• Anonym (Orolig)

Filma bebis?

Min äldste bonus12 år vill filma vår gemensamma bebis och visa för vänner och sin mamma och mormor. Men jag känner mej orolig för när de fick ta med kort så kom sedan kommentarer om att bebis minsann har utstående öron osv osv. Jag har inte blivit väl bemött av dem, kommentarer såsom blod är tjockare än vatten och att jag inte egentligen bryr mej om dem, att jag ser ut på ett visst vis osv har de sagt dvs bonusens mamma och mormor. Så jag är orolig för att mitt barn ska få samma behandling. Välviljan från deras håll är minst sagt begränsad och svartsjuka kommentarer har haglat genom åren. Hur hade ni tänkt?

• Svar på tråden Filma bebis?
  • Anonym (nn)
    Ruffa skrev 2013-06-28 15:37:11 följande:
    Litet My - det var ju det som var själva grundproblemet och just därför mamman inte ville att 12 åringen skulle filma..

Det vi pratade om var om 12 åringen fick filma bebisen i hemmet utan att fråga mamman och visa upp för andra. Och uppenbarligen får man inte det för det är ju ingen offentlig plats.  

Om syskonets eller mammans vilja är viktigast är väl knappast en fråga värds att besvara. 

Nja, bor man där får man ju filma där förstås. Men låt oss inte prata lag.
  • Ruffa
    Anonym (nn) skrev 2013-06-28 15:42:47 följande:

Nja, bor man där får man ju filma där förstås. Men låt oss inte prata lag.

Inte för att vi ska prata lag, men iaf så här står det bl a i "i filma andra lagen":

"När det gäller barn behövs alltid lov av föräldrarna/vårdnadshavarna".

Vare sig offentligt eller i privat lokal.

Så då vet vi det! Glad 

• Anonym (nn)
    Ruffa skrev 2013-06-28 15:54:13 följande:
    Inte för att vi ska prata lag, men iaf så här står det bl a i "i filma andra lagen":

"När det gäller barn behövs alltid lov av föräldrarna/vårdnadshavarna".

Vare sig offentligt eller i privat lokal.

Så då vet vi det!  

Okej. Bra att veta.
  • Anonym (Orolig)
    Litet My skrev 2013-06-28 15:23:15 följande:
    Anonym(nn) Jag pratade om offentliga platser återigen, hur du får ihop att jag skulle få hemmet till en offentlig plats vet jag inte. Frågan är om syskonets eller mammans vilja är viktigast. Personligen tycker jag att TS beter sig lite fånigt.

Vadå fånigt? Jag frågar vad ni andra tycker!! Herregud, det är ju inte som att jag förbjudit barnet! Och för att tydliggöra så är det MIN vilja och PAPPANs vilja som fäller i vårat hem, jag bestämmer långt över någon av barnen precis som pappan, vi är inte en familj där barnen styr damiljen och föräldrarna står bredvid å fånflinar. Men vi båda föräldrar är oroliga över hurvida pappans ex kommer att reagera då hon är fruktansvärt svartsjuk och kommer med elaka kommentarer om både mej och pappan och nu även vår son.
  • Anonym (nn 2)

Jag vet inte, jag kanske är fel ute, men att du ställer frågan här betyder väl att du överväger om det är fel att vägra låta bonus visa film. Alltså att du överväger om du gör fel. Och jag undrar om det är så att bonus är omtänksam nog att fråga, till skillnad från vad en del verkar tycka, att det bara är att filma hursom.

Jag undrar också över hur bonus hanterar mammans och mormors kommentarer. Antingen är det bara något som ni vuxna uppfattar, bonus uppfattar ingenting, eller så kanske rentav bonus blir förvirrad. Då kan man ju se det som att man skyddar bonus från förvirring genom att sätta någon slags gräns. Men det blir ju konstigt att säga "visa för kompisar, men visa inte för mamma och mormor". Är det på den nivån ni är? I så fall kan man mycket väl dra en gräns som handlar om att man inte visar bebis hur som helst för folk är inte intresserade ändå. Bjud hem de kompisar som är intresserade och så får det räcka med det. Filma gör man för att komma ihåg själv, men man visar inte upp för andra. Nånting sånt.

• Anonym (nn 2)

Ruffa: lägg gärna ut en länk på den där "filma andra lagen". Vi ska inte diskutera lagar här men det kan vara bra att ha på fötterna. Helt OT egentligen, men jag uppfattade från en annan tråd att det var lagligt filma och fota på offentliga platser. Samtidigt vill jag dra mig till minnes från en fotokurs jag gick på att man inte fick fota barn hur som helst. Har ingen betydelse i denna fråga som diskuteras i denna tråd men eftersom det ändå kom upp så... Som förälder är det skönt att veta vad som gäller. Men som sagt, vi drar inte upp lagboken inför våra styvbarn

• Anonym (Orolig)

Vi kommer nog låta bonus filma, vi kommer förbjuda att lägga upp filmen på annans dator eller internet. Sedan är det tvärslut med det om det kommer mobbningskommentarer från pappans ex och hennes mamma. Men vi ger det en ärlig chans.

• Litet My

Anonym(orolig) Ja du frågade och jag svarade vad jag tyckte, okej? Eller får man bara svara om man håller med?

• Anonym (nn)

Hm, man kan väl svara konstruktivt. Att använda ord som fånigt, eller sjukt, och vad mer som har sagts. Man kan väl ha olika åsikter utan att nedlåta sig till nedlåtande ord. Varför ägna sig åt nedtryckningar?

• Litet My

Anonym(nn) För att förtydliga så just du förstår, jag tycker TS funderingar över filmförbud är fåniga, dels för att bonusens mamma faktiskt inte kan skada bebisen mig veterligen och dels för bonusens skull som förstås är stolt över sitt syskon. Om du läser mina inlägg så ser du att de är ganska konstruktiva, fast du kanske mer är sådan som skumläser och märker ord som anonym? Varför skriver du inte ett konstruktivt inlägg själv istället för att kapa tråden?

Svar på tråden Filma bebis?