Fel att vända barn i bilen som inte fyllt tre år?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Jag har en son som blir tre i september. Han är ganska stor, 105 cm och 20 kilo, och nu i en bakåtvänd Acta Graco i bilen. Jag funderar nu på om det är dags att vända honom. Eller är det för tidigt?
Rätt stor skillnad på akta och two-way. Äldsta sonen växte ur sin akta när han var 4,5, då var han för lång (axlarna tog i nackskyddet). Sin t-w satt han i tills han var 6 år och 3 månader, 123 cm och vägde 21-22. Han hade kunnat sitta ett tag till, men småsyskonen behövde byta stolar och iom att han var över 6 år så kändes det ok att sätta honom i bältesstol ändå.
Jag köpte förresten en ny t-w när han var 4,5, för att kunna ha honom bakåt ett tag till. Hade ingen aning om hur länge till han skulle få plats bakåt, men även om det bara blivit några månader så hade det lätt varit värt pengarna.
Vi har vänt båda innan 3 då de var för långa o tunga. Visst ni som har 7 åringar på 35 kg i bakvänd... nää det funkade inte hos oss. De blev lugn o ro i bilen o vi kunde köra utan större risker, som innan bestod av skrikande barn som sparkar o gapar o KRÄKS varje bilresa.