• Anonym (3barnsmamma)

Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!

Orkar ej dra upp hela min historia men kör kortfattat:

Jag hade soc på mig då min son föddes för jag var ung och ensamstående, var 18 år då han föddes, dom fanns även med pga hur mitt liv såg ut tidigare, jag hade som ung självmordstankar och blivit våldtagen.

Jag fick till birkahemmet i göteborg, där dom ljög och skit för soc, jag mådde inte bra där, då jag hela tiden blev nedtryckt och dom kom med lögner hit och dit och sen spred dom andra föräldrarna rykten om mig så jag åkte hem och sonen åkte till jourhem och soc sa att jag skulle få komma tillbaka på måndag med sonen, måndagen kom och det visa sig att dom ljugit för mig.

Jag var nu gravid med mitt andra barn, pappan fanns med i bilden och vi hade soc på oss pga det med sonen, jag och pappan fick gemnsam vårdnad via tingsrätten, men då vi ej kunde samarbeta och jag hade misslyckats som moder enligt soc så fick pappan ensamvårdnad. 

Sonen flyttade hem till pappan och jag fick ej se sonen på 9 månader, han syster var nu 18 mån och vi hade blivit av med soc och jag blev gravid igen och sökte umgänge via tingsrätten och jag skulle då ha umgängesperson i 9 månader vilket jag hade och sen skulle sonen vara ensam med mig och min familj vilket han var och sen skulle han sovit över, skett 2 gånger, sen började pappan att dra in umgängena och skyllde på att sonen skulle må dåligt av mig och att jag ska ha umgängesperson vid umgängena igen! detta nekar jag till då jag snart har 4 barn och en extra person i mitt hem orkar jag ej en gång till ..

Vad tycker ni om detta?               

• Svar på tråden Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!
  • Anonym (sjukt)

Sjukt hur soc kan anse sig ha rätten att straffa en person för tidigare psykiskt illamående.

• Anonym (sjukt)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-07-01 08:40:22 följande:

Har advokat en jättebra men jag fattar ej att pappan kan neka till umgänge trots att det står i tingsrättsbeslutet att jag ska ha sonen sovandes 4 gånger till varannan lördag- söndag, därefter varannan fredag-söndag .. Hur kan han få göra såhär?
    Försök få igenom skadestånd och att soc ska försöka reparera lite av den skit dem gjort för dig.
  • Anonym (3barnsmamma)
    Brumma skrev 2013-07-02 12:49:42 följande:

Nej, alla föräldrar vet inte sitt barns bästa.. Isåfall borde du ju acceptera att PAPPAN, som faktiskt känner ert barn bättre än du gör, vet barnets bästa och att det är umgänge med stödperson i nuläget. Eller menar du att MAMMOR vet bättre? Trots att de inte varit delaktiga under större delen av barnets uppväxt?

Jag känner min son och vet hans bästa, mår ett barn bra av att få stryk av sin pappa? Ett barn i hans ålder ljuger ej och säger på skoj pappa slår mig! Men kanske är bra att få stryk av sin pappa, är det, det du menar på eller?
  • Anonym (stackars barn)

Ärligt talat låter det som om sonen skulle må bäst av att bo med sin pappa. Träffa dig och sina syskon några timmar varje vecka men inte sova över utan bara ses på dagen tills er relation blivit bättre. Försök att se barnets bästa, ta det i hans takt. Det är HAN som är viktig, inte du.

O jag kan inte heller förstå att du valde att lämna bort honom, att du inte stod ut med att dom ljög, ville bara därifrån. Jag hade stått ut med VAD SOM HELST bara jag fick vara med min son.

Men allt du skriver verkar du vara en person som inte ser sanningen, som ljuger för dig själv. Dom ljög, pappan gör si och gör så, soc ljuger. Jag har svårt att tro att alla är emot dig och du sköter dig så perfekt. Nej, ta tag i dig själv och börja öppna dig och se sanningen.

• Madraykin

Jag förstår inte varför du tror att det ligger i barnets bästa att Du får ensam vårdnad? När du t.o.m. vägrar umgänge med kontaktperson så visar du tydligt för socialtjänsten att du inte sätter barnets bästa främst. Barnet bryr sig ju inte huruvida det är en tredje person med eller ej - tro mig, jag har själv jobbat som kontaktperson med denna typen av umgängesstöd för flera familjer. Barnet bryr sig ju bara om att den får träffa sin mamma eller pappa. Så nu när du vägrar, så är det ju Du som förvägrar ditt barn rätten att få träffa dig. Du sätter din integritet framför barnet i det här fallet, och tro mig att det ligger dig i fatet om du nu söker vårdnad för barnet. 

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (stackars barn) skrev 2013-07-02 12:53:11 följande:
    Ärligt talat låter det som om sonen skulle må bäst av att bo med sin pappa. Träffa dig och sina syskon några timmar varje vecka men inte sova över utan bara ses på dagen tills er relation blivit bättre. Försök att se barnets bästa, ta det i hans takt. Det är HAN som är viktig, inte du.

O jag kan inte heller förstå att du valde att lämna bort honom, att du inte stod ut med att dom ljög, ville bara därifrån. Jag hade stått ut med VAD SOM HELST bara jag fick vara med min son.

Men allt du skriver verkar du vara en person som inte ser sanningen, som ljuger för dig själv. Dom ljög, pappan gör si och gör så, soc ljuger. Jag har svårt att tro att alla är emot dig och du sköter dig så perfekt. Nej, ta tag i dig själv och börja öppna dig och se sanningen.

Sonen har sovit här och mått bra av det, han har istället inte velat åka tillbaka till sin pappa!

Jag kan ej rå för att jag ej stod ut med att lyssna på alla lögner som birkahemmet skrev och sa till soc, jag var ju ensam med sonen på detta hemmet! Jag hade ingen som kunde bevisa att jag hade rätt och jag trodde ju hela tiden vi skulle tillbaka tillsammans på måndagen som dom lovade! Jag litade på soc!

• Anonym (stackars barn)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-07-02 12:55:53 följande:

Sonen har sovit här och mått bra av det, han har istället inte velat åka tillbaka till sin pappa!

Jag kan ej rå för att jag ej stod ut med att lyssna på alla lögner som birkahemmet skrev och sa till soc, jag var ju ensam med sonen på detta hemmet! Jag hade ingen som kunde bevisa att jag hade rätt och jag trodde ju hela tiden vi skulle tillbaka tillsammans på måndagen som dom lovade! Jag litade på soc!

Jag tror som sagt du ser och hör vad du vill se och höra. Du verkar ljuga för dig själv.

O vadå inte kan rå för att du inte stod ut? Det kan väl bara du och ingen annan! Jag hade som sagt stått ut med vad som helst, när jag säger att jag skulle dö för min son så menar jag verkligen det. Du verkar ju prioritera dig själv. Och jag tror du hittar på (omedvetet för att skydda dig själv) att soc ljög, de på hemmet ljög osv. 
  • Brumma
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-07-02 12:52:22 följande:
    Jag känner min son och vet hans bästa, mår ett barn bra av att få stryk av sin pappa? Ett barn i hans ålder ljuger ej och säger på skoj pappa slår mig! Men kanske är bra att få stryk av sin pappa, är det, det du menar på eller?

OM pappan slår så är det inte bra nej, men jo - ett barn i den åldern kan ljuga om sådant.., allt du berättar om hur pappan agerar i övrigt tyder på att pappan ser att barnet mår dåligt - DU tolkar det som att pappan misshandlar sonen - PAPPAN tolkar det som att sonen mår dåligt hos dig. Eftersom pappan vill att du ska ha umgänge MED STÖD så misstänker han ju att barnet på ngt sätt far illa hos dig.. Självklart skall man ta det på allvar om barnet säger så, men man bör även ha i åtanke att när en av föräldrarna så uppenbart letar fel hos den andre föräldern (som du mkt tydligt gör) så läser barn av stämningen och försöker göra den föräldern "glad". Och jo, det visar sig ibland genom att barnet säger att den andre föräldern misshandlar för att de tror att det är set föräldern vill höra.. Jag vet inte hur det är i ert fall, men det mesta andra du skriver tyder på att pappan tar sitt ansvar...
  • Anonym (stackars barn)

O varför vägrar du umgänge med kontaktperson? Bara en sån sak gör att det känns som du har något att dölja. Varför inte gå med på det och visa hur bra ni har det tillsammans om det nu är så?

• Anonym (stackars barn)
    Brumma skrev 2013-07-02 12:59:08 följande:

OM pappan slår så är det inte bra nej, men jo - ett barn i den åldern kan ljuga om sådant.., allt du berättar om hur pappan agerar i övrigt tyder på att pappan ser att barnet mår dåligt - DU tolkar det som att pappan misshandlar sonen - PAPPAN tolkar det som att sonen mår dåligt hos dig. Eftersom pappan vill att du ska ha umgänge MED STÖD så misstänker han ju att barnet på ngt sätt far illa hos dig.. Självklart skall man ta det på allvar om barnet säger så, men man bör även ha i åtanke att när en av föräldrarna så uppenbart letar fel hos den andre föräldern (som du mkt tydligt gör) så läser barn av stämningen och försöker göra den föräldern "glad". Och jo, det visar sig ibland genom att barnet säger att den andre föräldern misshandlar för att de tror att det är set föräldern vill höra.. Jag vet inte hur det är i ert fall, men det mesta andra du skriver tyder på att pappan tar sitt ansvar...

Word!
Svar på tråden Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!