• Anonym (Orolig)

Filma bebis?

Min äldste bonus12 år vill filma vår gemensamma bebis och visa för vänner och sin mamma och mormor. Men jag känner mej orolig för när de fick ta med kort så kom sedan kommentarer om att bebis minsann har utstående öron osv osv. Jag har inte blivit väl bemött av dem, kommentarer såsom blod är tjockare än vatten och att jag inte egentligen bryr mej om dem, att jag ser ut på ett visst vis osv har de sagt dvs bonusens mamma och mormor. Så jag är orolig för att mitt barn ska få samma behandling. Välviljan från deras håll är minst sagt begränsad och svartsjuka kommentarer har haglat genom åren. Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Filma bebis?
  • nozpa

Meh, han är såklart skitstolt över sitt syskon. Klart att han vill visa upp det. Låt honom filma bebisen. Varför är det ens en fråga lixom? :O

• Litet My

Ruffa: Nej, man får visst filma och fota folk och tom lägga på nätet om det är på offentliga platser.

• Ruffa
    Litet My skrev 2013-06-28 14:36:59 följande:
    Ruffa: Nej, man får visst filma och fota folk och tom lägga på nätet om det är på offentliga platser.
    Jaha, jag har inte läst lagboken så jag tog bara för givet att man inte fick göra det.

I vilket fall som helst så handlade det inte om att 12 åringen ville filma eller fota utan att han ville visa upp det för i mammans ögon illvilliga människor.

Och där förstår och håller jag med henne.   
  • Anonym (nn)

Stämmer. Men att få lov enligt lag och visa respekt, vad väljer man? I en nyfamilj är det inte rätt väg att gå emot en orolig nybliven mamma.
  • Anonym (nn)

Förresten. Om det filmas i hemmet så är det ju inte offentlig plats.

Men nu ska vi ju inte prata lag utan hänsyn och respekt.
  • Litet My

Anonym(nn) Jag pratade om offentliga platser återigen, hur du får ihop att jag skulle få hemmet till en offentlig plats vet jag inte. Frågan är om syskonets eller mammans vilja är viktigast. Personligen tycker jag att TS beter sig lite fånigt.

• Litet My

Ruffa: Det står väl ingenstans att bonusen tänkt att visa filmen för sin mamma? Gissningsvis blev han både ledsen och besviken över vad hans mamma och mormor sa om lillasyskonet och det står inte heller att det skulle filmas för deras skull troligtvis vill han filma för att faktiskt visa de som tycker det är spännande med småsyskonet och är nyfikna eller för hans egen skull. Om bonusbarnet vill filma bara för att skratta ihop med sin mamma om hur ful bebisen är hade jag förstått TS men nu står det ingenstans om att det var i det syftet han ville filma.

• Anonym (nn)
    Litet My skrev 2013-06-28 15:23:15 följande:
    Anonym(nn) Jag pratade om offentliga platser återigen, hur du får ihop att jag skulle få hemmet till en offentlig plats vet jag inte. Frågan är om syskonets eller mammans vilja är viktigast. Personligen tycker jag att TS beter sig lite fånigt.

Jag påpekade lagen precis som du, inget annat. Men som sagt, hänsyn och respekt är det som går före.

Frågan behöver inte alls vara om bonus vilja går före utan hur man tar hänsyn till samtliga. Att påstå att en tolvårings vilja går före en nybliven mamma tycker jag är fånigt. Knappast ett sätt att skapa bra grund i en nyfamilj.
  • Ruffa
    Anonym (Orolig) skrev 2013-06-27 19:39:58 följande:
    Min äldste bonus12 år vill filma vår gemensamma bebis och visa för vänner och sin mamma och mormor. Men jag känner mej orolig för när de fick ta med kort så kom sedan kommentarer om att bebis minsann har utstående öron osv osv. Jag har inte blivit väl bemött av dem, kommentarer såsom blod är tjockare än vatten och att jag inte egentligen bryr mej om dem, att jag ser ut på ett visst vis osv har de sagt dvs bonusens mamma och mormor. Så jag är orolig för att mitt barn ska få samma behandling. Välviljan från deras håll är minst sagt begränsad och svartsjuka kommentarer har haglat genom åren. Hur hade ni tänkt?

Litet My - det var ju det som var själva grundproblemet och just därför mamman inte ville att 12 åringen skulle filma..

Det vi pratade om var om 12 åringen fick filma bebisen i hemmet utan att fråga mamman och visa upp för andra. Och uppenbarligen får man inte det för det är ju ingen offentlig plats.  

Om syskonets eller mammans vilja är viktigast är väl knappast en fråga värds att besvara. 
  • Anonym (nn)
    Litet My skrev 2013-06-28 15:28:30 följande:
    Ruffa: Det står väl ingenstans att bonusen tänkt att visa filmen för sin mamma? Gissningsvis blev han både ledsen och besviken över vad hans mamma och mormor sa om lillasyskonet och det står inte heller att det skulle filmas för deras skull troligtvis vill han filma för att faktiskt visa de som tycker det är spännande med småsyskonet och är nyfikna eller för hans egen skull. Om bonusbarnet vill filma bara för att skratta ihop med sin mamma om hur ful bebisen är hade jag förstått TS men nu står det ingenstans om att det var i det syftet han ville filma.

Jo det står i ts. Jag undrar också hur bonus reagerar på kommentarerna men hen uppfattar kanske inte samma som ts.
Svar på tråden Filma bebis?