• Mammathezz

Medicinlista?

Hej, hoppas någon av er kan hjälpa mig..

Jag ska åka utomlands om några veckor och fick tips av en bekant att jag skulle ringa min husläkare och be om en medicinlista då jag äter ett par receptbelagda mediciner, vilket borde gå bra att ha med sig, men hon sade att de KAN vara petiga..

Vad ska jag säga när jag ringer till VC? Ska min husläkare bara skriva en lista på att de här medicinerna äter hon, och underteckna med sitt namn, eller hur gör man? 

• Svar på tråden Medicinlista?
  • Omogen citron

Den här tråden favoritar jag. Jag ska snart åka utomlands också och hade ingen aning om att det krävdes ett läkarintyg för att ta med sig medicin.

• Mammathezz
    Fia 28 skrev 2013-06-24 13:12:02 följande:
    Det räcker väl om man har med recepten?

Recepten är ju det som skickas till apoteket..

Men du kanske menar "kartongerna" till tabletterna? Ja det kan räcka, men jag har kastat kartongerna till dom.. :/ 
  • Mammathezz
    Omogen citron skrev 2013-06-24 13:07:13 följande:
    Den här tråden favoritar jag. Jag ska snart åka utomlands också och hade ingen aning om att det krävdes ett läkarintyg för att ta med sig medicin.

Ok, näe jag vet inte heller om det krävs, men jag tänkte på att jag äter ju psykofarmaka, så det kanske är lite hårdare regler på det, men jag har ingen aning, därför jag hoppas på att någon här vet.

Samtidigt har jag telefonfobi, så jag vill inte ringa till husläkaren, och så vet inte hon hur hon ska göra...  
  • Fia 28
    Mammathezz skrev 2013-06-24 13:15:12 följande:

Recepten är ju det som skickas till apoteket..

Men du kanske menar "kartongerna" till tabletterna? Ja det kan räcka, men jag har kastat kartongerna till dom.. :/ 
    Nej det var recepten jag syftade på, vi har inte övergått till e-recept här ännu så tänkte inte på det. Kartongen duger knappast.
  • Omogen citron
    Mammathezz skrev 2013-06-24 13:17:10 följande:
    Ok, näe jag vet inte heller om det krävs, men jag tänkte på att jag äter ju psykofarmaka, så det kanske är lite hårdare regler på det, men jag har ingen aning, därför jag hoppas på att någon här vet.Samtidigt har jag telefonfobi, så jag vill inte ringa till husläkaren, och så vet inte hon hur hon ska göra...  

Kan du inte mejla henne? Det borde väl inte vara någon skillnad på mediciner för fysiska och psykiska besvär. Är det narkotikaklassade mediciner kan det däremot vara andra regler.
  • Mammathezz
    Omogen citron skrev 2013-06-24 13:21:46 följande:

Kan du inte mejla henne? Det borde väl inte vara någon skillnad på mediciner för fysiska och psykiska besvär. Är det narkotikaklassade mediciner kan det däremot vara andra regler.

Jag vet inte om hon har nån mailadress, men ska kolla upp det! Tack!
  • Mammathezz
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:20:40 följande:
    Ja du behöver ha en komplett medicinlista som din läkare skriver under och skickar till dig samt ett schengenintyg från apoteket om så krävs.
    www.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/si...

tänk på att be läkaren att utfärda intyget på engelska.

Okej, tack  för länken!
Svar på tråden Medicinlista?