• Pokergirl

    Kvinnliga företagare - här är vår tråd

    Tänkte starta en tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

    Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger!

  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - här är vår tråd
  • pajamaja

    Annakay: Tack för tipsen. Jag letar just nu efter en bra coachutbildning och det finns en del att välja på.
    Tack även för svaren om SGI

  • skriva

    Annakay: en ny värld öppnas och jag rusar iväg för att skaffa F-skattsedel.

    jag har hittills fakturerat genom ett konsultföretag för att slippa starta eget innan jag vet hur det kommer att gå. Min lön har varit så sporadisk på sista tiden att jag inte får mer än minimibeloppet i föräldrapenning. FÖRE tiden som man får beräkna sgi på hade jag ett vikariat som jag tjänade rätt bra på, men det blir ju betydelselöst eftersom det inte var under det senaste året.

    Däremot, om det nu är som du säger - att man får sgi beräknat på vad man skulle haft som anställd med samma arbetsuppgifter - då kommer jag att rusa iväg och skaffa F-skattsedel imorgon! Det är ju definitivt lönt. Jag är informatör och kan kanske visa upp hur mkt jag tjänade på mitt vik o ha det att utgå ifrån...

    Jag hoppas inte på att få något starta egetbidrag eftersomd et är lite svårt att dölja att jag redan har frilansat och fakturerat genom en annan konsultfirma, så jag är glad för alla pengar jag kan få...

  • carfer1

    Vilken bra tråd!
    Jag har själv en hemsida med webbutik, jag använder den mest som informationskanal. Min försäljning sker mest via hemmet.

    Tackar för tipset om grossist.se
    Jag undrar vad ni andra har för program att göra kvitton/faktura?

    Pajamaja: Det finns en bra coachutbildning i Köpenhamn, jag kommer inte ihåg namnet men kan ta reda på det om du är intresserad!

  • Tesdy

    carfer 1: Jag kör med SPCS program för kvitton/fakturor samt hela bokföringen. Jag tycker det är ett enkelt program. Funkar för mig. Det är Visma som har tagit fram det tror jag.

  • Iroyg

    skriva:

    Visst är det skönt att slippa lägstanivån! För säkerhets skull kanske du ska ringa FK och höra så att det inte gäller andra regler om man redan är gravid när man startar eget, även om jag inte tror att det är så. Men jag vill ju inte lova guld och gröna skogar, jag kan ju bara vidarebefordra den information jag fått som gällt i mitt fall... Nu ska jag skicka in mina papper och se vilken SGI FK tycker att jag ska ha... *håller tummarna för en bra SGI*

  • Pokergirl

    arcane> jag har faktiskt enskild firma, inte AB. Hade inte pengarna för att satsa i ett AB men tänker omvandla verksamheten när det lönar sig tillräckligt.

    gemelli> Har inte anställda ännu, var på arbetsförmedlingen idag och kollade om praktikjobb men det var ännu en djungel att ta sig igenom. Men det verkar som att om man blir beviljad att ha en praktikant behöver man bara betala 3000:- i månaden, resten betalar Fk. Får nog ta och göra ett försök att skriva ner verksamheten och arbetsuppgifter så jag får mig en praktikant. Min verksamhet sväller så det knakar så jag måste ha in någon nu!

  • skriva

    Annakay: javisst! Jag måste kolla upp! Och jag ska passa mig nog ainnan jag ringer till FK, de kanske tror att jag bara vill göra det som någon fuskig strategisk grej. Tror jag ska ringa till Nyföretagarcentrum eller liknande först för att få liter tips om hur jag ska hantera FK. Är de lika blåsta som Arbetsförmedlingen så får man vakta sin tunga och bara säga sådant som inte får dem att ana oråd. Speciellt eftersom jag inte är ute efter att fuska utan bara vill göra det bästa.

    Herregud... (börjar räkna tyst) en informatör på min nivå skulle tjäna runt 25.000 - 35.000. Det blir lite mer än grundbeloppet, det! Fast det finns ju ett tak så klart.

    Informatörsyrket kan variera något fruktansvärt i lön, precis som journalistyrket, vilket gör det svårt att veta var man ska lägga sig. Men jag använder vikariatet och utvgår från det. Hade jag varit anställd "på riktigt" där hade jag dessutom haft mer betalt.

  • snysop

    är det någon som har plus- eller bankgiro? hur funkar det/kostar det något?

  • Iroyg

    skriva:
    Visst är det ett litet dilemma att veta att ens yrke kan tjäna obscena summor pengar! En systemutvecklare (som jag) kan tjäna massor och frågan är ju vilken summa man törs dra till med. Men man ska nog inte vara blyg för att ta i lite, man blir ju inte straffad för att man är optimistisk.. De sätter vilken SGI de vill ändå.
    Rent tekniskt sett så har du ju haft eget företag långt innan du bestämde dig för att skaffa F-skattsedel. På min blankett jag ska fylla i till FK så frågar de om man har F-skattsedel, det tolkar jag som att man räknas som företagare även fast man inte har F-skattsedel.

    Blanketten: www.vallhalla.nu/blankett.jpg

Svar på tråden Kvinnliga företagare - här är vår tråd