• Anonym (apa)

Skaffa en apa

Är det lagligt att ha en apa som husdjur om man bor i ett stort hus på landet med stor trädgård? Jag skulle ta jättebra hand om den. Jag vill inte ha riktiga människobarn men jag gillar djur och en apa är ju nästan som ett barn, fast ett djur.
    Vill inte ha en liten apa som herr nilsson, hellre en schimpans. 
    Sen undrar jag också... hur får man tag i en sån? Utomlands eller?? Men man kan väl inte bara ta med en apa på flygplanet hursomhelst?
    Michael Jackson hade ju apa eller apor så det kan ju inte vara olagligt. Som sagt skulle jag ta jättebra hand om den. Den skulle bli lite som mitt barn och min bästa vän samtidigt

BEHÖVER INFO! 

• Svar på tråden Skaffa en apa
  • Iarwain
    Anonym (apa) skrev 2013-06-17 17:52:49 följande:
    Det har jag också hört men det går väl att uppfostra på nåt sätt 

Precis, "på något sätt". Det är anledningen till att man inte får ha apor som husdjur. Gemene man vet inte hur man uppfostrar icke-domesticerade djur.P
  • Anonym (hmm)
    Anonym (apa) skrev 2013-06-17 17:55:06 följande:
    Tack. Då vet jag iallafall att det inte är omöjligt att ha en apa.
    har hört att man kan skriva upp sig på att bli fodervärd till djur på zoo så om det skulle hända något får man ta hand om bebisdjuret hemma tills den är stor nog att flytta.
    'Har en bekant som hade silkesapor hemma ett tag och en annan bekant hade krokodiler :P
  • Anonym (...)
    Anonym (apa) skrev 2013-06-17 17:55:06 följande:
    Tack. Då vet jag iallafall att det inte är omöjligt att ha en apa.
    Fast nu för tiden är det förbjudet.
  • Anonym (apa)
    Iarwain skrev 2013-06-17 17:55:54 följande:

Precis, "på något sätt". Det är anledningen till att man inte får ha apor som husdjur. Gemene man vet inte hur man uppfostrar icke-domesticerade djur.P
    Nej men kanske är det inte omöjligt att lära sig
  • Anonym (apa)
    Anonym (hmm) skrev 2013-06-17 17:57:46 följande:
    har hört att man kan skriva upp sig på att bli fodervärd till djur på zoo så om det skulle hända något får man ta hand om bebisdjuret hemma tills den är stor nog att flytta.
    'Har en bekant som hade silkesapor hemma ett tag och en annan bekant hade krokodiler :P
    Coolt det kanske jag kan göra
  • Iarwain
    Anonym (apa) skrev 2013-06-17 18:00:13 följande:
    Coolt det kanske jag kan göra

Det kräver djurskötarutbildning. Något jag gissar du inte har. Om du dörutöver säger "den skulle bli som mitt barn" kommer du bli ratad som fodervärd direkt.
  • Anonym (apa)

Ja men man kan LÄRA SIG. Jag menar inte att jag ska skaffa en apa i morgon.
    Det kanske tar flera år. Men jag vill verkligen vara i kontakt med apor. 

• viseversa

Eh en apa är INTE som ett människobarn. Det är ett DJUR och dom flesta apor kan bli väldigt aggressiva och FARLIGA när dom blir könsmogna. Det är dessutom olagligt att ha apa i Sverige som privatperson vilket är BRA enligt mig. Man ska inte ha vilda djur i fångenskap för att ha något att visa upp.

• Anonym (apa)

Visa upp?? Vem skulle jag visa upp för? Jag lever ett ganska ensamt liv och vill inte ha något att "visa upp" 

Svar på tråden Skaffa en apa