Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Hjärntumör? Vilka symtom?

5. Enbarnläkare kommer och undersöker henne och tar informationen, han tycker som sagt att det låter som barnmigrän men för att stilla vår oro kan man göra en MR-scanning

6. 3 veckor går och vi hör inget, nu har hon huvudvärk var till varannan dag men inte så kraftigt som den helgen. Men hon har nu fått åksjuka, känner sig yr från och till. Jag åker ner till vc. Hon blir undersökt för balansen och kollad i ögonen, han tycker att de bör skynda på röntgen och skickar en påskyndarremiss till Borås. Han skickar även en remiss för att kolla synen igen.

7. Ytterligare 2-3 veckor går, hör inget så ringer Borås. De säger att hon kan få komma ner på studiebesök på röntgen så kunde vi diskutera om hon skulle sövas eller få lugnande.

8. Det bekräftas att det är narkos som gäller och vi ringer barnmottagningen så de kan samordna det hela, det ska göras och de ska återkomma. Jag nämner även nu att hon fått daglig huvudvärk och att hon fått vissa synrubbningar, yrsel, åksjuka och illamående.

9. Igår hade jag inte hört något så jag ringde igen och de säger att ärendet inte är påbörjat alltså innebär det att det inte sker något förren efter sommaren då de bara tar emot akuta fall nu.

10. Idag ringde jag till vc igen och det tyckte det var vansinnigt att vi inte fått komma in ännu och de ringde röntgen, röntgen sa att de bara väntade på klartecken från narkos och barnmottagningen. Nu jagar de barnmottagningen för svar.

• Anonym (Orolig mamma)

Röntgen hade inga problem att ta emot oss men det var barnmottagningen som var problem. De ansåg inte det vara så akut. Min vc påtalade att symtomen förändrats efter vi var där och att det fanns en påskyndarremiss för det men det var ingen läkare som tittat på den. De var inte alls samarbetsvilliga så imorgon skulle en läkare ringa istället för en sköterska dit och kan de inte övertala dem ska de prata med Göteborg istället!

• Anonym (Orolig mamma)

Tack alla! Jag hoppas att läkaren får ordning på det här så om inte annat vi kan släppa dessa tankar och kan koncentrera oss på att hantera hennes eventuella migrän.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Åk till akuten!) skrev 2013-06-25 20:19:12 följande:
    hur mår hon idag?

Tack för att du frågar! Igår somnade hon nära halv elva för hon hade så ont och sen upp 6.00 till förskolan. Kunde hämta redan 12 som tur var men hennes humör var nere i bott så återigen huvudvärk hela eftermiddagen. Men nu somnade hon snabbt idag som tur var! Så hoppas på en bättre dag imorgon!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (läkare) skrev 2013-06-25 20:37:48 följande:
    Nu känner jag ju inte till alla detaljer men jag tycker att det är konstigt att ni skall vänta hela sommaren. Man borde prioritera ett såpass litet barn om inte annat för att lugna föräldrarna.

Tyvärr får jag också ge rådet att söka akut om ni är mkt bekymrade eller oroliga. Då brukar det gå snabbare. Tyvärr fungerar inte sjuvården optimalt alla gånger.

Tack för råd! Jag hoppas att vår läkare får några tydliga svar imorgon! Vår Sköterska från vc hade uppfattat det precis som jag svårt att hitta någon som var ansvarig över hennes fall på sjukhuset
  • Anonym (Orolig mamma)
    luspudel skrev 2013-06-25 20:54:41 följande:
    Jag har idag varit med min dotter på mr-röntgen. Hon började plötsligt skela (har exakt datum) är fumlig och spyr ibland. Hon är bara 2 år så hon kan inte förmedla om hon har huvudvärk eller så.. Vi var först på ögonmottagningen men inga synfel osv. Först ville de avvakta över sommaren, men så började hon kräkas och då jäklar blev det fart! Fick tid på barnmottagningen, i torsdags var vi där, idag på mr. Hoppas på svar på fredag, denna oron är så fruktansvärd. Ville bara berätta vår historia hittills när den var så lik. Ligg på! Överdriv om det är vad som krävs!

Men fy vad hemskt! Fick de söva henne? Du får gärna följa upp vad som händer här! Hoppas att det inte visar något!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Åk till akuten!) skrev 2013-06-25 21:22:30 följande:
    ja, har tänkt på er idag, och hoppas allt går smidigt nu när värden till sist tagit tag i det

(annars: åk in akut, fortsätter jag  tjata om ;) )

oavsett vad det är hon lider av är det ju bra att får adekvat vård

önskar er jättemkt lycka till! 

Tack det uppskattas <3 jag har gott förtroende för vår vc så hoppas de hjälper mig nu!
  • Anonym (Orolig mamma)
    mamma40plius skrev 2013-06-25 21:35:25 följande:
    För mig gick det till så att ögonläkare upptäckte sk staspapill, dvs svullen synnerv (det är ett symptom som endast drabbar personer m hjärntumör el pseudo hjärntumör. I mitt fall misstänktes pseudo hjärntumör, dvs Högt tryck i spinalvätskan. Trots misstanke om det senare framför hjärntumör så skickades jag till akuten omedelbart med remiss för att göra en första röntgen av huvudet samt för att göra en tryckmätning av spinalvätskan. Därefter fick jag göra en magnetröntgen inom kort tid, minns inte hur många dagar/veckor det tog, innan de helt ville utesluta hjärntumör. Jag tycker alltså att Du ska be en van läkare, helst ögonläkare att titta i din dotters ögon och se om hon har staspapill. Alla med hjärntumör har inte staspapill, men alla som har staspapill har för högt tryck i spinalvätskan, vilket är en mkt stark indikator på hjärntumör.

Ja en kompis son hade samma som du beskrev! Det räckte att de tog provet i ryggmärgen för att släppa på trycket, han berättade om detta för mig! Jag ska fråga om detta oxå när någon äntligen tar tag i detta!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (ssk) skrev 2013-06-25 21:43:30 följande:
    Kolla staspapill behöver man inte vara ögonläkare för. Sannolikt är det redan gjort. Och ts, att utesluta hjärntumör är inte sammasak som att misstänka det. Misstänker man det görs en MR/CT snarast. Barnmigrändiagnosen är ju satt, så nu vill man ju bara vara extra noggrann.

Har du läst hela förloppet som jag beskrev här ovan?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (ssk) skrev 2013-06-25 22:02:42 följande:
    Ja, och i ett basalt neurologstatus kan man upptäcka staspapill. Neurologstatus kan läkare genomföra.

Fackspråk? samma som att lysa med ficklampa i ögonen?
Svar på tråden Hjärntumör? Vilka symtom?