• Mammathezz

Medicinlista?

Hej, hoppas någon av er kan hjälpa mig..

Jag ska åka utomlands om några veckor och fick tips av en bekant att jag skulle ringa min husläkare och be om en medicinlista då jag äter ett par receptbelagda mediciner, vilket borde gå bra att ha med sig, men hon sade att de KAN vara petiga..

Vad ska jag säga när jag ringer till VC? Ska min husläkare bara skriva en lista på att de här medicinerna äter hon, och underteckna med sitt namn, eller hur gör man? 

• Svar på tråden Medicinlista?
  • Mammathezz

Nu kollade jag upp mina mediciner på läkemedelsverkets sida, och de psykofarmaka jag äter är inte narkotikaklassade, men de jag äter, måste jag ha papper ändå på dom tror ni?

• Mineralvatten
    Mammathezz skrev 2013-06-25 12:15:02 följande:
    Nu kollade jag upp mina mediciner på läkemedelsverkets sida, och de psykofarmaka jag äter är inte narkotikaklassade, men de jag äter, måste jag ha papper ändå på dom tror ni?
    ja du kan ju fastna i tullen.
  • Mineralvatten

inte tullen mena jag utan säkerhetsvisiteringen av handbagae.

• Mammathezz
    Mineralvatten skrev 2013-06-25 12:16:38 följande:
    inte tullen mena jag utan säkerhetsvisiteringen av handbagae.

Så sant! Jo, men då ringer jag och ber min läkare skriva en lista.. Tack!
  • Deiia
    Mammathezz skrev 2013-06-25 12:15:02 följande:

Hm....hur menar du? Narkotikaklassade läkemedel måste du ha intyg på. Annars inte.

Men det beror på vart du ska resa!
    Är det inom Schengen så går du bara till Apoteket och får hjälp med en blankett med narkotikaklassade läkemedel.
    I annat fall, utom Europa, gäller läkarintyg och medicinlista.

• Mineralvatten
    Deiia skrev 2013-06-25 18:51:04 följande:

Hm....hur menar du? Narkotikaklassade läkemedel måste du ha intyg på. Annars inte.

Men det beror på vart du ska resa!
    Är det inom Schengen så går du bara till Apoteket och får hjälp med en blankett med narkotikaklassade läkemedel.
    I annat fall, utom Europa, gäller läkarintyg och medicinlista.

fast när du fastnar i säkerhetskontrollen i ett annat land så kan de ju inte se på pillret vad det är och de kan då ta dig åt sidan och så och du missar ditt flyg hem. de måste då kontakta din läkare som måste intyga att de läkemedlen faktiskt är dina och om din läkare inte har telefontid just då...ja då får de vänta tills de kan få tag på läkaren och du med.
  • Deiia
    Mineralvatten skrev 2013-06-25 22:11:47 följande:
    fast när du fastnar i säkerhetskontrollen i ett annat land så kan de ju inte se på pillret vad det är och de kan då ta dig åt sidan och så och du missar ditt flyg hem. de måste då kontakta din läkare som måste intyga att de läkemedlen faktiskt är dina och om din läkare inte har telefontid just då...ja då får de vänta tills de kan få tag på läkaren och du med.
    Jag förutsätter att pillerna ligger i sin originalförpackning - annars gäller varken intyg, läkarintyg eller medicinlista!
    Ska man göra en analys av pillerna då? En läkare kan ju inte intyga, på distans, vad du har för medicin i ditt bagage!
    Nej, intyg från Apoteket inom Schengen och piller i originalförpackning. Jag har alltid gjort så och aldrig hamnat i någon kontroll......
  • Mineralvatten
    Deiia skrev 2013-06-25 22:33:14 följande:
    Jag förutsätter att pillerna ligger i sin originalförpackning - annars gäller varken intyg, läkarintyg eller medicinlista!
    Ska man göra en analys av pillerna då? En läkare kan ju inte intyga, på distans, vad du har för medicin i ditt bagage!
    Nej, intyg från Apoteket inom Schengen och piller i originalförpackning. Jag har alltid gjort så och aldrig hamnat i någon kontroll......
    jasså jag har aldrig min medicin i sin orginalförpackning, jag har den delad i dosett i min necisär för varje vecka, det är en specifik necisär för medicin och den innehåller både akutmedicin och daglig medicin. skulle jag ha alla mina mediciner i sina orginalförpackningar så skulle jag få ta mig med en hel stor förvaringslåda varje gång jag ska resa...

jag har dock inte rest på många år.
  • Deiia

I intyget ifrån Apoteket står vilken substans medicinen innehåller, vem den är utskriven på hur doseringen är föreskriven och hur många dagar du ska vara borta. Man får inte ta med mer medicin än att det räcker för resan. Apoteket grundar sitt intyg på det recept läkaren skrivit ut.

Svar på tråden Medicinlista?