• Webbredaktör Annelie

Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?

Ja som frågan lyder, hur mycket pengar lägger du på kläder till ditt barn i månaden?

Är du en ”Spara” som är duktig på att köpa kläder secondhand eller ärver du mycket kläder. Berätta hur du får klädbudgeten att gå ihop?

Eller är du en ”Slösa” som köper mycket nytt och lägger stor vikt på hur dina barn går klädda. Hur får du klädbudgeten att gå ihop och var handlar du dina kläder?

Till hösten ska vi skriva en artikel om barnkläder och hur olika familjer gör för att få klädbudgeten att gå ihop. Berätta hur du gör och diskutera med andra!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?
  • beccagranen

Ca 300kr mån på två barn, om man slår ut det på ett år. Barnen är ännu små, så det mesta handlas på rea och billigare 2 för 3 på ex. Kappahl. Ytterkläder brukar också hålla sig på ca 500kr per barn, brukar handla på outletshop så bra märken till bra pris. Skulle helt enkelt kännas jibbigt att lägga stora summor på kläder som används en så kort period.

• Mialinnea

Kanske 200 -300 kr max i månden i snitt. Ärver mängder med kläder men då jag älskar barnkläder och tycker det är roligt köper vi en del ändå, men i princip alltid begagnat eller på rea.

• fluu

Oftast inte ett öre eftersom ungen knappt växte mellan augusti 2012 och mars 2013. Nu har hon börjat växa lite,men vi hade en hel del större kläder redan innan. Till hösten får vi nog däremot shoppa en del eftersom hon börjar på dagis då.

Jag handlar kläder till mig och barnet på samma sätt. I långa perioder ingenting och sen lägger jag mycket pengar och gör storinköp ibland.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bling1975

Vår dotter har växt otroligt mycket och fort det här första året. Från strl 40 på BB till sommarkläderna jag köpte i nu i strl 92 på 15 månader. Jag gillar inte att behöva tvätta hela tiden så det blir ju ett gäng plagg i varje storlek och vi har t ex haft 3 storlekar på vinteroveraller på ett år. 

Vi har inte ärvt något utan köpt allt. Jag handlar mycket på tradera men då främst roliga märkeskläder så det blir ju inte billigare än att handla nytt på Lindex. Handlar en hel del nytt också då jag tycker det är kul med kläder och skor. Skor köper jag bara nya och där vill jag ha bra kvalitet vilket blir ganska dyrt när barnet växer mycket och fort.

Det gör att jag har lagt väldigt mycket pengar på kläder det här året. Minst 2000 kr i månaden i snitt. Men jag hoppas att det blir bättre nu när hon har storlekarna lite längre så man bara behöver fylla på inför säsongerna. Då borde det räcka med 1000 kr i månaden, kanske mindre. Beror lite på vad för behov av dubbla uppsättningar och olika typer av ytterkläder som behövs på förskolan.

• ApanApansson

Jag är väldigt noga med hur barnen är klädda men köper för den delens skull inte en massa kläder
    Vi ärver massor av kläder så jag köper bara nytt någon gång ibland för skojs skull om man vill ha nått fint, oftast begagnat.

Stupid is, as stupid does!
  • kudden12

Pudel:: ojdå,, så fiiiint de ska va!! Får jag tycka det är löööjligt???

• ApanApansson
    ApanApansson skrev 2013-07-03 21:29:20 följande:
    Jag är väldigt noga med hur barnen är klädda men köper för den delens skull inte en massa kläder
    Vi ärver massor av kläder så jag köper bara nytt någon gång ibland för skojs skull om man vill ha nått fint, oftast begagnat.
    Tillägger, är väldigt noga med att kläder och skor är av kvalitet och med så lite gift som möjligt. Köpa nästan uteslutande ekologiska kläder och skor oavsett om det är begagnat eller nytt.
    Stupid is, as stupid does!
  • Archandra

Lägger hyfsat mycket pengar på funktionsytterkläder och skor till båda barnen. Däremot köper jag mest billiga vardagskläder från Lindex, Name it, H&M, Villervalla mm att ha inomhus. Total bedömer jag att det går åt ca 8 000 kr per år eller drygt 600 kr i månaden.

• gbgumman

Vild gissning på 2000kr
    Noga med allt och fyndar gärna på reor. Mins ungar är alltid snygga men inte super snobbiga. Köpet gärna hm lindex m.m som bas. Kompletterar med finare märken fast på rea och köper dyra ytterkläder som isbjörn.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?