• Anonym (apa)

Skaffa en apa

Är det lagligt att ha en apa som husdjur om man bor i ett stort hus på landet med stor trädgård? Jag skulle ta jättebra hand om den. Jag vill inte ha riktiga människobarn men jag gillar djur och en apa är ju nästan som ett barn, fast ett djur.
    Vill inte ha en liten apa som herr nilsson, hellre en schimpans. 
    Sen undrar jag också... hur får man tag i en sån? Utomlands eller?? Men man kan väl inte bara ta med en apa på flygplanet hursomhelst?
    Michael Jackson hade ju apa eller apor så det kan ju inte vara olagligt. Som sagt skulle jag ta jättebra hand om den. Den skulle bli lite som mitt barn och min bästa vän samtidigt

BEHÖVER INFO! 

• Svar på tråden Skaffa en apa
  • catwinter

Jag tror inte man får ha apor som husdjur i Sverige, nej... speciellt inte schimpanser och andra stora apor.

Och Michael Jackson hade väl ett eget zoo, då blir det en annan sak... 

• Iarwain

För det första, det är inte lagligt i Sverige. För det andra; chimpanser är inte så gulliga som tror. De kan vara elaka jäklar och ingenting ens skötare på zoo går in till.F

• Anonym (apa)

Varför skulle man ej få ha apor om man tar bra hand om dom? Jag vill verkligen ha en apa.. Gråter

• Bibbidi

Nej, här i Sverige är det inte lagligt.

-----------------------------

Vad står det om att ha en apa som husdjur i sveriges lag ? Om det inte är lagligt, varför ?

Verken halvapa eller apor är tillåtna att ha som privata husdjur i Sverige. Om man vill ha en apa som husdjur så krävs det ett speciellt tillstånd från jordbruksverket, men detta får endast skolor, djurparker med mera och inte privatpersoner. Ha en bra natt!
     http://spa.118100.se/sverige+lag/217948

--------------------

Inga apor eller halvapor är tillåtna i svenska hem som husdjur!
    Man  får inte ens ha rovdjur som husdjur, dock finns det fåtal undantag som t.ex illern.

De personer som har olagliga djur i hemmet står i riskzon att få betala större summor och få sina djur omhändertagna om det läcker ut.
    Dessa djur är insmugglade ifrån andra länder vilket ligger stor risk till att få in smittor etc. Man kan även inte gå till veterinären utan att riskera problem, så djuret kan inte skötas ordentligt.
    De kräver även stora utrymmen, massa skötsel, speciell mat och liknande.

Finns endast fåtal privat personer kvar som ännu kanske sitter på dessa djur lagligt. Denna ganska nya regel kom upp troligen pga misskötsel, utsläpp i naturen och annat som gjorde att lagen var tvungen att införas.
    För en gång i tiden så fick man ha apor som privatperson. Men detta får man inte längre.

För mer info: jordbruksverket.se

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (apa)
    Iarwain skrev 2013-06-17 17:41:30 följande:
    För det första, det är inte lagligt i Sverige. För det andra; chimpanser är inte så gulliga som tror. De kan vara elaka jäklar och ingenting ens skötare på zoo går in till.F
    Ja alla djur är inte perfekta. Men jag gillar dom ändå-
  • Anonym (apa)

Fyfan att dom ska bestämma sådana grejer...

• spirituality
    Anonym (apa) skrev 2013-06-17 17:42:35 följande:
    Schimpanser är flera gånger starkare än en människa, och kan bli riktigt aggressiva under fel omständigheter. De är jättefina, absolut, men att ha dem som husdjur är nog ingenting som rekommenderas.
  • Iarwain
    Anonym (apa) skrev 2013-06-17 17:42:35 följande:

Problemet med en elak chimpans är attden är stark nog att slita dig i stycken.
  • Anonym (apa)

En liten apa då...
    Alla djur som jag vill ha kan man inte ha som husdjur 

Svar på tråden Skaffa en apa