• Anonym (ia)

Fått fluextin och oxascand

och jag undrar över hur snabbt man riskerar biverkningar? läkaren sa att ångesten riskerar att öka första två veckorna (därav oxascand tillfälligt) men hon sa inte när det kan börja. så jag undrar, hur många dagar in i upptrappning brukar det komma? jag funderar eftersom det snart är midsommar och vi ska resa bort ett par dagar. vill prova hur oxascand påverkar mig före jag är med folk (och barn) men vill inte heller ta i onödan.

Är på dag ett idag och försöker tänka att det int ebehöver bli sämre för alla...?

• Svar på tråden Fått fluextin och oxascand
  • Anonym (nopps)
    Mineralvatten skrev 2013-06-17 16:30:56 följande:
    oxascand är så pass stark så man ska inte köra bil på dem och alkohol är big no no.
    Oxascand har samma aktiva ämne som sobril vilken är en av dom mildare benzo, köra bil är inget problem och alkohol intag får helt enkelt kontrolleras mer än vanligt då benzo och alkohol agerar på samma receptorer så man behöver långt mindre alko för att uppnå samma effekt.

• Anonym (Fluoxetin)

Har tagit Fluoxetin i flera år. Första gången jag fick det utskrivet sa psykiatrikern klart och tydligt att jag inte ens får ta lättöl med det, att all alkohol är no, no och åter no när man tar Fluoxetin. För att undvika ev missförstånd gäller det inte bara just vid själva intaget utan hela tiden. Vad som kan hända frågade jag aldrig, för mig räckte det att höra att det är absolut nolltolerans. Lycka till!

• Anonym (ia)

hm lite olika bud. men jag har inga problem med att avstå alkohol. vill bara må bättre.

• Anonym (nopps)
    Anonym (Fluoxetin) skrev 2013-06-17 19:32:45 följande:
    Har tagit Fluoxetin i flera år. Första gången jag fick det utskrivet sa psykiatrikern klart och tydligt att jag inte ens får ta lättöl med det, att all alkohol är no, no och åter no när man tar Fluoxetin. För att undvika ev missförstånd gäller det inte bara just vid själva intaget utan hela tiden. Vad som kan hända frågade jag aldrig, för mig räckte det att höra att det är absolut nolltolerans. Lycka till!
    Ingen läkare kommer rekommendera intag av alkohol i samband med medicin, likaså står det på fass, det rekommenderas inte.
    Nån fara däremot finns inte, det som kan hända är att man blir kraftigt berusat på mindre mängder.

Det har funnits mediciner innan där kombinationen med alkohol kunde vara direkt dödlig redan vid minimala mängder men dessa mediciner säljs inte längre i sverige.

• Mineralvatten
    Anonym (nopps) skrev 2013-06-17 18:03:38 följande:
    Oxascand har samma aktiva ämne som sobril vilken är en av dom mildare benzo, köra bil är inget problem och alkohol intag får helt enkelt kontrolleras mer än vanligt då benzo och alkohol agerar på samma receptorer så man behöver långt mindre alko för att uppnå samma effekt.

men du det står i fass att man ska undvika bilkörning och att hålla med med maskiner eftersom reaktionsförmågan försämras. det är allvarligt om det står i fass.
  • Anonym (hejsan)

insättningssymptom kommer oftast ganska snart, snabbare än den positiva effekten av ssri. men du behöver ju inte få symptom alls, alla får inte det. vill du känna dig säker så pröva ta en låg dos sobril innan midsommar och se hur du reagerar. kombinera inte med alkohol och kör inte bil innan du vet hur du reagerar. troligtvis blir du bara lite trött.

• Anonym (Fluoxetin)
    Anonym (nopps) skrev 2013-06-17 19:58:43 följande:
    Ingen läkare kommer rekommendera intag av alkohol i samband med medicin, likaså står det på fass, det rekommenderas inte.
    Nån fara däremot finns inte, det som kan hända är att man blir kraftigt berusat på mindre mängder.

Det har funnits mediciner innan där kombinationen med alkohol kunde vara direkt dödlig redan vid minimala mängder men dessa mediciner säljs inte längre i sverige.

Tack för ditt inlägg! Det jag undrar är om läkaren skulle säga så rent ut,om det inte vore farligt, när jag inte ens ställde frågan om det gick att dricka alkohol? Läkaren sa det m a o bara "så där" apropå ingenting.
  • Anonym (hejsan)
    Anonym (Fluoxetin) skrev 2013-06-17 21:12:57 följande:
    Tack för ditt inlägg! Det jag undrar är om läkaren skulle säga så rent ut,om det inte vore farligt, när jag inte ens ställde frågan om det gick att dricka alkohol? Läkaren sa det m a o bara "så där" apropå ingenting.
    Fass:

Fluoxetin:
    Alkohol: Fluoxetin gav ingen förhöjning av alkoholhalten i blodet eller någon förstärkning av alkoholens effekter i konventionella undersökningar. Kombination av SSRI och alkohol rekommenderas dock ej.

Oxascand:
    Bensodiazepiner och alkohol förstärker varandras effekter. Kombinationen bör undvikas.
  • Anonym (ia)

tagit tre dagar och undrar, någon som kan säga när störst risk för biverkningar och ökad ångest? än så länge går det vägen.

Svar på tråden Fått fluextin och oxascand