• Anonym (bära-mamma)

Kan de tvinga oss att köpa vagn?

Vår son börjar på fsk i höst, fick brev om att vi bland annat behöver en vagn ståendes där som de kan sova i på dagen. Han har aldrig åkt vagn och nu går han alltid själv, kan de verkligen tvinga oss att köpa en? Han sover heller aldrig på dagen och när jag sa det på infot så sa de bara att alla vilar, men somnar de inte så somnar de inte. Inte ett ord om vagn då.
    Så vitt jag vet måste väl de stå för allt där förutom tex kläder? 

• Svar på tråden Kan de tvinga oss att köpa vagn?
  • Frontline

Vad är det för larv, vi har aldrig lämnat en vagn på dagis dom har sängar som barnen får sova i eller mjuka madrasser på golvet..

Nä du ska inte behöva köpa nån vagn för den skull...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (M)

En del förskolor har vagnar där barnen får sova i om de sover ute, på en del får man ha med egen vagn, just på vår förskola vilar alla på madrasser på golvet i vilrummet

• The past is now
    Frontline skrev 2013-06-22 15:14:13 följande:
    Vad är det för larv, vi har aldrig lämnat en vagn på dagis dom har sängar som barnen får sova i eller mjuka madrasser på golvet..

Nä du ska inte behöva köpa nån vagn för den skull...

Håller med, inget dom kan kräva!
  • mamma linuttan

Jag har mina barn på ett dagis där alla sover ute i vagnen. Men vagnarna står förskolan för! Skulle aldrig gå med på att köpa vagn, usch va dåligt av dom!

• Anonym (Mamma till tre)

Nej, dom kan absolut inte tvinga er att köpa en vagn...

• Anonym (fsklärare)

Nej, förskolan (kommunal) kan inte kräva att föräldrar ska köpa saker hur som helst, förutom de avgifter som ni betalar ska fsk vara avgiftsfri, förutom kläder och blöjor (ev solkräm och dyl) förstås. Fsk kan bara önska och rekomendera men aldrig kräva. De (personalen) får lösa det på annat sätt.

• Mineralvatten

när jag var liten så hade vi madrasser på golvet. minns att jag tyckte de var hemskt obekväma och att jag ofta frös.

• Jimman

Här sover alla ute i egna vagnar ! Hur dom gör om ett barn inte har vagn vet jag inte då jag aldrig hört att ett barn inte äger en vagn

• Frontline
    Jimman skrev 2013-06-22 17:31:42 följande:
    Här sover alla ute i egna vagnar ! Hur dom gör om ett barn inte har vagn vet jag inte då jag aldrig hört att ett barn inte äger en vagn
    Äga kan man ju göra men den kanske delas med ett annat syskon som inte går på dagis...
    Vi har en tvillingvagn och det minsta barnet är för liten för att gå på dagis medans det andra barnet snart ska börja där så det blir ju jobbigt att dra vagnen dit med båda barnen sen bära hem det minsta av dom för att syskonet ska ha vagnen kvar för att sova...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Jennie med ie
    Frontline skrev 2013-06-22 17:40:12 följande:
    Äga kan man ju göra men den kanske delas med ett annat syskon som inte går på dagis...
    Vi har en tvillingvagn och det minsta barnet är för liten för att gå på dagis medans det andra barnet snart ska börja där så det blir ju jobbigt att dra vagnen dit med båda barnen sen bära hem det minsta av dom för att syskonet ska ha vagnen kvar för att sova...

Eller som många, äga vagn men ta sig till jobb och förskola via cykel t ex och därmed inte ta med sig vagnen till och från.

TS. Tillämpar kommunen maxtaxa? Då har de inte rätt att kräva extra pengar eller saker som krävs för att _verksamhetens upplägg_ liksom ska fungera (till skillnad från personliga saker som kläder, blöjor, nappar o s v) Tillämpar de inte maxtaxa har de rätt att ta ut avgifter _upp till_ maxtaxan.
Svar på tråden Kan de tvinga oss att köpa vagn?