• Ekorren91

Spolning fungerade =)

Vi startade en utredning efter att vi försökt i över ett år. Jag läste på nätet att det första man gör är en spolning. Jag började googla och det stod på flera ställen att många blivit gravida direkt efter en spolning. Jag trodde det inte riktigt men hoppet fanns där och visst blev jag det.

Ville bara berätta det. Det verkar som att det fungerar på många, men såklart inte alla!  

• Svar på tråden Spolning fungerade =)
  • Micro

Hej, jag undrar.... har oxå hört att det ofta fungerar och "alla" gör det när de utreds men min barnmorsk sa att det är så stora risker med det att hon avrådde. Har inte hör det förr, någon annan som fått det rådet? Jag och min sambo har försökt bli gavida i snart 2 år och det har inte konstaterats ngt fel på någon av oss. Har vi inte blivit gavida i aug kommer vi att få en remiss för ivf. Bör vi ha gjort en spolning innan vi provar ivf?

• Ekorren91
    Micro skrev 2013-07-10 17:15:21 följande:
    Hej, jag undrar.... har oxå hört att det ofta fungerar och "alla" gör det när de utreds men min barnmorsk sa att det är så stora risker med det att hon avrådde. Har inte hör det förr, någon annan som fått det rådet? Jag och min sambo har försökt bli gavida i snart 2 år och det har inte konstaterats ngt fel på någon av oss. Har vi inte blivit gavida i aug kommer vi att få en remiss för ivf. Bör vi ha gjort en spolning innan vi provar ivf?
    Absolut tycker jag att ni borde få göra en spolning innan IVF. Spolningen gör för att se så att det inte är stopp i äggledarena så att äggen kan trilla ner vid ägglossning. :) 
  • dream1

Spolningen är egentligen en äggledarröntgen /ultraljud som man gör som en del i sin utredning för att se om det finns något stopp i äggledarna. Man spolar in kontrastvätska och tittar sen antingen med ultraljud eller röntgenbilder hur äggledarna ser ut.

Jag ich sambon påbörjade vår utredning i måndags och jag gjorde röntgen idag. Sköterskan på röntgen sa att det var vanligt att man blev gravid efteråt, så hoppas såklart att de hjälper till nu när vi ska göra vår första insemination :D

Konstigt att hon sa att det var stora risker, enligt gynekologen som utförde det här var den enda risken infektion och den risken var ganska liten.

• Micro

Hej, vi ska lämna infektionsprover i början av augusti inför remiss för ivf. Vi ska iof inte träffa barnmorskan men jag ska fråga sköterskan då om hon tycker jag ska göra en spolning. Vi går till en landstingsansluten privatläkare så jag kan ju ringa till landstingets barnmorskor och få en "second opinion". eller rent av kontakta umeå. Vore inte kul om vi väntat på vår tur i Umeå och det blir försenat pga att vi inte gjort spolning. Kräver de att man gjort det?

Och det bästa av allt vore ju om vi gjorde en spolning och blev gravida. Får kolla upp detta.  

• Micro

Sitter och funderar... har för mig att barnmorskan sa att det var mer risker än nytta med spolningen, tror inte att hon menade risker vid själva spolningen utan för möjligheten att bli gravida. Kommer dock inte ihåg det var länge så länge sedan, i början av vår utredning. Någon som hört ngt liknande??

• Thotis90

Det är olika beroende på vart man gör sin utredning. Vi genomgår en fertilitetsutredning vi landstinget Dalarna. Vi påbörjade utredningen 28/2-13 och jag har fortfarande inte spolats. Jag har en tid på måndag, men den kommer att avbokas då vi misstänker att jag är gravid. Jag fick ett väldigt svagt positivt på graviditetstestet idag. Om jag inte är gravid så ombokas den p.g.a. att man måste göra spolningen innan dag 13. Jag är på dag 34 idag.

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • dream1

Aha okej, jag tror vi haft väldig tur och hamnat på rätt ställe för här har allt gått jättefort, fick komma på en gång när vi ringde om utredning som vi som sagt på började i måndags. Blodprover på både mig och mannen samt äggledarspolning är redan klara. Mannen ska lämna spermaprov på måndag och vi får göra insemination redan första ÄL fast utredningen inte är klar. Känns som allt gått snabbt och smidigt!

Thotis vad spännande, hoppas du får ett starkare plus om någon dag :)

Svar på tråden Spolning fungerade =)