• mmmmn

Hur lära sig att somna i egen säng?

Jag behöver lära min 11-månaders bebis att somna i spjälsängen. Jag lägger barnet i spjälsängen tillsammans med napp och nalle. Sedan lägger jag mig ner i sängen bredvid och låtsats somna. Hon kastar ut både nappen och nallen hur många gånger som helst och blir ledsen när hon sedan upptäcker att de ligger utanför spjälsängen. Hon står mest upp i sängen och är upprörd. Det brukar i snitt ta 45 minuter innan hon till slut somnar, vilket jag tycker är ohållbart lång tid.

Vad kan jag göra istället?

• Svar på tråden Hur lära sig att somna i egen säng?
  • lövet2

Testa att ha henne hos dig i TV-soffan t ex, och så ser du något så där lagom bra (inte skräckisar förstås). Även om det då råkar ta 45 minuter, så känns det som att tiden går fort.
    Annars kan du slå på lite soft musik och läsa en bok med henne i famnen?

Tids nog hinner hon börja somna själv i egen säng, och det går bra mycket lättare när hon är större och går att resonera med.

• mamma al

Är det viktigt att barnet somnar just i spjälsängen? Vår dotter som fyller två år i september har ofta somnat i sin vagn på kvällen. Sen har vi lagt henne i spjälsängen eller i vår säng när vi ska sova. Funkar superbra!

Nu har vi de senaste två veckorna låtit henne somna i sin spjälsäng och det helt utan gråt. Hon lägger sig glatt i sängen, kallar några gånger på oss då vi går in och stoppar om henne igen och somnar sedan helt själv. 

Hon har haft ett väldigt stort kontakt och närhetsbehov sedan hon föddes. Ammades tills hon var runt 1,5 år:) Därför har vi väntat tills nu med somna själv i rummet grejen. Hon har alltid velat vara nära oss. Fortfarande vaknar hon på nätterna och då lyfter vi över henne till oss.

• SuzR

Jag hade tagit in henne till din säng, nattat och läst saga och sen ligga bredvid tills hon somnat. Om du vill se kan du ju bära över henne till hennes säng. Låter ganska jobbigt som det är nu...

• Gaytjej

Vi har samsovit med våra upp till ca 8-9 månaders ålder. Mellan ca 6-9 månader så har sömntåget börjat gå regelbundet och då har de somnat i vagnen i ljus och ljud här nere i köket/vardagsrummet/hallen, och så har vi burit upp dem till vår säng när vi gått och lagt oss.

Från ca 8-9 månaders ålder så har vi lagt dem i spjälsängen på ovanvåningen tillsammans med många nappar. Ner med rullgardinen, på med lugn musik och så godnatt-godnatt. Där har de sedan legat och fipplat med nappar och nallar och så småningom somnat själva (detta kan ta mellan 1-30 minuter)! Yngsta kan kasta ut alla napparna och sedan ställa sig upp och hojta, men då räcker det med att man går upp, stoppar om igen, ner med napparna och så godnatt-godnatt.

Jag tror förvisso våra knoddar har varit lätta - men vi har tagit hjälp av att börja i rätt tid ålders/utvecklingsmässigt och vi har haft koll på sömntåget och upprepat samma procedur vid läggningen. Med storebror gjorde vi misstaget att  några ggr stanna kvar och sedan försöka smyga ut; då blev han jätteledsen! För honom var det bättre att ärligt gå ut, men att sedan bröta omkring lite i närheten och titta in ifall han behövde hjälp med nappen.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Irkan

Vår son sov i början i ett babynest i vår säng, sedan började vi med vagnen och nu är han snart tre månader och vi har börjat med hans spjällsäng. Han vill absolut inte ligga där om dagarna och sova, men på kvällen matar jag honom och låter honom sedan somna på mig. Jag håller honom tätt intill mig när jag går till hans rum och lägger sakta ner honom så att han känner att jag fortfarande är där. Oftast går allt bra och han sover några timmar i sträck under natten.

Svar på tråden Hur lära sig att somna i egen säng?