• Midnight

Är abort en big deal?!

Min fråga är hur ni ser på abort fram till v18? I första hand under ett sent skede fram till v18.

Vissa anser att en abort är en stor och tung fråga som kan vara svår att leva med och vissa tar abort med en klackspark. Vad tycker du?

Jag vet att svarsalternativen är ganska stränga i ordvalet men välj det som ligger närmast er åsikt.

Mamma till en ängel
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är abort en big deal?!
  • LillGris

Roligt att folk ba "man ska inte använda abort som preventivmedel!" Hur skulle det gå till menar ni? Vet ni vad preventiv betyder?

• Sölve
    Jennie med ie skrev 2013-07-05 11:54:11 följande:

Det finns de, även om de säkerligen är väldigt få, som på allvar resonerar som så att "skyddet är inte så viktigt, det finns abort". Hur de kommit fram till den ståndpunkten vet jag inte.
    Ja, visst. Du har rätt i att det finns stolpskott som resonerar lite knepigt.
    Syftar mer på att i sådana här trådar så kommer alltid kommentaren upp och det är alltid en och annan som tror att  det är SÅ vanligt, speciellt om någon gjort flera aborter (som jag). Det är samma sak när man diskuterar tjejer som  vill behålla mot killens vilja, då är det plötsligt SÅ vanligt med tjejer som lurat till sig barn.  
  • LuckyLips
    Sölve skrev 2013-07-05 11:51:29 följande:
    Jag tror inte att någon använder abort som preventivmedel. Varför skulle NÅGON tycka att blod, smärta och narkoser är ett bättre alternativ än p-piller t ex?

Känner en tjej som gjort fem-sex aborter och hon har sagt själv att det berodde på att de var slarviga med skydden.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Det går inte att svara på, det är olika från fall till fall. Abort bör förstås ses som vardagsmat i meningen att det är något som görs varje dag men samtidigt så bör abortantalen minska, dock av rätt anledningar. Idealet är att inga aborter görs eftersom alla graviditeter är planerade och önskade och inga sjukdomar hos foster finns. Men det är ouppnåeligt.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Jennie med ie
    Sölve skrev 2013-07-05 11:58:33 följande:
    Ja, visst. Du har rätt i att det finns stolpskott som resonerar lite knepigt.
    Syftar mer på att i sådana här trådar så kommer alltid kommentaren upp och det är alltid en och annan som tror att  det är SÅ vanligt, speciellt om någon gjort flera aborter (som jag). Det är samma sak när man diskuterar tjejer som  vill behålla mot killens vilja, då är det plötsligt SÅ vanligt med tjejer som lurat till sig barn.  

Det är väl ungefär som när man utgår från att ofrivilligt gravid = har inte skyddat sig. Och visst, i de flesta fall har man inte skyddat sig enligt konstens alla regler men det finns ju också fall där man använt p-medel korrekt och blivit gravid ändå (been there, done that). De är ju trots allt inte 100%-iga.
  • Sölve
    LuckyLips skrev 2013-07-05 11:59:32 följande:

Känner en tjej som gjort fem-sex aborter och hon har sagt själv att det berodde på att de var slarviga med skydden.
    Jaha?
  • Midnight

Det jag stör mig på är just att man ofta glömmer bort kvinnans lidande i och med en abort. Självklart så är det från fall till fall och alla "lider" inte på samma sätt. Men många gör faktiskt det men det är nästan som tabu att prata om det. Det är faktiskt ett ingrepp i kroppen som kan orsaka mycket smärta och jobbiga känslor, men många utomstående ser inte det utan tänker bara det blev inget barn get over it.

Mamma till en ängel
  • Saarraa

För mig är abort en big deal och är personligen emot det, men det finns situationer då det är bästa alternativet. Men jag tycker att det idag tas alltför lätt på abort, så otroligt många som använder det som ett typ av preventivmedel eller som gör abort som en enkel utväg. 

Ensamstående mamma - dolphin.blogg.se
  • Sölve
    Saarraa skrev 2013-07-05 12:26:46 följande:
    För mig är abort en big deal och är personligen emot det, men det finns situationer då det är bästa alternativet. Men jag tycker att det idag tas alltför lätt på abort, så otroligt många som använder det som ett typ av preventivmedel eller som gör abort som en enkel utväg. 
    Är det OTROLIGT många som använder det som preventivmedel? 
    Vad vet du om det egentligen? Sitter du personligen och intervjuar alla kvinnor som genomgår aborter?

• Midnight

Vad man har för anledning att göra en abort är ju upp till var och än det får man respektera. Huvudsaken är ju att den gravida kvinnan gör vad som känns bäst för henne.

Mamma till en ängel
Svar på tråden Är abort en big deal?!