• Anonym (bära-mamma)

Kan de tvinga oss att köpa vagn?

Vår son börjar på fsk i höst, fick brev om att vi bland annat behöver en vagn ståendes där som de kan sova i på dagen. Han har aldrig åkt vagn och nu går han alltid själv, kan de verkligen tvinga oss att köpa en? Han sover heller aldrig på dagen och när jag sa det på infot så sa de bara att alla vilar, men somnar de inte så somnar de inte. Inte ett ord om vagn då.
    Så vitt jag vet måste väl de stå för allt där förutom tex kläder? 

• Svar på tråden Kan de tvinga oss att köpa vagn?
  • Jimman

Man måste anpassa sig efter den verksamhet som drivs , man kan inte heller sätta barnen på en ur o skur fsk o säga att dom inte får vara ute o äta tex

• Jennie med ie

Personliga saker som behövs för ordinarie måste-grejer (dit hör t ex utevistelse) oavsett hur fsk väljer att organisera måltider, vila, lokaler o s v är en sak (kläder, eventuella blöjor och nappar o s v) är en sak, utrustning och material som behövs för att en enskild förskola valt att sova just ute i vagn, använda iPads i verksamheten eller ha sopsortering som projekt är en annan.

• Ninaa84

Jimman: För att läsa en kurs krävs inte penna och block (förutom en penna när det är tenta om det är tenta). En kurs kan man läsa och klara utan penna och block. Så det var en dålig jämförelse. Kläder ska anpassas efter verksamheten, men kläder är nåt barn har på sig jämt. Inte bara på förskolan. Att köpa en vagn för att använda bara på förskolan kan inte förskolan kräva.

• Jimman

Kolla med fsk så kommer ni få det svar jag gav tror jag , det fick jag när jag kollade med vår ! Man får helt enkelt anpassa sig eller ta en förskola som har möjlighet att ha sovande barn inne

• Ninaa84

Jimman: Om man inte vill att barnen ska äta ute eller vistas ute hela dagen oavsett väder så sätter man inte barnen i en ur och skur förskola, säger sig självt eller hur?!

• Jennie med ie

Det vore ju inte första gången en fsk skulle försöka kräva nåt de inte har rätt att kräva i s f.

• Jimman

Ge mig en länk på vad dom inte kan kräva att mitt barn har för att vara på fsk ?

• Ninaa84

Jimman: Oavsett om man ska anpassa sig så KAN INTE FÖRSKOLAN KRÄVA ATT ALLA FÖRÄLDRAR KÖPER EGNA VAGNAR! ÄR DET SÅ ATT VERKSAMHETEN/FÖRSKOLAN HAR BESTÄMT ATT ALLA SKA SOVA/VILA UTE SÅ FÅR FÖRSKOLAN STÅ FÖR VAGNARNA ELLER HITTA PÅ ANDRA ALTERNATIV FÖR DE SOM INTE HAR NÅGON VAGN. ETT BARN SOM ALDRIG SOVIT I VAGN SKA INTE BEHÖVA GÖRA DET PÅ FÖRSKOLAN HELLER!

• Ninaa84

Jimman: Så om din förskola skulle kräva att alla barnen hade en egen iPad då hade du glatt gått och köpt en?

Svar på tråden Kan de tvinga oss att köpa vagn?