• Jargaltai

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej.

Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!

2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
    Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.

Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!

Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
    Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
    Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
    Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
    Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
    Efter det har allt stått stilla..
    Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
    Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
    Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
    Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
    Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
    Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!

Från någon som är trött på att gråta sig till söms.

Tårtan från vår fest.
  • Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?
  • Jargaltai

Härligt tjejer :D
    Och vet ni vad? Jag ska till enheten i Uppsala 27e aug och prata!!!
    Hoppas det går snabbt efter det! :)
    Snart har vi nog våra män hos oss igen <3 :)

• Mita1973
    Jargaltai skrev 2013-07-16 21:29:40 följande:

Japp bara at fajtas på
  • Anonym (längtar)
    Jargaltai skrev 2013-07-16 21:29:40 följande:
    Låter helt underbart :D något händer!

En fråga för övrigt, riktad till vem som helst som känner sig manad att svara.. när dom räknar förtur... räknar dom från och med att man skickade in ansökan på webben första dagen eller från att man fått förturen beviljad eller från att man skickat in ansökan om förtur? Eller när räknar dom ifrån :o 
  • Mita1973
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-16 22:19:01 följande:
    Låter helt underbart :D något händer!

En fråga för övrigt, riktad till vem som helst som känner sig manad att svara.. när dom räknar förtur... räknar dom från och med att man skickade in ansökan på webben första dagen eller från att man fått förturen beviljad eller från att man skickat in ansökan om förtur? Eller när räknar dom ifrån :o 

Dom räknar den från den är beviljad och han skall alltså få komma  direkt om den är bevilja
    d
  • Anonym (längtar)
    Mita1973 skrev 2013-07-16 22:22:07 följande:

Dom räknar den från den är beviljad och han skall alltså få komma  direkt om den är bevilja
    d
    Nu hänger jag inte med riktigt Förvånad även om man inte varit på intervju än??
  • Mita1973
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-16 22:27:00 följande:
    Nu hänger jag inte med riktigt Förvånad även om man inte varit på intervju än??

Förtur är förtur  har dom beviljat de utan interjuv så är den beviljad  så han sall mer eller mindre kunna packa väskan och komma rätt så direkt :)...

Hade dom velat ha interjuv så hade det tagits innan  förturen bevijats  tro mig ala blir inte kallad på interjuv :D  
  • Smilla75
    Jargaltai skrev 2013-07-01 20:48:19 följande:
    Tack så jätte mycket för tipset!! Hur länge hade din man vistats olagligt i sverige??
    Men på den punkten är jag lite kluven, visst han var här olagligt, men hans jobb skattade på honom?? Han uppgav rätt nummer när det kom poliskontroller och dom tog honom aldrig?
    Men gud, 5 år.. shit nu blev jag skrajsen O___O
    Jag har inte läst mer än en bråkdel av tråden, många missuppfattningar och en tråkig attityd från dig TS mot Migrationsverket, allt handlar förstås om vilka anslag regeringen beviljar.

Illegal vistelse är inte ett hinder mot uppehållstillstånd, om personen åker hem och ansöker. Jag ser att din pojkvän är från Mongoliet så då har han förmodligen sökt asyl i Sverige och sannolikt i en falsk identitet. Då måste han styrka sin rätta identitet samt göra sannolikt att förhållandet är seriöst och inte tillkommet bara för att bereda uppehållstillstånd. Att du besökt honom och har hållit nära kontakt är förstås positivt. Antar att ni har ett språk ni kan kommunicera på. Att han arbetat illegalt i Sverige är inte heller ett hinder, att han betalat skatt betyder förstås inte att hans vistelse här är mindre illegal.  
    Jargaltai skrev 2013-07-09 19:59:14 följande:
    Inget nytt på våran front :/
    Börjar tveka massa :/ tänk om dom e super hårda med sina regler och min kille inte får kommer tillbaka för vi bor i en 1a på 28kvm :/
    Omfattas du överhuvudtaget av anknytningsreglerna? svenska medborgare gör inte det. Du behöver en egen lägenhet, kan inte vara inneboende. storleken i sig inget hinder om man ej har barn.
  • Anonym (längtar)
    Mita1973 skrev 2013-07-16 22:32:23 följande:

Förtur är förtur  har dom beviljat de utan interjuv så är den beviljad  så han sall mer eller mindre kunna packa väskan och komma rätt så direkt :)...

Hade dom velat ha interjuv så hade det tagits innan  förturen bevijats  tro mig ala blir inte kallad på interjuv :D  
    Är det sant?! Fan vad sjukt :O och detta har vi inte fått veta något om ens....... Jag trodde alla var tvungna att gå på intervju. Hoppas verkligen att det är så!! Lycka i så fall :) Kommer dom att kontakta en för att berätta vad man ska göra eller nåt? För hittills har dom ju inte sagt något utan jag måste ta kontakt med dom för att få veta allt
  • Mita1973
    Smilla75 skrev 2013-07-16 22:34:18 följande:
    Jag har inte läst mer än en bråkdel av tråden, många missuppfattningar och en tråkig attityd från dig TS mot Migrationsverket, allt handlar förstås om vilka anslag regeringen beviljar.

Illegal vistelse är inte ett hinder mot uppehållstillstånd, om personen åker hem och ansöker. Jag ser att din pojkvän är från Mongoliet så då har han förmodligen sökt asyl i Sverige och sannolikt i en falsk identitet. Då måste han styrka sin rätta identitet samt göra sannolikt att förhållandet är seriöst och inte tillkommet bara för att bereda uppehållstillstånd. Att du besökt honom och har hållit nära kontakt är förstås positivt. Antar att ni har ett språk ni kan kommunicera på. Att han arbetat illegalt i Sverige är inte heller ett hinder, att han betalat skatt betyder förstås inte att hans vistelse här är mindre illegal.  

Omfattas du överhuvudtaget av anknytningsreglerna? svenska medborgare gör inte det. Du behöver en egen lägenhet, kan inte vara inneboende. storleken i sig inget hinder om man ej har barn.

Svenska medborgare om fattas inte av boende kravet heller du får var inneboende även med barn..

Och  illegalvistelse  är ofta ett hinder för återvändande efter som du blir deporterad  så månfga år  som du varit här illegalt såvida du inte har barn  här då omfattas man inte av det....

Så hur vet jag det för att jag och min sambo just nu har det dilemat men vi klarar oss pågrund av att vi har ett barn plus graviditet viket gör att de inte kan deportera honom  men däremot om dom vill jävlas kan dom skicka hem honom att söka hemifrån..  Upplysningsvis så har jag all nödvändig info från landets främsta  advokat  inom migrationslag och tror ju inte migrationsverket sitter och ljuger folk i ansiktet heller för den delen........................

Så Smilla75 välkommen att tala om sånt du har bättre koll på tack       
  • Mita1973
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-16 22:46:32 följande:
    Är det sant?! Fan vad sjukt :O och detta har vi inte fått veta något om ens....... Jag trodde alla var tvungna att gå på intervju. Hoppas verkligen att det är så!! Lycka i så fall :) Kommer dom att kontakta en för att berätta vad man ska göra eller nåt? För hittills har dom ju inte sagt något utan jag måste ta kontakt med dom för att få veta allt

Ring och fråga allt du behöver veta och var på som en liten igel
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?