• Midnight

Är abort en big deal?!

Min fråga är hur ni ser på abort fram till v18? I första hand under ett sent skede fram till v18.

Vissa anser att en abort är en stor och tung fråga som kan vara svår att leva med och vissa tar abort med en klackspark. Vad tycker du?

Jag vet att svarsalternativen är ganska stränga i ordvalet men välj det som ligger närmast er åsikt.

Mamma till en ängel
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är abort en big deal?!
  • boandersson
    Sölve skrev 2013-07-05 15:37:27 följande:
    Jag saknar inte känslor. Jag kände mig otroligt lättad efteråt, det är också en känsla.

En för mig förvånande känsla i sammanhanget men alla fungerar vi olika.............
  • LinneaJosie
    boandersson skrev 2013-07-05 15:38:19 följande:
    Nej tack och lov har jag inte behövt att ha det på samvetet då jag tar ansvar för mitt handlande och skyddar mig mot oönskad graviditet.

Dåså. Då vet du ju inte hur det känns heller .
  • Parcae
    Sölve skrev 2013-07-05 15:37:27 följande:
    Jag saknar inte känslor. Jag kände mig otroligt lättad efteråt, det är också en känsla.

Att känna sig lättad över sin egen personliga situation är väl dessutom något helt annat än en etisk diskussion kring liv och livets värde. Med andra ord, en kvinna som känner sig lättad inför sin egen situation behöver absolut inte vara någon känslolös människa..
    I sensed your presence before you even arrived. What did you EAT?
  • Sölve
    boandersson skrev 2013-07-05 15:38:19 följande:
    Nej tack och lov har jag inte behövt att ha det på samvetet då jag tar ansvar för mitt handlande och skyddar mig mot oönskad graviditet.
    Preventivmedel är inte 100 % säkra vet du.
  • Sölve
    boandersson skrev 2013-07-05 15:38:56 följande:
    En för mig förvånande känsla i sammanhanget men alla fungerar vi olika.............
    Varför förvånande?
    Första var jag 14 år gammal och hade blivit gruppvåldtagen av fyra killar. Jag kände mig otroligt lättad när allt var över. 

De andra två gångerna var i vuxen ålder och jag ville absolut inte ha fler barn då jag jag riskerade livet två gånger för att få mitt andra barn och jag har fortfarande fysiska men trots att hon är 5 år gammal. Mina känslor handlade om de barn jag redan har, om ångesten för att dö, att lämna mina barn moderlösa. Jag var fysiskt och psykiskt slut efter att ha fått två barn på 2,5 år och däremellan förlorat två barn varav det ena i v. 18 och båda gångerna höll jag på att dö. 
    Det enda rätta beslutet för mig var abort. Lättnaden båda gångerna var lika stor som ångesten varit då jag upptäckt att jag var gravid.

Förstå att det kan finnas fler orsaker bakom en handling och en känsla. 
  • Marionettdocka

Jag har gjort flera aborter (blev gravid trots olika preventivmedel) och för mig var det enda jobbiga det fysiska. Jag såg fostren som parasiter som skulle bort så jag slapp vara trött och illamående mer. Jag har aldrig varit ledsen för någon abort, jag vill inte ha barn öht.

(Alla aborter var före jag fyllt 25 och innan dess var inte sterilisering aktuellt i mitt landsting iaf.)

• BängtRagnhild
    boandersson skrev 2013-07-05 15:34:49 följande:
    Riktigt förvånad över hur vissa kvinnor verkar sakna känslor? Men det är väl det tänkandet att dem inte gör något fel att det är typ att gå till tandläkaren? Att själva ordet heter abort är ju ganska neutralt också, hade det hetat "fostermord" så hade nog fler tänkt till..
    Jag saknar inte känslor. Varför jag blev gravid är irrelevant men anledning till aborten var att jag fortfarande ett år efter  min första förlossning hade sviter av skador kvar. Jag läckte avföring m.m pga en total sfinkterruptur och tarmslemhinneruptur. Det var ingen big deal eller ens ett svårt beslut att ta bort den graviditeten eftersom konsekvenserna hade blivit för stora.

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • Dragonball
    Sölve skrev 2013-07-05 15:39:37 följande:
    Preventivmedel är inte 100 % säkra vet du.
    Preventivmedel är inte enda boten mot oönskade graviditeter vet du. Man behöver inte ligga på ett sådant sätt så barn blir till. Vuxna människor borde kunna förstå detta.
  • Dragonball
    boandersson skrev 2013-07-05 15:34:49 följande:
    Riktigt förvånad över hur vissa kvinnor verkar sakna känslor? Men det är väl det tänkandet att dem inte gör något fel att det är typ att gå till tandläkaren? Att själva ordet heter abort är ju ganska neutralt också, hade det hetat "fostermord" så hade nog fler tänkt till..
    Jag också. Önskar att jag aldrig behöver befatta mig med dessa människor.
  • Sölve
    Dragonball skrev 2013-07-05 15:58:17 följande:
    Preventivmedel är inte enda boten mot oönskade graviditeter vet du. Man behöver inte ligga på ett sådant sätt så barn blir till. Vuxna människor borde kunna förstå detta.
    Jag förstår det. Men det är min kropp och mitt val. 
Svar på tråden Är abort en big deal?!