• Anonym (tro)

Tror du på Gud?

Har detta förändrats över tid?

Jag har alltid trott på Gud och aldrig tvekat. Vore intressant att höra om andras erfarenheter kring detta. 

• Svar på tråden Tror du på Gud?
  • Sibelle01
    frappa skrev 2013-07-07 13:45:39 följande:
    Nä, det är en hobby, hade du möjligt varit präst eller haft annat arbete inom religionen.
    Så hade u kunnat ha sagt du har det som arbete.
    Just nu är det inget annat är en fritidssysselsättning.

En hobby är nått man gör oftast på sin fritid, det är ju få arbetsgivare som tillåter dig att göra dessa på arbetstid.
    Det som är karakteristiskt  för en hobby, är att fördriva tid med nått man gillar.
    I ditt fall religion.
    Jag har mat och fiske, fast än man måste ha mat, så går jag det lilla extra med min mat för den ska vara extra god och vällagad.
    Så även måsten i livet kan man göra om till en hobby om man önskar.
    Sen finns det säkert undantag som aldrig går göra till en hobby, men det tänker jag inte ens börja spekulera i vilka dessa kan vara.
    Andas är nog svårt att göra till en hobby, men vad vet jag, kanske finns någon som lyckats med detta.

Sen måste du inse jag har inget emot din hobby, skoj för dig.
    Men inget jag tänker slösa tid på.
    Du behöver inte hävda dig och förklara att du inte vill slösa tid på "min hobby". Det har jag förstått och självklart ska du inte det, du kan inte tvinga dig till att tro även om du så ville. 

Det du skrivit om fritid/jobb stämmer ej. Jag tror varken mer eller mindre på fritiden än vad jag gör övrig tid. Jag antar att du syftar på om jag skulle läsa i bibeln eller slänga mig ned på en bönematta, vilket då skulle kunna bli problematiskt på vissa arbetsplatser. Men det gör jag inte heller på fritiden. Som jag skrivit tidigare tillhör jag ingen religion: jag läser varken koranen, bibeln eller andra religiösa skrifter. Jag besöker inte kyrkor om inte någon ska gifta sig, döpas etc. Jag är fortfarande starkt troende men utövar inga praktiska, fysiska handlingar kopplat till min tro. Jag tycker inte jag alls faller inom ramen för din beskrivning. Dina fritidsintressen mat och fiske upptar ju din tid på så vi att du fysiskt sätter dig och fiskar eller ställer dig och lagar mat. Det gör inte min tro. Den bara finns där och är med mig hela tiden men jag sätter mig inte och exempelvis läser koranen, jag gör inget fysiskt utav den. Du fiskar ju vid vissa tillfällen medan jag tror dygnet runt, har inga dagar då min tro tar upp mer tid än andra dagar. Jag har mycket svårt att se kopplingen. 
  • Fobiker

Trodde väl aldrig att jag som icke-troende skulle försvara religion, men jag tycker man gör det alldeles för enkelt för sig genom att jämföra den med en hobby. Religion/tro, precis som andra livsåskådningar, genomsyrar det mesta i en persons liv, t.ex. hur man ser på männsikor man möter, hur man betraktar och tolkar världen runt omkring och allt som händer i den världen. För många styr det också över hur de handlar i vardagen. Det är något man bär med sig hela tiden vare sig man är på jobbet, hemma eller på en resa på andra sidan jorden. Så fungerar det inte med en hobby. Jag tror inte att frimärkssamling eller renovering av amerikanska muskelbilar har lika djup inverkan på en persons liv som religioner eller andra livsåskådningar har, de berör överhuvudtaget inte samma frågor i livet. Som sagt, att jämföra tro/religion med en hobby är att göra det lite för enkelt för sig, och jag förstår om folk störs av det.   

• frappa
    Sibelle01 skrev 2013-07-07 14:16:43 följande:
    Du behöver inte hävda dig och förklara att du inte vill slösa tid på "min hobby". Det har jag förstått och självklart ska du inte det, du kan inte tvinga dig till att tro även om du så ville. 

Det du skrivit om fritid/jobb stämmer ej. Jag tror varken mer eller mindre på fritiden än vad jag gör övrig tid. Jag antar att du syftar på om jag skulle läsa i bibeln eller slänga mig ned på en bönematta, vilket då skulle kunna bli problematiskt på vissa arbetsplatser. Men det gör jag inte heller på fritiden. Som jag skrivit tidigare tillhör jag ingen religion: jag läser varken koranen, bibeln eller andra religiösa skrifter. Jag besöker inte kyrkor om inte någon ska gifta sig, döpas etc. Jag är fortfarande starkt troende men utövar inga praktiska, fysiska handlingar kopplat till min tro. Jag tycker inte jag alls faller inom ramen för din beskrivning. Dina fritidsintressen mat och fiske upptar ju din tid på så vi att du fysiskt sätter dig och fiskar eller ställer dig och lagar mat. Det gör inte min tro. Den bara finns där och är med mig hela tiden men jag sätter mig inte och exempelvis läser koranen, jag gör inget fysiskt utav den. Du fiskar ju vid vissa tillfällen medan jag tror dygnet runt, har inga dagar då min tro tar upp mer tid än andra dagar. Jag har mycket svårt att se kopplingen. 
    Vadå hävda mig, du plockar ju fram konstiga saker i denna diskussion hela tiden.
    Jag slöar inte tid på din hobby, lika lite som det finns 1000-tals andra hobbys jag inte heller slösar tid på.
    Så känn dig inte unik, att det bara din hobby jag inte slösar tid på.
    Och folk får gärna slösa tid på sina hobbys, bara jag slipper och får slösa tid på mina hobbys.

Så klart det blir problematiskt om man slutar arbeta på sitt arbete, det är just detta jag åsyftade.
    Försöka inbilla oss att din tro inte inskränker på din tid, är roande.
    Och om du tror dygnet runt, då är det verkligen illa.
    Där din hobby har gått över till ett missbrukarbeteende ala shopping och liknande psykiska missbruk om det är så dygnet om.
    Vi får väl hoppas du bara gjorde ett syftningsfel, och menar din tro är med dig jämt.

• Sibelle01

frappa skrev 2013-07-07 15:43:23 följande:
    Vadå hävda mig, du plockar ju fram konstiga saker i denna diskussion hela tiden.
    Jag slöar inte tid på din hobby, lika lite som det finns 1000-tals andra hobbys jag inte heller slösar tid på.
    Så känn dig inte unik, att det bara din hobby jag inte slösar tid på.
    Och folk får gärna slösa tid på sina hobbys, bara jag slipper och får slösa tid på mina hobbys.

Så klart det blir problematiskt om man slutar arbeta på sitt arbete, det är just detta jag åsyftade.
    Försöka inbilla oss att din tro inte inskränker på din tid, är roande.
    Och om du tror dygnet runt, då är det verkligen illa.
    Där din hobby har gått över till ett missbrukarbeteende ala shopping och liknande psykiska missbruk om det är så dygnet om.
    Vi får väl hoppas du bara gjorde ett syftningsfel, och menar din tro är med dig jämt.

Jag menar precis vad jag skrev: jag tror på Gud dygnet runt! Det betyder inte att jag uttryckligen tänker tankar som har med Gud att göra ens i närheten av hela tiden, men min tro finns med mig hela tiden. Jag slutar inte tro bara för att jag inte uttryckligen tänker en tanke om Gud. Du är visserligen inte själv troende men är det verkligen SÅ svårt att förstå hur jag menar? Att haka upp sig på ett ordval och sedan likställa min tro med att vara ett missbruk är inte bara småsint utan löjligt.

Du får tycka vad du vill, kalla mig vad du vill, det rör mig inte ryggen. Däremot tycker jag faktiskt att denna diskussion har varit riktigt roande.
     Hahah du e ju för rolig. "Så känn dig inte unik, att det bara din hobby jag inte slösar tid på." Nä okej. Jag ska inte tro att jag e nått bara för att du INTE vill ha samma "hobby" som mig. Tack för dagens bästa!
  • Sibelle01
    Fobiker skrev 2013-07-07 14:29:06 följande:

Trodde väl aldrig att jag som icke-troende skulle försvara religion, men jag tycker man gör det alldeles för enkelt för sig genom att jämföra den med en hobby. Religion/tro, precis som andra livsåskådningar, genomsyrar det mesta i en persons liv, t.ex. hur man ser på männsikor man möter, hur man betraktar och tolkar världen runt omkring och allt som händer i den världen. För många styr det också över hur de handlar i vardagen. Det är något man bär med sig hela tiden vare sig man är på jobbet, hemma eller på en resa på andra sidan jorden. Så fungerar det inte med en hobby. Jag tror inte att frimärkssamling eller renovering av amerikanska muskelbilar har lika djup inverkan på en persons liv som religioner eller andra livsåskådningar har, de berör överhuvudtaget inte samma frågor i livet. Som sagt, att jämföra tro/religion med en hobby är att göra det lite för enkelt för sig, och jag förstår om folk störs av det.   

TACK! Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv. 
  • frappa
    Sibelle01 skrev 2013-07-07 16:29:15 följande:
    Jag menar precis vad jag skrev: jag tror på Gud dygnet runt! Det betyder inte att jag uttryckligen tänker tankar som har med Gud att göra ens i närheten av hela tiden, men min tro finns med mig hela tiden. Jag slutar inte tro bara för att jag inte uttryckligen tänker en tanke om Gud. Du är visserligen inte själv troende men är det verkligen SÅ svårt att förstå hur jag menar? Att haka upp sig på ett ordval och sedan likställa min tro med att vara ett missbruk är inte bara småsint utan löjligt.

Du får tycka vad du vill, kalla mig vad du vill, det rör mig inte ryggen. Däremot tycker jag faktiskt att denna diskussion har varit riktigt roande.  Hahah du e ju för rolig. "Så känn dig inte unik, att det bara din hobby jag inte slösar tid på." Nä okej. Jag ska inte tro att jag e nått bara för att du INTE vill ha samma "hobby" som mig. Tack för dagens bästa!
    Det du skrev var du aktivt trodde hela tiden, och du skriver det igen.
    Sen kommer att du inte tänker hela tiden på gud, det är vad man kallar syftningsfel, och nu medvetet.
    Varför jag inte skulle kunna förstå dig, förstår jag inte var du får ifrån.
    Jag likställde ditt första påstående att du trodde på gud hela tiden, då lär man ju knappast göra nått annat i sitt liv.
    Du verkar konstant tolka om vad jag skriver, vad är syftet till detta beteende?

Vad är jag kallar dig?
    Jag kallar dig inget, enda jag säger jag inte delar din hobby till gud.
    Du försökte säga att jag påstod att du slösade bort din tid, men i verkligheten att jag inte vill slösa bort min tid på din hobby, eller att samla kapsyler.
    Men eftersom du är i behov att omtolka en del av vad jag säger, så blir det så konstigt.
    Och läs igenom det stycket du skrev där igen, och se om du inte tycker det var lite konstigt skrivit.
    Jag är väl medveten att du inte önskar förstå vad jag säger, men försök.
    Så slipper jag i alla fall rätta till dina felaktiga tolkningar du gör i vad jag skriver.
  • Anonym (jag tror)
    Fobiker skrev 2013-07-07 14:29:06 följande:

Jag tror. 

Samtidigt om man inte tror själv kanske man inte ser/har sett skillnaden mellan en tro och en hobby?
    Jag har jättesvårt att förklara vad min tro ger mig till de som inte tror. Kan man inte se "djupet" är det nog svårt att förstå skillnaden mellan en tro och en hobby. 
  • Sibelle01
    frappa skrev 2013-07-07 17:21:15 följande:
    Det du skrev var du aktivt trodde hela tiden, och du skriver det igen.
    Sen kommer att du inte tänker hela tiden på gud, det är vad man kallar syftningsfel, och nu medvetet.
    Varför jag inte skulle kunna förstå dig, förstår jag inte var du får ifrån.
    Jag likställde ditt första påstående att du trodde på gud hela tiden, då lär man ju knappast göra nått annat i sitt liv.
    Du verkar konstant tolka om vad jag skriver, vad är syftet till detta beteende?

Vad är jag kallar dig?
    Jag kallar dig inget, enda jag säger jag inte delar din hobby till gud.
    Du försökte säga att jag påstod att du slösade bort din tid, men i verkligheten att jag inte vill slösa bort min tid på din hobby, eller att samla kapsyler.
    Men eftersom du är i behov att omtolka en del av vad jag säger, så blir det så konstigt.
    Och läs igenom det stycket du skrev där igen, och se om du inte tycker det var lite konstigt skrivit.
    Jag är väl medveten att du inte önskar förstå vad jag säger, men försök.
    Så slipper jag i alla fall rätta till dina felaktiga tolkningar du gör i vad jag skriver.
    Du upplever att jag feltolkar dig hela tiden, fine. Då är tvi två om den känslan, Jag upplever att du feltolkar, vänder och vrider på precis allt jag skriver. Om du ens läser det jag printat ner så måste du lägga in en himla massa mellan raderna. Jag har sagt mitt, står fast vid det. Dina omtolkningar av vad jag skriver får stå för dig. Tack å hej. 
  • Sibelle01
    Anonym (jag tror) skrev 2013-07-07 17:32:26 följande:
    Jag tror. 

Samtidigt om man inte tror själv kanske man inte ser/har sett skillnaden mellan en tro och en hobby?
    Jag har jättesvårt att förklara vad min tro ger mig till de som inte tror. Kan man inte se "djupet" är det nog svårt att förstå skillnaden mellan en tro och en hobby. 
  • Baby Firefly

Jag tror inte på gud överhuvudtaget. Däremot så tror jag att människan är skapad av utomjordingar. 

Svar på tråden Tror du på Gud?