• Milias

Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet

Hej! Jag är en 21-årig kvinna. Jag och min man har försökt bli gravida sedan maj 2012 med vårt första barn och INGENTING har hänt, inget spår av liv där nere. Nu har mensen kommit igen idag och det känns så frustrerande och jag försöker att inte bli ledsen över detta. Jag skulle så gärna vilja dela denna situation med andra kvinnor i samma situation, helst unga kvinnor som försöker bli gravida med första barnet, känns som att jag har mest gemensamt med dem. Så, om jag får vara lite fräck: helst inga kvinnor över 30, inga kvinnor som har barn sedan tidigare och ja, ni  fattar:) Men ni andra, hur känns det för er? Hur snurrar era tankar?

• Svar på tråden Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet
  • Anneliiee

Hoppar med i denna tråd. Jag och min sambo båda 27 år har försökt få barn sedan 2010. Dock har jag inte ätit p-piller sedan högstadiet och har bara skyddat oss lite då och då. Påbörjade utredning nu i december, har gjort vanligt ultraljud där det visade bra och ett andra med kontrastvätska och som också visade på inget fel utan allt såg bra ut. Äl fungerar som den ska och mensen är inte allt för oregelbunden. Det som kan va lite osäkert är min sambos små simmare som visade om jag förstod rätt inte va så pigga, men ett nytt prov ska göras nu på torsdag och så ska vi tillbaka den 18 då vi antagligen får det slutgiltiga beskedet. 

Det är fruktansvärt jobbigt och påfrestande när alla runt omkring får både sitt första, andra och tredje barn som om ingenting. Man har svårt att bli glad för andras skull, man kan tycka att det är lite orättsvist på något sätt tyvärr.   

• Anneliiee

En sak till jag glömde. Så är det på nått sätt skönt att man kan prata av sig med människor i liknande situationer och med samma problem. Då det kan va svårt att prata med folk i sin närhet om att man har svårt att få barn.

• VaniljSoda
    Anneliiee skrev 2013-11-04 17:39:50 följande:
    Hoppar med i denna tråd. Jag och min sambo båda 27 år har försökt få barn sedan 2010. Dock har jag inte ätit p-piller sedan högstadiet och har bara skyddat oss lite då och då. Påbörjade utredning nu i december, har gjort vanligt ultraljud där det visade bra och ett andra med kontrastvätska och som också visade på inget fel utan allt såg bra ut. Äl fungerar som den ska och mensen är inte allt för oregelbunden. Det som kan va lite osäkert är min sambos små simmare som visade om jag förstod rätt inte va så pigga, men ett nytt prov ska göras nu på torsdag och så ska vi tillbaka den 18 då vi antagligen får det slutgiltiga beskedet. 

Det är fruktansvärt jobbigt och påfrestande när alla runt omkring får både sitt första, andra och tredje barn som om ingenting. Man har svårt att bli glad för andras skull, man kan tycka att det är lite orättsvist på något sätt tyvärr.   

Förstår hur du känner om andra som lyckas. Tråkigt med besvären. Hoppas ni kan få till det ändå eller att ni får hjälp med det :/
  • trina

Känns ju stabilt att ha försökt sen man är 16år och inte ha utbildning eller jobb.... Ja, jag må vara en "moraltant" men hur ska man kunna tillföra en stabil tillvaro för ett barn när man inte ens har detta för sig själv? Jag är ung, jag gick inte klart någon utbildning på universitetet utan hoppade av. Men det är inte svårt att få jobb. Nu råkar jag besitta kunskaper som efterfrågas på arbetsmarknaden men i värsta fall så hade jag kunnat gå tillbaka till mitt första jobb. Telefonförsäljare. Det är inget "glammigt" jobb men det är ett jobb som alltid är i behov av personal! Om inte annat så får man ju lite timmar och det är en erfarenhet när man söker sig vidare! Man måste börja någonstans, inte snöa in sig på att man ska ha heltid. 

Jag förstår inte hur någon  kan planera barn utan att ha vare sig utbildning eller jobb. Motsätter mig väl också att folk planerar barn när de pluggar, men känner de att de kan klara sin utbildning trots det, så varsågod. 

Barn kan komma oplanerat, men att planera barn och försöka få dem när man inte har stabil tillvaro är bara dumt.

Haters gonna hate. 

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • Lexiie
    VaniljSoda skrev 2013-11-04 17:02:12 följande:

Absolut. Min mamma vet det. Hon är vål lite emot att jag inte har utbildning eller jobb men skulle jag bli gravid så stöttar hon mig i det så det känns bra. :)
    Vad skönt i så fall :) 
  • Sissy

Jag är 22år och min sambo är 31. Vi började våran barnverkstad 2012. Tyvärr har det inte gått så bra alls för min del ;( Denna månad trodde jag att verkligen är jag med barn men då kom mensen.

• Lexiie

Då testade jag massa från bim -4 och fick positivt på alla. Började blöda lite några dagar senare, men det slutade.Testade då igen för att se att plusset var kvar och det var det. Dagen efter det började jag blöda floder så tror nu att mitt plus är borta... 
    Hur snabbt tror ni min kropp "återställer" sig nu då?

• Anneliiee

Vi har nu gjort klart vår utredning och den visade ingenting. Allt såg bra ut hos mig och även hos min sambo, så att det inte blivit någon bebis ännu är jue ett stort frågetecken.. :(

Hon har ställt oss i kö nu iaf till att påbörja IVF så inom 4 månader trodde hon då. Har redan fått kallelse till första besöket på US den 11/12.

Men nu måste jag bara vaccinera mig mot röda hund tydligen. Även att jag vart vaccinerad som liten, har för mig om att jag vart de i skolan med men osäker. Hur fungerar detta nu då?

• asznn

Hej, Jönköpings Kinaterapi är duktig behandling barnlöshet. Jag ha en vän hos Jönköpings Kinaterapi behandlign barnlöshet, hon blev naturligt gravid i Juli 2011, sen föder tvilli ngar pojkar.

www.tuinakinaterapi.se
    0707279553

• Sissy

Efter många försökt har jag blivit gravid ! Fick veta det idag ! Gud va lycklig jag är

Svar på tråden Vi unga som försökt bli gravida över 1 år med första barnet