• Anonym (tro)

Tror du på Gud?

Har detta förändrats över tid?

Jag har alltid trott på Gud och aldrig tvekat. Vore intressant att höra om andras erfarenheter kring detta. 

• Svar på tråden Tror du på Gud?
  • Tjohalia03
    boandersson skrev 2013-07-07 03:40:20 följande:
    Speciellt inte religiösa, ofta blir de ättriga som få, och man kan ju undrar varför om de nu är så trygga och säkra på sin tro!

Om du vet att du har rätt och någon annan har fel, fortsätter du då inte att argumentera för din sak? De som är troende känner att de vet.
  • boandersson
    Tjohalia03 skrev 2013-07-07 03:46:27 följande:

Om du vet att du har rätt och någon annan har fel, fortsätter du då inte att argumentera för din sak? De som är troende känner att de vet.
    Det är en sak att diskutera och vara öppen för andras åsikter en helt annan att bli aggressiv och onödigt offensiv. Som ett litet barn eller nåt..
  • Tjohalia03
    boandersson skrev 2013-07-07 03:53:28 följande:
    Det är en sak att diskutera och vara öppen för andras åsikter en helt annan att bli aggressiv och onödigt offensiv. Som ett litet barn eller nåt..

Det beror nog ofta på vilket sätt man "diskuterar". Om det uppfattas som rena påhopp av den ena parten så är det fort gjort att den går i försvarsställning.

Nåväl. Nu har jag skrivit färdigt här, åtminstone för inatt.
  • boandersson
    Tjohalia03 skrev 2013-07-07 03:58:41 följande:

Det beror nog ofta på vilket sätt man "diskuterar". Om det uppfattas som rena påhopp av den ena parten så är det fort gjort att den går i försvarsställning.

Nåväl. Nu har jag skrivit färdigt här, åtminstone för inatt.
    Nä tyvärr där har du fel, ofta blir religiösa provocerande bara av faktumet att folk har andra åsikter och tro än vad dem har, vilket för mig får mig att mista respekten på styrkan på deras tro... Detta finns dokumentet i bland annat Richard Dawkins verk om hur troende blir defensiva för ingenting!
  • jirmano
    boandersson skrev 2013-07-07 04:12:27 följande:
    Nä tyvärr där har du fel, ofta blir religiösa provocerande bara av faktumet att folk har andra åsikter och tro än vad dem har, vilket för mig får mig att mista respekten på styrkan på deras tro... Detta finns dokumentet i bland annat Richard Dawkins verk om hur troende blir defensiva för ingenting!

Men det gäller väl inte bara troende? Prata du med en inetsad sosse eller folkpartist(exempelvis) om hur bra sd(oxå exempel) är, så kan du nog få höra både ett och annat. Det gäller alla aspekter där en person tror på sin sak, inte bara sin religion.
  • mucklas
    OLilly skrev 2013-07-07 02:52:44 följande:
    Kan bara hålla med om att alla inte är kapabla att ägna sig åt något särskilt under en längre tid och att en del kan gå in i det för mycket att de blir inskränkta och kanske påverkade av andra element och det i sin tur skapar farliga fundamentalister. De ha en förvriden syn på religionen och skapar egna regler som de påstår är vad deras religion förespråkar. Så är det nog bland alla fundamentalister bland alla religioner. 

Men människan är väl skapt så att för mycket av det goda kan skada? Därför är det väl viktigt att hitta en balans? Andra kanske inte ens har förutsättningarna att tänka kritiskt och balansera tron med det sunda förnuftet utan litar mer på att någon "lärd" inom religionen. Det är absolut farligt. Men hur många troende människor som helst lever ett sunt liv där religionen går hand i hand med förnuftet och lever ett helt vanligt liv. Men de syns ju sällan, eller kanske rättare sagt aldrig, i media och gör över huvud taget kanske inte mycket väsen av sig. 

Min relation till Gud kan aldrig bli den samma som någon annan troendes eftersom vi alla är olika individer med olika "bagage" och tro kan aldrig mätas.

Frestelser står vi ju alla inför hela tiden. Varje dag måste vi hantera dessa och alla religionerna avråder från frossa och girighet men också att man inte ska missbruka sin makt och position, vad jag vet. Nu vet jag inte så mycket om de där prästerna men det verkar som om de levde i en "skyddad verkstad" så att säga. 
    Balans är naturligtvis viktigt, oavsett vilket område det handlar om. Och det är alldeles sant som du skriver att många religiösa människor lever sunda, förnuftiga liv. Men det är inte alls sant att fundamentalisterna behöver skapa enga regler för att bli riktigt farliga. En kristen fundamentalist, som tror att bibeln är guds sanna och ofelbara ord har goda skäl att förtycka kvinnor, vara intolerant och arrogant mot alla som inte delar den kristna tron och avrätta homosexuella t ex. En fundamentalistisk muslim kommer att yrka på dödsstraff för apostasi och otrohet bl a. Den som hävda att rätt och fel kommer från religioner, ur de religiösa skrifterna, har bäddat för ett extremt omoraliskt leverne.

Här har vi faran för de stora massorna. Det är jättesvårt att säga 'nej, du har fel' när en höggljudd fundamentalist kräver att man ska göra si eller så med hänvisning till det som står i t ex bibeln eller koranen. Kristendomen har i stort tagit sig ur detta, det är mycket sällan man hör någon förespråka dödsstraff för olydiga barn t ex, men islam är fortfarande helt fast i det, med en mycket stor andel bokstavstroende. Vad vi i väst finner helt självklart - att man ska få säga vad man vill, att man ska få tro vad man vill - är för många muslimer i muslimska länder något fullständigt främmande. Islam förespråkar intolerans. Här önskar jag att de toleranta muslimerna, de som lever sunda, förnuftiga liv, skulle göra mer väsen av sig. Kanske kunde man då slippa se sånt som de senare årens utveckling i Egypten.

Katolska präster lever absolut i en skyddad verkstad. Det som är sorgligt är ju att de getts makt över människor, trots att de inte var lämpade att ha den. Det är naturligtvis svårt att veta på förhand vem som är benägen att missbruka makt på just det sättet, men att inte kyrkan tog ställning när detta uppdagades, inte skapade nya skyddsnät, inte hängde ut de skyldiga för att avskräcka andra eventuella brottslingar - det är det svåraste att förstå i hela denna sorgliga historia. Förövare av olika slag, vridna människor som antingen inte bryr sig om rätt och fel eller kan vinkla det de gör i sitt eget sinne, tills det verkar rätt för dem själva - sådana ser vi i samhällets alla skikt. Men den avgörande skillnaden är att om det t ex uppdagades att ett stort antal av svenska lågstadieärare förgripit sig på barn så skulle de alla ställas inför rätta, ingen skulle hålla dem om ryggen och en utredning skulle tillsättas för att försöka minska risken att den typen av människor kommer in i skolans värld över huvud taget.
    The standard you walk past is the standard you accept.
  • keron

Njet! Jag tror definitivt inte på gud. Religion är bara av ondo ändå...

People make mistakes. Who made you?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Nej, tror inte på Gud och har aldrig gjort det heller. Tvekat kan man nog inte säga att jag har gjort heller, det är och har varit fullt naturligt för mig att inte tro.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • keron
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-07 11:00:45 följande:
    Nej, tror inte på Gud och har aldrig gjort det heller. Tvekat kan man nog inte säga att jag har gjort heller, det är och har varit fullt naturligt för mig att inte tro.
    Precis samma här.
    People make mistakes. Who made you?
  • frappa
    OLilly skrev 2013-07-07 02:23:48 följande:
     * ja för mig själv är tron det bästa. Men jag kan ju bara relatera till min egen relation till Gud. Men övertyga kan jag inte kalla det utan ungefär som jag skulle försöka få dig att förstå hur bra den där resan jag gjorde till blablabla-öarna med de fina stränderna var och att jag verkligen rekommenderar dig att resa dit kan jag också försöka förstå varför tron kan vara bra. Men det förutsätter ju att du ens är intresserad av att höra om resan.

Sen är det ju upp till dig att tycka vad du vill om saken och om det låter intressant eller inte och bara du kan ju avgöra om du har intresse av att resa dit och faktiskt göra slag i saken. Förstår du hur jag menar? 

Jag ser att det bara finns en Gud men att Gud har många namn. Bla. Allah och Gud, och att det är oviktigt VAD man kallar Gud som bara är 1.  
    Nu har du gjort om hobby till en resa, varför?
    Att göra om det till en resa, så kan man säga med att samla kapsyler också då.
    Så är det upp till mig om jag vill ta denna resa med kapsyler *facepalm*

Såklart det finns många gudar, bara hoppa in hinduismen och asatron.
    Så har vi krossat den att det bara finns en gud.

Ser inte mig att börja med hobbys religion, kan inte se nått skoj med det alls.
    Vill man nå upplysning, så finns det kemikalier som är bra mer effektivare till göra en till en bättre människa.
Svar på tråden Tror du på Gud?