• Mammathezz

Medicinlista?

Hej, hoppas någon av er kan hjälpa mig..

Jag ska åka utomlands om några veckor och fick tips av en bekant att jag skulle ringa min husläkare och be om en medicinlista då jag äter ett par receptbelagda mediciner, vilket borde gå bra att ha med sig, men hon sade att de KAN vara petiga..

Vad ska jag säga när jag ringer till VC? Ska min husläkare bara skriva en lista på att de här medicinerna äter hon, och underteckna med sitt namn, eller hur gör man? 

• Svar på tråden Medicinlista?
  • Mineralvatten
    Deiia skrev 2013-06-25 22:33:14 följande:
    Jag förutsätter att pillerna ligger i sin originalförpackning - annars gäller varken intyg, läkarintyg eller medicinlista!
    Ska man göra en analys av pillerna då? En läkare kan ju inte intyga, på distans, vad du har för medicin i ditt bagage!
    Nej, intyg från Apoteket inom Schengen och piller i originalförpackning. Jag har alltid gjort så och aldrig hamnat i någon kontroll......
    nej men han/hon kan intyga vad du har på recept.
  • Deiia

Men Apoteket har en samlad bild av alla recept du har! Och det är dom som har ansvaret för Schengenintyg. Nu vet vi ju inte vart TS ska resa dock......?

Visst kan man ha sin medicin i en dosett. Det har jag också. Men narkotikaklassat läkemedel har jag i originalförpackning. Dom ligger alltid i förpackning som man måste "trycka ut" pillret och på dessa kartor står substansens namn. Alltså inte i en burk.

• Mineralvatten
    Deiia skrev 2013-06-25 22:46:52 följande:
    Men Apoteket har en samlad bild av alla recept du har! Och det är dom som har ansvaret för Schengenintyg. Nu vet vi ju inte vart TS ska resa dock......?

Visst kan man ha sin medicin i en dosett. Det har jag också. Men narkotikaklassat läkemedel har jag i originalförpackning. Dom ligger alltid i förpackning som man måste "trycka ut" pillret och på dessa kartor står substansens namn. Alltså inte i en burk.
    aha jo jag har min medikinet i kartor som man trycker ut så att säga...det måste väl gillas då?

hur som haver så hoppas jag att ts får en mkt god resa =).
  • Mineralvatten

ts när jag åkte till London för ett par år sedan så gick jag igenom säkerhetskontrollen utan att behöva visa min medicin. jag hade min medicin i min lilla necisär och hade den då inte i dosett utan i kartor så att säga. t o m min stora adrenalinspruta var inga problem =). När jag skulle åka till London, så talade jag med säkerhetskontrollen och visade min necisär och innehållet. och när jag skulle åka hem så sa jag bara att jag har medicin i väskan som ligger i en necisär så ni vet.
    det gick bra, men jävlar vad nervös jag var! jag hade dock gamla orginalförpackningar i en påse också för säkerhetsskull. de tog inte så stor plats så det är ett tips.

När jag om ett år ska åka på en bröllops- och fira min examens- resa så kommer jag att be min doktor snällt om ett intyg, samt be apoteket om ett schengenintyg och ta med mig mina orginalförpackningar i en påse igen. för säkerhetsskull =).

• Mammathezz

Oj vad många inlägg!
    Jag ska resa till Grekland.. ska läsa igenom era inlägg nu.. 
  • Mammathezz
    Mineralvatten skrev 2013-06-25 22:36:19 följande:
    jasså jag har aldrig min medicin i sin orginalförpackning, jag har den delad i dosett i min necisär för varje vecka, det är en specifik necisär för medicin och den innehåller både akutmedicin och daglig medicin. skulle jag ha alla mina mediciner i sina orginalförpackningar så skulle jag få ta mig med en hel stor förvaringslåda varje gång jag ska resa...

jag har dock inte rest på många år.

Jag har inte heller dom i sina orginalförpackningar, inte ens hemma.. 
    Dock har jag ju dom i sina "förpackningar" eller vad man ska säga (förutom de jag har som är på burk, de ligger ju såklart i burken) och på dom står det ju på baksidan vilken medicin det är och vilken styrka.. 
  • Mammathezz
    Mineralvatten skrev 2013-06-26 10:34:19 följande:
    hur som haver så hoppas jag att ts får en mkt god resa =).

Aaaw, tack!
  • Deiia
    Mammathezz skrev 2013-06-26 12:14:11 följande:

Oj vad många inlägg!
    Jag ska resa till Grekland.. ska läsa igenom era inlägg nu.. 
    Kommer precis hem ifrån Grekland.
    Ingen kontroll där . Så jag fick inte visa upp mitt Schengenintyg.

När du går till Apoteket för ditt intyg så kom ihåg att ha ditt pass med dig!   
  • Mammathezz
    Deiia skrev 2013-06-26 12:48:38 följande:
    Kommer precis hem ifrån Grekland.
    Ingen kontroll där . Så jag fick inte visa upp mitt Schengenintyg.

När du går till Apoteket för ditt intyg så kom ihåg att ha ditt pass med dig!   

Ok!
  • Mammathezz

Men hur var det nu, om man INTE har narkotikaklassade läkemedel, behöver man intyg från apoteket då eller bara lista från min läkare på vilka mediciner jag har ändå?

• asta66

Och på orginalförpackningen finns en etikett med ditt namn och personnummer på. Det räcker för vanliga mediciner. Schengenintyg ska man fixa i god tid.
  • Deiia
    Mammathezz skrev 2013-06-27 16:40:33 följande:
    Men hur var det nu, om man INTE har narkotikaklassade läkemedel, behöver man intyg från apoteket då eller bara lista från min läkare på vilka mediciner jag har ändå?

Då behöver du inget av dessa
    Många läkemedel säljs utan recept i Grekland. Men det är alltid bra att ha mediciner i originalkartong med ditt namn på. 
Svar på tråden Medicinlista?