• HelloWorld

UML diagram behöverhjälp

Hej, jag håller på att sliter av mig håret just nu med en uppgift till skolan och jag hittar inga bra artiklar eller förklaringar på youtube som förklarar exakt hur man gör för att skapa en java kod utifrån ett UML klass diagram eller tvärtom.
    Vi ska översätta det här bifogade klassdiagrammet till java kod. Jag har kommit en bit och vill veta om det är korrekt och om någon kan hjälpa mig om jag gjort fel..

Här är UML diagrammet

och här har jag försökt koda så gott jag kan utifrån det:

class vara
    //Instance Fields

private String name;
    private double pris;
    private int antal;

//methods

public void setNamn(String namn)
    public void setPris (String double pris)
    public void setAntal (int antal)
    public getNamn

Nu undrar jag om jag är på rätt väg och hur man gör med resten... jag blir så arg för det finns ingen bra sida som beskriver hur man gör.... tycker det här är svårare än vanligt kodande.
    Tacksam för hjälp

• Svar på tråden UML diagram behöverhjälp
  • HelloWorld
    jaghopparhögt skrev 2013-07-04 20:55:37 följande:
    Byt namn på filen?
    Men jag gjorde det..fick error ändå :/
  • HelloWorld
    sportpappa skrev 2013-07-04 20:43:33 följande:
    Om du ska ha 2 publika klasser i samma fil så måste du nästla dem, dvs. lägga en av dem inuti den andra. I ditt fall så är det inte det du vill göra.
    Antingen så får du flytta ut klassen Test till en ny fil Test.java eller så flyttar du in main-metoden i Vara-klassen och tar bort Test-klassen eftersom den inte fyller någon funktion i ditt fall.
    hmm okej..... jag börjar ogilla java  :-P
    tack för svaret 
  • jaghopparhögt
    HelloWorld skrev 2013-07-04 20:57:44 följande:
    Men jag gjorde det..fick error ändå :/
    Det är väl netbeans som kopplar ihop grejerna jobbigt, kopiera in koden i en  ny fil med rätt namn.
  • HelloWorld
    jaghopparhögt skrev 2013-07-04 21:02:44 följande:
    Det är väl netbeans som kopplar ihop grejerna jobbigt, kopiera in koden i en  ny fil med rätt namn.
    Ok ska prova det! :)
  • Gräsrot

ta bort public ifrån testklassen.

class Test{

(om detta låter korkat så beror det på att jag satsat mest tid i .Net och nästan glömt javans inläsningar och anropshanteringar)

• HelloWorld
    Gräsrot skrev 2013-07-04 21:05:52 följande:
    ta bort public ifrån testklassen.

class Test{

(om detta låter korkat så beror det på att jag satsat mest tid i .Net och nästan glömt javans inläsningar och anropshanteringar)
    Nä det låter inte korkat.. jag gjorde faktiskt det tidigare och ja det blev ok...men återstående problem är att det  står att variabeln var inte används vilket den VISST gör... orkar seriöst inte mer men ni alla har vart till stor hjälp speciellt du Gräsrot!
  • sportpappa

Test-klassen existerar bara för att köra main-metoden. Den behövs egentligen inte. Om uppgiften explicit inte kräver en extra klass som heter Test så skrota den och flytta main-metoden till Vara-klassen.

• HelloWorld
    sportpappa skrev 2013-07-04 21:15:24 följande:
    Test-klassen existerar bara för att köra main-metoden. Den behövs egentligen inte. Om uppgiften explicit inte kräver en extra klass som heter Test så skrota den och flytta main-metoden till Vara-klassen.
    ok jo det fungerar men mina metoder var.getName osv fungerar inte... det påstås att variabeln var inte används... GAAAAAAAAAAAAAAH frustration
  • HelloWorld
    jaghopparhögt skrev 2013-07-04 21:13:39 följande:
    Lägg upp din kod på pastie.org så kan vi kika mer på den.
    är det ett programmeringsforum? 
Svar på tråden UML diagram behöverhjälp