• Jargaltai

Kan min kille få komma tillbaka?

Hej.

Jag har under en lång tid läst olika trådar här på denna site om folk i liknande situation som jag är i och skulle nu vilja ha lite tips själv, och råd!

2012-03-03 är datumet jag och min kille började kalla oss ett riktigt par. Vi förlovade oss ganska snabbt, i oktober. Vi älskar varandra mer än något annat i världen MEN... Han var i sverige olagligt, jag visste inte hur länge i början och jag fick inte veta det på direkten. Han pratade INTE om att vi skulle gifta oss på direkten så han fick stanna utan vi tog beslutet efter mycket om och men att han tyvärr skulle åka hem till Mongoliet igen.
    Det var det svåraste beslutet i hela mitt liv och jag gråter forfarande för jag skcikade iväg honom, även om det var det enda rätta vi kunde göra.

Vi ÄR ETT RIKTIGT PAR så om ni bara har saker som: han vill bara ha visum , att säga kan ni vara tysta tack! Jag vill ha seriösa svar från folk som vet om detta ämne!

Vi gjorde en ansökan om att han ska komma tillbaka pga anknytning då vi levde som sambos och vi har riktiga framtidsplaner som vi fortfarande står fast vid.
    Ansökan skickades in 10e januari i år. Jag åkte och besökte honom i Mongoliet i slutet av februari ( då det engligt MIG´s hemsida skulle ha varit ca halva väntetiden som då låg på 4mån ).
    Jag stannade i ca 2,5 vecka och fick se hans vackra land och träffa HELA släkten, helt underbar upplevelse.
    Hans mamma hade fixat vår förlovningsfest som då hölls på vår 1års dag och alla nära och kära välkomnade mig till deras familj.
    Men under tiden jag var där hade vi fortfarande inte fått svar, då skickade jag ett långt och ganska argt email till MIG som efter 2 dagar skickade mail om att vi skulle boka en tid för honom på närmsta svenska ambassad, och ca 3 veckor efter jag åkt hem var han i Peking på sin intervju.
    Efter det har allt stått stilla..
    Det enda vår handläggare säger är att det inte kommer gå snabbt, även om deras sida sa det i början...
    Jag får inte maila henne om jag inte har nått som kan tillföra ärendet, men man vill ju veta!?
    Det har ju förtusan gått 6 månader snart!! Det skulle ta max 4!!!!
    Det tar jäkligt hårt på ett förhållande att vara ifrån varandra i ovisshet om han ens får komma tillbaka..
    Något tips? Vad ska man göra? Kan man byta handläggare utan att väntetiden går upp?
    Jag behöver lite svar eller funderingar eller nått från några andra som vart med / är med om samma sak!

Från någon som är trött på att gråta sig till söms.

Tårtan från vår fest.
  • Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?
  • Mita1973
    Maria 434 skrev 2013-07-17 12:59:38 följande:
    Fast migrationsverket gör inte saker för att jäklas. Det är knappast deras fel att det är som det är. De har helt enkelt mer prioriterade ärenden att ta tag i i första hand.

dom gör allt för att visa at man inte är äkta det gör dom för att komma åt de som bluffar, vilket är ganska många tyvärr och tyvärr drabbas många seriösa i detta..

Men är man seriös så har man inget att oroa sig för 
  • Anonym (längtar)
    Mita1973 skrev 2013-07-17 11:40:57 följande:

Du jobbar inte på migrationsverket ditt svar tyder mycket starkt på detta... Då  har man gravid sambo, eller fru så får man söka från landet, plus att upplysningsvis så står det  på er hemsida  eller så kanske våra handläggare och  Sveriges främsta migrations advokat inte vet vad de pratar om...
    VA?! :'( Vi fick inte ansöka från Sverige trots att bebis är på väg... Han skickades till Afghanistan, där det inte finns en ambassad, för att sedan på egen hand ta sig till Pakistan och vänta där på kallelse... usch :( fan vad elakt  om det inte MÅSTE gå till så? Detta var tydligen enda sättet enligt dom.... Kul att man inte kan lita på dom...
    Jargaltai skrev 2013-07-17 12:54:37 följande:
    Okej :)

En fråga bara.. Vi har aldrig registrerat oss som sambos eller så, måste man göra det? Jag visste inget om något sådant?
    Jag tror inte det är något måste, utan det är väl bara typ för att det ska underlätta :O för då finns det papper och bevis på att man har varit sambos.. Men det ska inte behövas egentligen... Grejen är väl den att dom kan säga att man inte kan stryka att man ens träffats om man inte har andra bevis, haha. Men det har ju ni så du behöver inte oroa dig:D

• Mita1973
    Jargaltai skrev 2013-07-17 12:54:37 följande:
    Okej :)

En fråga bara.. Vi har aldrig registrerat oss som sambos eller så, måste man göra det? Jag visste inget om något sådant?

nej ingen sådan regestrering om samboskap behövs, endast planer om att bli sambos
  • Anonym (längtar)

Åhh, har fått post från MIG förresten!!! Jag är inte hemma just nu så vet inte vad det rör sig om men blir nervös nu. Ska springa iväg och hämta posten snart :') hoppas det är goda nyheter...

• Mita1973
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 13:05:02 följande:
    Åhh, har fått post från MIG förresten!!! Jag är inte hemma just nu så vet inte vad det rör sig om men blir nervös nu. Ska springa iväg och hämta posten snart :') hoppas det är goda nyheter...

håler tummarna för er  uppdatera gärna
  • Jargaltai
    Anonym (kram) skrev 2013-07-17 13:01:57 följande:
    Det räcker att ha planer på att bli sambos.
    Mita1973 skrev 2013-07-17 13:04:46 följande:

nej ingen sådan regestrering om samboskap behövs, endast planer om att bli sambos
    Vad skönt att höra :D
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 13:05:02 följande:

SPÄNNANDE! Du måste uppdatera här när du läst posten :)
    Håller tummarna :)

• Mita1973
    Jargaltai skrev 2013-07-17 13:27:52 följande:
    Vad skönt att höra :D

SPÄNNANDE! Du måste uppdatera här när du läst posten :)
    Håller tummarna :)

• Anonym (längtar)

Åhh, det var ju inget negativt men... Det var bara papper på att förtur hade beviljats. En enda mening på ett stort vitt papper. :p Ja, men skönt att dom kontaktar i alla fall, även om jag hann före. Tummen upp till MIG för detta denna gång! Det trodde jag inte om domOskyldig

• Smilla75
    Mita1973 skrev 2013-07-17 11:40:57 följande:

Du jobbar inte på migrationsverket ditt svar tyder mycket starkt på detta... Då  har man gravid sambo, eller fru så får man söka från landet, plus att upplysningsvis så står det  på er hemsida  eller så kanske våra handläggare och  Sveriges främsta migrations advokat inte vet vad de pratar om...

Låtsas att man jobbar någonstanns och sen sprida ut sånt som inte stämmer bordde vara vara förbjudet eller upplys mig gärna om ditt namn och anställnings nummer på migrationsverket så jag kan lägga in en formall anmälan om  att du sprider saker som inte stämmer på ett familje forum, i bästa fall blir du förflyttad värsta fall får du sparken, eller så  hoppsan jobbade du där före år 2010 innan de nya reglerna kom..

Inte ett dugg svårt att se vad jag skriver..       
    Jag förstår inte varför du är så otrevlig. Med min sakkunskap har jag försökt vägleda många andra i er situation i andra trådar. Om det är något jag kan så är det anknytningsregler.
    Det står inte på hemsidan att man får söka inifrån om man är gravid. Det står att det i vissa fall är möjligt. I dessa fall tar man hänsyn till barnet, inte till den som ska åka hem och söka. Det krävs att man inte varit illegalt i Sverige, att man har styrkt identitet samt att det står klart att man skulle fått tillstånd om man sökt hemifrån och att separationen till barnet skulle kunna bli sådan att barnet kan lida skada därav. Det är minst tre månader man talar om då, och så lång tid tar det sällan eftersom man får förtur om man är gravid eller har barn med någon som bor i Sverige. Undantaget från detta är om man har ett barn som är svensk medborgare. Då får man normalt söka inifrån.  
    Jargaltai skrev 2013-07-17 12:30:10 följande:
    Han har inte sökt någonting i falskt namn.. Finns även redogörelser på google ang hans fall år 2010 med hans rätta namn..
    Och vi pratar svenska med varandra, med vissa fel i gramatiken men allt på svenska!

Och ett frågetecken på om jag ens omfattas av anknytningsreglerna? Jag har väl förtusan ett av de mest svenska namn man kan ha xD

Och som sagt.. Han var inte här illegalt hela tiden.
    Du vill inte omfattas av anknytningsreglerna. Att inte omfattas innebär att det inte ställs några krav på försörjning och bostadens storlek mm.
    Anonym (längtar) skrev 2013-07-17 13:04:09 följande:
    VA?! :'( Vi fick inte ansöka från Sverige trots att bebis är på väg... Han skickades till Afghanistan, där det inte finns en ambassad, för att sedan på egen hand ta sig till Pakistan och vänta där på kallelse... usch :( fan vad elakt  om det inte MÅSTE gå till så? Detta var tydligen enda sättet enligt dom.... Kul att man inte kan lita på dom...

Jag tror inte det är något måste, utan det är väl bara typ för att det ska underlätta :O för då finns det papper och bevis på att man har varit sambos.. Men det ska inte behövas egentligen... Grejen är väl den att dom kan säga att man inte kan stryka att man ens träffats om man inte har andra bevis, haha. Men det har ju ni så du behöver inte oroa dig:D

Det är det absolut snabbaste sättet som du kan få hem din sambo på, han har gjort helt rätt och kommer att få tillstånd utan problem när ni väntar barn. Även om han kvarstannat i Sverige tills bebisen är född hade han ändå inte fått söka inifrån, då hade han ju haft en lång illegal vistelse i bagaget och man ska inte gynnas av att bryta mot svensk lagstiftning. Ni har väl sökt förtur?

• Jargaltai
    Smilla75 skrev 2013-07-17 14:14:00 följande:

Du vill inte omfattas av anknytningsreglerna. Att inte omfattas innebär att det inte ställs några krav på försörjning och bostadens storlek mm.

Hmm.. Låter lite konstigt då min mammas kollega som är svensk och svensk medborgare fortfarande efter ca 2 år är försörjningsskylldig till sin kille som kommit hit..
    Så härligt att det är olika uppgifter från verkligen ALLA håll :P
Svar på tråden Kan min kille få komma tillbaka?