• Anonym (3barnsmamma)

Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!

Orkar ej dra upp hela min historia men kör kortfattat:

Jag hade soc på mig då min son föddes för jag var ung och ensamstående, var 18 år då han föddes, dom fanns även med pga hur mitt liv såg ut tidigare, jag hade som ung självmordstankar och blivit våldtagen.

Jag fick till birkahemmet i göteborg, där dom ljög och skit för soc, jag mådde inte bra där, då jag hela tiden blev nedtryckt och dom kom med lögner hit och dit och sen spred dom andra föräldrarna rykten om mig så jag åkte hem och sonen åkte till jourhem och soc sa att jag skulle få komma tillbaka på måndag med sonen, måndagen kom och det visa sig att dom ljugit för mig.

Jag var nu gravid med mitt andra barn, pappan fanns med i bilden och vi hade soc på oss pga det med sonen, jag och pappan fick gemnsam vårdnad via tingsrätten, men då vi ej kunde samarbeta och jag hade misslyckats som moder enligt soc så fick pappan ensamvårdnad. 

Sonen flyttade hem till pappan och jag fick ej se sonen på 9 månader, han syster var nu 18 mån och vi hade blivit av med soc och jag blev gravid igen och sökte umgänge via tingsrätten och jag skulle då ha umgängesperson i 9 månader vilket jag hade och sen skulle sonen vara ensam med mig och min familj vilket han var och sen skulle han sovit över, skett 2 gånger, sen började pappan att dra in umgängena och skyllde på att sonen skulle må dåligt av mig och att jag ska ha umgängesperson vid umgängena igen! detta nekar jag till då jag snart har 4 barn och en extra person i mitt hem orkar jag ej en gång till ..

Vad tycker ni om detta?               

• Svar på tråden Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!
  • Anonym (o)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-07-02 12:55:53 följande:

Sonen har sovit här och mått bra av det, han har istället inte velat åka tillbaka till sin pappa!

Jag kan ej rå för att jag ej stod ut med att lyssna på alla lögner som birkahemmet skrev och sa till soc, jag var ju ensam med sonen på detta hemmet! Jag hade ingen som kunde bevisa att jag hade rätt och jag trodde ju hela tiden vi skulle tillbaka tillsammans på måndagen som dom lovade! Jag litade på soc!

Det är väldigt mycket du inte kan rå för. Har du inget eget ansvar? 

• Anonym (o)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-07-02 12:49:01 följande:

Jag var ihop med sonens pappa i 4 månader tills vi valde att skaffa barn och därefter lämnade jag honom, då han kallade mig hora och en massa annat, plus hota med att ta sitt liv, han var instabil och sen ville jag ej sonen skulle växa upp i rädsla av att ha föräldrar som grälar med varann och kunde ha en pappa som fick häftig utbrott på mamman, så därför valde jag lämna sonens pappa.

Jag träffade min nuvarande man då jag var i vecka 23 med sonen och sen dess har vi vart ihop och det är nu 5 ½ år!  
    Du träffade alltså din nuvarande när du var gravid med den son du inte orkade med? Ni var alltså tillsammans när du stack från birka?  Hur länge dröjde det innan du blev gravid igen? 
  • Anonym (stackars barn)
    Det låter som du projicerar dina egna negativa egenskaper på andra människor i din omgivning, du försöker på något sätt att skydda dig själv, du beskyller alla andra för allt möjligt för att slippa hantera det du gjort/gör fel.
  • Kaliber5

Har läst delar av tråden. Beklagar att det finns människor som har svårigheter att uttrycka åsikter utan att göra påhopp. TS har det jobbigt som det är och behöver stöd och om man nu tycker annat så kan man ge kritik på ett konstruktivt sätt och med en trevligare ton. 

Det finns ju ett beslut från Tingsrätten, alltså har man redan haft samarbetssamtal och antagligen också förberedande förhandlingar och således har man ju även tagit hänsyn till båda föräldrarnas oro och diverse annat. Problemet är ju att pappan inte följer domstolsbeslutet. Om pappan fortsätter med detta kan man ju begära vite. I mitt fall var detta uppe i 15000 kronor varje månad pappan inte lämnade ifrån sig sonen. Detta var efter beslut från Hovrätt (då pappan överklagat Tingsrättens beslut). Trots detta fick jag inte träffa min son och det som då återstod var polishämtning vilket jag naturligtvis inte ville utsätta sonen för. 

Fick rådet från Socialtjänsten och andra, då man ju nu faktiskt gjort ALLT, att dra mig tillbaka och avvakta tills sonen blev äldre. Det tog 5 år. Nu har vi kontakt igen sedan några år. 

Den kvinna som satte en ratt i ryggen på sonens pappa (därmed inte sagt att han på något vis är förlåten för vad han valt att göra) har nu efter separation från honom dragit igång en vårdnadstvist och utövar samma manipulation av systemet när det gäller deras gemensamma barn, det vill säga diverse anklagelser om missbruk, våld, grav psykisk ohälsa och annat som faller inom ramen för oansvarigt och obetänksamt föräldraskap. Jag kan ju då tycka att pappan får smaka på sin egen medicin men jag önskar inte ens honom det helvete det innebär att inte få träffa sitt barn. 

Min erfarenhet är i alla fall att nyckeln till framgång, så att säga, är samarbete och att man såklart ser till sitt barns bästa. I vårt fall så blev det ju så att sonen hamnade i en lojalitetskonflikt varje gång han hade umgänge med mig. Han vill vara hos mig, han grät varje gång han var tvungen att åka till pappa (inte för att han inte ville träffa pappa utan för att han ville stanna längre hos mig) och några gånger uttryckte sonen att "nu kommer pappa att bli arg". Att han utsattes för "korsförhör" varje gång han kom tillbaka till sin far är ett faktum. 

Hursomhelst så valde jag att backa. Han skulle givetvis komma att sakna mig och sina syskon och var ledsen men alternativet var värre. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Men jag fick lära mig att gå vidare och försöka leva utan honom en tid. Jag hade ju faktiskt två andra barn som under dessa år av vårdnadstvist mer eller mindre blivit åsidosatta, särskilt under den mest intensiva tiden. 

Jag har inget annat råd att ge dig TS än att SAMARBETA och gå halva vägen och till exempel gå med på det här med kontaktperson (jag hade 3 stycken under olika tidpunkter även om jag verkligen inte ansåg det vara nödvändigt), att visa att du har insikt om dina egna brister och visa att du vill göra något åt dem. Därmed inte sagt att du ska ta falska anklagelser med god min men alla människor har ju brister i någon form. Ja, du fattar vad jag menar. De flesta föräldrar i en vårdnadstvist hamnar ju till slut i sandlådan och kastar skit på varandra, ett tips är att lägga ner det helt. Var korrekt och få inga utbrott. Bit ihop. Det gjorde jag i stort sett hela vägen, bröt ihop gjorde jag när ingen såg. Och framförallt, se till sonens bästa även om det inte i alla lägen synkar med ditt bästa. 

Lycka till! 

• Lindsey Egot the only one

Kaliber5

Tyvärr tror jag inte TS ser till barnets bästa eftersom hon anser att pappan inte ska ha barnet. Hade hon arbetat mot gemensam vårdnad och varannan vecka hade hon haft större chans men med att hon vill ha ensam vårdnad och ser barnen som nån sort egendom utan att förstå barnens rätt till båda sina föräldrar kommer hon ha det svårt. Det är ju ett bevis på att barnets bästa inte prioriteras och detta kanske pappan märker. Barnet kanske inte alls mår bra när han ska till TS och detta ser pappan och pappan ser till barnets bästa därför har han återigen krävt en kontaktperson vid umgänget FÖR BARNETS BÄSTA! Och detta vill inte TS gå med på. Inte undra på att fadern har vårdnaden.

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (stackars barn) skrev 2013-07-02 12:59:05 följande:

Jag tror som sagt du ser och hör vad du vill se och höra. Du verkar ljuga för dig själv.

O vadå inte kan rå för att du inte stod ut? Det kan väl bara du och ingen annan! Jag hade som sagt stått ut med vad som helst, när jag säger att jag skulle dö för min son så menar jag verkligen det. Du verkar ju prioritera dig själv. Och jag tror du hittar på (omedvetet för att skydda dig själv) att soc ljög, de på hemmet ljög osv. 

Jag skiter i om du litar på det eller ej, men jag tycker det är konstigt då att jag 1 år senare hamnar på samma hem, har annan socmänniska får behålla det barnet och komma hem med det, det säger väl ganska mycket eller?
  • Anonym (3barnsmamma)
    Brumma skrev 2013-07-02 12:59:08 följande:

OM pappan slår så är det inte bra nej, men jo - ett barn i den åldern kan ljuga om sådant.., allt du berättar om hur pappan agerar i övrigt tyder på att pappan ser att barnet mår dåligt - DU tolkar det som att pappan misshandlar sonen - PAPPAN tolkar det som att sonen mår dåligt hos dig. Eftersom pappan vill att du ska ha umgänge MED STÖD så misstänker han ju att barnet på ngt sätt far illa hos dig.. Självklart skall man ta det på allvar om barnet säger så, men man bör även ha i åtanke att när en av föräldrarna så uppenbart letar fel hos den andre föräldern (som du mkt tydligt gör) så läser barn av stämningen och försöker göra den föräldern "glad". Och jo, det visar sig ibland genom att barnet säger att den andre föräldern misshandlar för att de tror att det är set föräldern vill höra.. Jag vet inte hur det är i ert fall, men det mesta andra du skriver tyder på att pappan tar sitt ansvar...

Min son har aldrig ljugit innan, så varför skulle han ljuga nu?

Sonen mår ej dåligt då han är, han nämner ej pappan, han nämner dom andra som bor pappan bor med och det är ju hans syskon och föräldrar. Sonen får ej nämna mig hemma hos sin pappa, det har jag fått reda på och även att pappan ej ville sonen skulle åka hit, för pappan vill ej hämta sonen!

Jag letar ej fel hos den andre, jag känner oro då han mobbar sonen, då han låter sonen spela krigsspel! Sen att sonen går runt och säger pappa ska dö, pappa ska hamna i fängelse! Det är orosväckande och sen att han haft fingeravtrycks blåmärken på bena flera gånger, bitmärken mm. (Han har ej syskon på sin pappas sida)

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (stackars barn) skrev 2013-07-02 13:00:58 följande:
    O varför vägrar du umgänge med kontaktperson? Bara en sån sak gör att det känns som du har något att dölja. Varför inte gå med på det och visa hur bra ni har det tillsammans om det nu är så?

För att jag och sonen ej behöver stöd i umgänget, det sa till och med den personen som var hemma hos mig, det sonen behövde var egentid med mig och inte en massa folk runt omkring sig.

Går jag med på detta kommer det ta till hösten och då kommer jag ej träffa min son alls nu på sommaren! Och han behöver ju sin mamma och ha regelbudna tider med mig så att vi får en bra kontakt igen! Och nu har det gått 1 månad sen vi sist sågs och det är väl detta fadern ville! Allt handlar om makt och pengar!

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (o) skrev 2013-07-02 13:04:42 följande:
    Du träffade alltså din nuvarande när du var gravid med den son du inte orkade med? Ni var alltså tillsammans när du stack från birka?  Hur länge dröjde det innan du blev gravid igen? 

Vadå inte orkade med min son?
    Jag orkade med min son, var inte därför jag stack ifrån birka, var pga lögnerna dom körde på birka och soc körde!

Jag blev gravid oplanerat då sonen var 8 månader!    
  • Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (stackars barn) skrev 2013-07-02 13:09:34 följande:
    Det låter som du projicerar dina egna negativa egenskaper på andra människor i din omgivning, du försöker på något sätt att skydda dig själv, du beskyller alla andra för allt möjligt för att slippa hantera det du gjort/gör fel.

Jag säger ej att jag är bäst och den bästa av oss två, men sonen har svårt att ta in att man älskar honom och det som om att han aldrig fått en kram eller något alls, då han i början blev stel när han fick en kram av sin syster på då 2 år (3 ½ år idag).
  • Anonym (3barnsmamma)
    Kaliber5 skrev 2013-07-02 14:09:15 följande:
    Har läst delar av tråden. Beklagar att det finns människor som har svårigheter att uttrycka åsikter utan att göra påhopp. TS har det jobbigt som det är och behöver stöd och om man nu tycker annat så kan man ge kritik på ett konstruktivt sätt och med en trevligare ton. 

Det finns ju ett beslut från Tingsrätten, alltså har man redan haft samarbetssamtal och antagligen också förberedande förhandlingar och således har man ju även tagit hänsyn till båda föräldrarnas oro och diverse annat. Problemet är ju att pappan inte följer domstolsbeslutet. Om pappan fortsätter med detta kan man ju begära vite. I mitt fall var detta uppe i 15000 kronor varje månad pappan inte lämnade ifrån sig sonen. Detta var efter beslut från Hovrätt (då pappan överklagat Tingsrättens beslut). Trots detta fick jag inte träffa min son och det som då återstod var polishämtning vilket jag naturligtvis inte ville utsätta sonen för. 

Fick rådet från Socialtjänsten och andra, då man ju nu faktiskt gjort ALLT, att dra mig tillbaka och avvakta tills sonen blev äldre. Det tog 5 år. Nu har vi kontakt igen sedan några år. 

Den kvinna som satte en ratt i ryggen på sonens pappa (därmed inte sagt att han på något vis är förlåten för vad han valt att göra) har nu efter separation från honom dragit igång en vårdnadstvist och utövar samma manipulation av systemet när det gäller deras gemensamma barn, det vill säga diverse anklagelser om missbruk, våld, grav psykisk ohälsa och annat som faller inom ramen för oansvarigt och obetänksamt föräldraskap. Jag kan ju då tycka att pappan får smaka på sin egen medicin men jag önskar inte ens honom det helvete det innebär att inte få träffa sitt barn. 

Min erfarenhet är i alla fall att nyckeln till framgång, så att säga, är samarbete och att man såklart ser till sitt barns bästa. I vårt fall så blev det ju så att sonen hamnade i en lojalitetskonflikt varje gång han hade umgänge med mig. Han vill vara hos mig, han grät varje gång han var tvungen att åka till pappa (inte för att han inte ville träffa pappa utan för att han ville stanna längre hos mig) och några gånger uttryckte sonen att "nu kommer pappa att bli arg". Att han utsattes för "korsförhör" varje gång han kom tillbaka till sin far är ett faktum. 

Hursomhelst så valde jag att backa. Han skulle givetvis komma att sakna mig och sina syskon och var ledsen men alternativet var värre. Jag har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Men jag fick lära mig att gå vidare och försöka leva utan honom en tid. Jag hade ju faktiskt två andra barn som under dessa år av vårdnadstvist mer eller mindre blivit åsidosatta, särskilt under den mest intensiva tiden. 

Jag har inget annat råd att ge dig TS än att SAMARBETA och gå halva vägen och till exempel gå med på det här med kontaktperson (jag hade 3 stycken under olika tidpunkter även om jag verkligen inte ansåg det vara nödvändigt), att visa att du har insikt om dina egna brister och visa att du vill göra något åt dem. Därmed inte sagt att du ska ta falska anklagelser med god min men alla människor har ju brister i någon form. Ja, du fattar vad jag menar. De flesta föräldrar i en vårdnadstvist hamnar ju till slut i sandlådan och kastar skit på varandra, ett tips är att lägga ner det helt. Var korrekt och få inga utbrott. Bit ihop. Det gjorde jag i stort sett hela vägen, bröt ihop gjorde jag när ingen såg. Och framförallt, se till sonens bästa även om det inte i alla lägen synkar med ditt bästa. 

Lycka till! 

Innan tingsrättsbeslutet hade vi ej haft samarbetsamtal , vi har haft samarbetsamtal men även där är pappan omöjlig och beter sig omoget och inte alls som en fadergestalt utan mer som om sonen vore en pokal! Och så har han betet sig hela tiden, jag har ju inte skrivit allt, för jag ansåg ej att jag ville skriva allt för då skulle det bli som att jag smutskastar pappan, vilket alla i denna tråden redan tror.
  • Anonym (3barnsmamma)
    LindaEfraim skrev 2013-07-02 15:36:24 följande:
    Kaliber5

Tyvärr tror jag inte TS ser till barnets bästa eftersom hon anser att pappan inte ska ha barnet. Hade hon arbetat mot gemensam vårdnad och varannan vecka hade hon haft större chans men med att hon vill ha ensam vårdnad och ser barnen som nån sort egendom utan att förstå barnens rätt till båda sina föräldrar kommer hon ha det svårt. Det är ju ett bevis på att barnets bästa inte prioriteras och detta kanske pappan märker. Barnet kanske inte alls mår bra när han ska till TS och detta ser pappan och pappan ser till barnets bästa därför har han återigen krävt en kontaktperson vid umgänget FÖR BARNETS BÄSTA! Och detta vill inte TS gå med på. Inte undra på att fadern har vårdnaden.

Jag mena aldrig att gå på direkt med ensam vårdnad och behöver ej ha gemensam för att få ha sonen varannan vecka heller, har pratat med min advokat om detta. Jag ser ej barnet som någon egendom!

Kan säga som så, mina döttrar kan vara ensamma med sin pappa, då jag litar på att dom ej kommer till skada hos honom, då han ej har samma beteende som sonens pappa! Mina döttrars pappa visar kärlek till dom, kan ej säga att sonens pappa gör detta till sonen, utan han är maktgalen, bara ute efter pengar!

• yxskaft
    Kaliber5 skrev 2013-07-02 14:09:15 följande:

Lycka till! 
    Mig veteligen finns det ingen lag som säger att man måste ha en trevlig ton i ett diskussionsforum. Framförallt inte i det här jävla idiot-forumet som består av 98% pappskallar som bara vill ha medhåll i vilken fråga det nu kan handla om.
  • Anonym (stackars barn)
    Anonym (3barnsmamma) skrev 2013-07-04 02:53:59 följande:

Min son har aldrig ljugit innan, så varför skulle han ljuga nu?

Sonen mår ej dåligt då han är, han nämner ej pappan, han nämner dom andra som bor pappan bor med och det är ju hans syskon och föräldrar. Sonen får ej nämna mig hemma hos sin pappa, det har jag fått reda på och även att pappan ej ville sonen skulle åka hit, för pappan vill ej hämta sonen!

Jag letar ej fel hos den andre, jag känner oro då han mobbar sonen, då han låter sonen spela krigsspel! Sen att sonen går runt och säger pappa ska dö, pappa ska hamna i fängelse! Det är orosväckande och sen att han haft fingeravtrycks blåmärken på bena flera gånger, bitmärken mm. (Han har ej syskon på sin pappas sida)

Konstigt att du inte nämner något av detta i din TS?? "efterkonstruktion"

Svar på tråden Pappan nekar umgänge trots domstolsbeslut!