• Webbredaktör Annelie

Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?

Ja som frågan lyder, hur mycket pengar lägger du på kläder till ditt barn i månaden?

Är du en ”Spara” som är duktig på att köpa kläder secondhand eller ärver du mycket kläder. Berätta hur du får klädbudgeten att gå ihop?

Eller är du en ”Slösa” som köper mycket nytt och lägger stor vikt på hur dina barn går klädda. Hur får du klädbudgeten att gå ihop och var handlar du dina kläder?

Till hösten ska vi skriva en artikel om barnkläder och hur olika familjer gör för att få klädbudgeten att gå ihop. Berätta hur du gör och diskutera med andra!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?
  • jagochnois

jag bara älskar att köpa barnkläder, främst begagnade faktiskt. man får så mycket mer för pengarna!! :) köper mycket märkeskläder på blocket, tradera mm. det blir mest po.p (och när det gäller skor: kavat, crocs, viking och converse) även molo m.m. köper nytt men då mest po.p och på rean. jag spenderar nog i snitt minst 800 kr i månaden på att handla kläder till min son.

• GrimbartStrike

Jag gillar en del dyra märken och har barnkläder lite som hobby. De senaste två-tre månaderna har jag köpt kläder för femsiffrigt belopp. Men även sålt en hel del kläder. Juli blir dock en snålare månad, sen blir det inköp av höst och vinterplagg i augusti skulle jag tro.

• aniell

köper typ aldrig barnkläder, ärver och familj som köper ibland. har dock både råd och lust att köpa nytt typ varje gång jag är i en klädaffär, för att det är kul. men jag gör det inte för jag vill inte att mina barn ska "vänja" sig med att få madsa nya kläder. har en bonusdotter som får nya kläder, skor och prylar varje gång hon är hos sin mamma och det stör jag ihjäl mig på för det drabbar mig och sambon (som har samma åsikter om shopping) eftersom bonusen försöker kräva detta av oss också. hon är tio år och klär sig som en femtonåring och har kläder och skor i överflöd. jag bävar inför hennes tonår....

• En till mamma

i snitt blir det nog 500kr månaden och då är lillan 3.

köper mycket på loppisar, men underkläder och ytterkläder köper jag nytt. blir mer på hösten då vinterkläderna ska köpas in men som denna månaden köper jag inget.   

• 1978

För 100 - 200 kr/månad i snitt. Vi ärver MASSOR.

• Mor till Ella

Handlar nytt, begagnat, på Barnloppisar och ärver av släkten. Denna våren har det blivit mycket både till mig och barnen från me&i. Shoppar i snitt varje månad till mina barn för ca 1000kr per barn jag har 3 barn.

• Sade

Min tjej är 18 månader och jag har inte riktigt koll på hur mycket jag lägger på kläder och skor till henne men skulle gissa på att snittet hamnar på runt tusenlappen i månaden. Vissa månader köper jag inget medan det blir mer andra månader.

Älskar att köpa kläder till henne. Köper nästan bara på rea och har även köpt några plagg på gradera. Tycker att det är viktigt att hon har snygga och funktionella plagg. Köpte en massa snygga kläder till henne på mellandagsrean och det är kläder som hon använder nu. Köpte även isbjörn vinteroverall och skaljacka samt underställ till henne då som hon ska använda den kommande vintern. Det är dyra plagg även på rea men skillnaden är att kläderna i vart fall inte är snuskigt dyra då. Har inte tänkt sälja några kläder utan avvakta och se om det kommer ett syskon som kan ärva. Om det inte blir så kommer jag att skänka bort kläderna. 

Har ingen budget utan köper när jag hittar något bra på rea. 

• Indianica

Nu när mina barn är lite större så växer de inte lika snabbt som förut och därför kan de ofta ha sina kläder i flera säsonger, så jag försöker tänka på att inte köpa kläder på ren rutin bara för att det blir ny säsong osv, utan jag kontrollerar alltid först vad som fortfarande passar och inte och i sommar så köpte jag faktiskt bara två t- till sonen och för övrigt hade han förra årets sommarkläder som jag hade köpt något för stora (han är 11 år).

När barnen var yngre och jag pluggade köpte jag nästan alla deras inneplagg på Tradera, men nu när de är äldre är de lite mer kräsna och vill gärna ha liknande nya plagg som andra barn i skolan har, så nu köper jag nästan bara nattplagg odyl. på Tradera, däremot säljer jag nästan alltid deras avlagda märkesklöder på Tradera, Jag köper nästan bara märkeskläder till barnen på inneplaggen för särskilt sonen sliter så hemskt på sina kläder. Jag köper hellre ett par innebyxor för 800 kr som han kan ha i ett år, än ett par byxor för 250 kr som jag får slänga efter tre veckor....

Det jag lägger väldigt mycket pengar på är ytterplagg eftersom vi norr i norrland och mina barn är frusna av sig och behöver äkta dunjackor t ex och ullunderställ, vilket kostar lite mer än vanliga jackor och bomullskalsoner. Inte sällan så säljer jag dessa ull.- och  ytterplagg på Tradera om det fortfarande är i gott skick och då får jag en liten peng att använda till nya ytterplagg.

• Lena

200-300kr/månad på kläder och skor men då har vi nog en flyttlåda med ärvda kläder i varje storlek.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på barnkläder i månaden?