har man inga vettiga argument så tar man till fula tillmälen... 
  • Idorf
    rickiräv skrev 2013-06-18 13:51:40 följande:
    Det var just detta med rekommendationen jag ville åt när jag startade denna diskussion. Tror det är bra om man tvingas tänka själv lite grann ibland. Men detta var tydligen helt fel ämne att ha avvikande åsikter om. 

Det är just detta med ögonkontakt och kommunikation jag ville åt när jag funderade på att vända. Eftersom jag numera åker själv med barnet på långresor.
    ja tycker man olika än vad som är "rärr" då får man allt veta vad man heter här inne....

ja jag vände stolen första förra sommaren då vi åkte ca 100 mil på semester, jag satt visserligen mestadels bak tillammans med sonen men vi hade endel packning och när han ibland somna hoppa jag fram o satt fram och vaknade han sen kunde man alltid se varandra ändå tills vi kunde stanna o jag kunde hoppa bak till honom igen osv
    sen fick han fortsätta sitta framåt även efter semestern.

och jag åker ibland själv med honom och även hans pappa och vi upplever de mkt bättre att kunna se varandra under bilresan.

jag tycker man ska göra de som känns bäst och hur situationen ser ut, handlar de om en bilresa på 5 min 3 ggr i veckan eller är de en upprepande resa på en längre tid så får man väl väga upp vad man vill o inte vill.
  • Idorf
    Kookaburra skrev 2013-06-18 13:57:05 följande:
    Tja, har man inga vettiga argument så tar man till fula tillmälen... 
    och hur menar du nu 
  • Aileen Allannah

Fast grejen är ju att barns fysiska utveckling inte alls är särskilt individuell, och framför allt så vet man inte hur det ligger till förrän än olycka sker.

• Idorf
    AnkiC skrev 2013-06-18 13:54:57 följande:
    Om man har ögonkontakt med barnet i bilen så blir man en sämre bilförare då man tar bort blicken från vägen. Inte så bra.
    haha.... man sitter ju inte och stirrar på sitt barn i minuter i backspegeln man kastar en blick på varandra då o då.... men jag vet inte hur du kör bil eller kör du en bil med barn i?
Svar på tråden Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?