• Anonym (Ensam)

    Hur tar man sig ut i livet?!

    Jag vet att detta kanske verkar vara en lite "fjantig" sak att vara anonym för att skriva, men jag vill inte att folk ska veta vissa saker om mig så därför fegar jag...

    Jag är 15 år gammal och mitt liv rinner iväg. På allvar, jag har verkligen ångest och jag gråter ofta pga detta. Jag tänkte inte ens så mycket på det förrän folk började uppmärksamma mig på hur läget var. Så jag ger en snabb bild av hur det är:

    Jag har inte direkt många vänner om man säger så. Räknar jag alla jag pratar mer eller mindre med, så har jag väl 4-6 vänner, men bara en enda av dom kan jag verkligen se som en vän. När jag berättade detta för en vuxen fick jag reaktionen "Du är 15, du ska ha 40 vänner inte 4!". All min fritid spenderar jag för mig själv, hela sommarlovet hittills har jag varit inlåst på mitt rum i ensamhet och bara surfat på Internet, samma sak gör jag på helger under terminerna. Efter skolan också, för det mesta, bara någon gång ibland har jag åkt till stan med den enda riktiga vännen jag har men det är allt.

    Jag gör INGENTING med mitt liv, och jag mår skit över det. Jag får bara vara 15 en gång, och det går förlorat. Jag har redan missat att vara 14, 13, 12, 11 osv, nu bara måste jag bryta det här mönstret innan jag blir galen!

    "Gå ut! Träffa folk! Hitta på grejer!" Samma saker om och om igen, vuxna tror att det är så lätt. Kanske det är lätt. Kanske för andra. Inte för mig. Det finns ingenstans att ta vägen till att börja med, jag bor i ett av Sveriges tråkigaste områden. Ingen ungdomsgård eller nåt "tillhåll", ingenting. Inget att hitta på. Och även om jag skulle pallra mig till strandren eller stan, vad ska jag göra där? Det är ju inte som när man var liten och såg några jämnåriga och bara "ska vi leka?" (inte för att jag gjorde det som liten, men andra gjorde det antar jag). I den här åldern går man väl inte liksom bara fram till någon. Eller?

    Så min fråga är alltså, hur tar man sig ut? Vad ska man göra? Hur träffar man folk? Och den största frågan: hur skaffar man vänner? Jag har vissa svårigheter som gör att jag har väldiga problem i sociala situationer och jag har aldrig i hela mitt liv vetat hur man skaffar vänner, de enda jag någonsin haft (en enda tills jag började i högstadiet, därefter några till) har varit folk som kommit till MIG, jag själv har aldrig kunnat närma mig någon och bli vän med denne, dessutom har jag varit rätt avvisande mot folk som närmat sig mig eftersom min allmänna uppfattning är att folk är idioter, särskilt i min ålder, och jag vill inte ha med idioter att göra.

  • Svar på tråden Hur tar man sig ut i livet?!
  • Kjellgren

    För det första måste du hoppa ner från din höga häst, ingen vill umgås med någon som tycker alla andra är idioter.

    Har du några fritidsaktiviteter eller kan tänka dig att ägna dig åt någon för att träffa folk; sport, teater, politik, intresseförening....

    Sedan, även om du kanske inte vill höra det; du är 15 och livet har knappt börjat. Grubbla inte på åren som har gått, de kommer inte tillbaka i vilket fall utan fokusera på hur du vill leva ditt liv idag och i framtiden.

    Lycka till! 

  • Nyfiken gul

    Det finns inga regler för hur saker o ting måste se ut.

    Hellre 1 nära god vän än 30 ytliga som ändå aldrig finns där....  

    Dom få vänner du ändå har, kan du inte hitta på något med dom ?   Föreslå kanske bara att komma hem o fika en eftermiddag?  Då gör du  i alla fall nånting.

    Ligga på stranden är ju en bra ide. Man behöver inte umgås med folk där. Gå dit med en bra bok , sola , bada o läs. Fika och kanske lyssna på musik i mobilen.  Mer avancerat än så behöver det inte vara.  Du kommer i alla fall ut.  

    En sak som vi vuxna tjatar ofta om men som är något att verkligen fundera på -- du kan aldrig få bra vänner om du inte första hand är bra vän med dig själv. Så bli din egen bästis.  Gilla att hänga med dig själv i första hand. Hitta på saker med dig själv för din egen skull och för att du tycker det är riktigt roligt.

    Man måste inte ha en bästis bara för att gå utanför dörren.  Sätt dig på bussen o åk iväg och gör saker för din egen skull .  Det måste ju ändå finnas saker omkring dig som du ändå vill göra, passa på att gör dom själv om ingen annan är intresserad.

     För att sen träffa nya vänner o få en umgängeskrets kanske du kan börja med att hitta nånting du tycker är riktigt roligt. Finns det nån hobby eller annat du gärna vill ägna dig åt?  Kanske hitta vänner den vägen som gillar samma saker.  

    Hur är din skolklass? Finns det sakaer där du kanske kan hänga med på sen ? Följ med dina kompisar i klassen ut på det dom gör. Gå ut o käka pizza en kväll, häng på några som ska på nån nöjespark,  boka in konsert eller något som drar dom flesta i klassen.  Klassfester?  


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Mary)

    Du gnäller över din ensamhet men ändå tycker du att folk är idioter? 

    Hur ska du ha det?

    Om du avvisar folk som kanske vill vara din vän så får du kanske finna dig i att du är ensam eftersom ingen vill umgås med nån som är otrevlig. 

  • Anonym (Mary)

    Bara en nyfken fråga, tycker du att du är förmer än någon annan ?  Att du känner dig finare än andra och att det är därför du tar avstånd från folk?  Du anser att dom är idioter för att dom inte är fina nog för ditt sällskap?

    Du kanske skulle börja i den änden och inse att alla är lika värda.   Du vill inte vara ensam , ja och då får du börja med att umgås med dom som finns i din omgivning och göra det bästa av det som är.   

  • Anonym (tips)

    Om du går i skolan,så kanske det finns en kurator att prata med,i höst menar jag. Om du har social fobi,kanske hon kan hänvisa till psykolog.Ungdomsmottagning brukar också kunna hjälpa.Förstår dig helt och hållet,hade och har samma problem,därför ska du söka hjälp när du är ung.Lycka till.

  • Nyfiken gul

    Ska du börja på gymnasiet till hösten?

    I så fall har du en gyllene chans att kanske engagera dig i något på skolan?

    Anmäl dig till nån av skolans alla sport-lag?
    Elevrådet?

    Dom flesta gymnasier har även studentkårer av olika slag, kanske gå med där och få känna dig behövd och nyttig och få nya vänner på köpet?

     


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (pluggis)

    De flesta var idioter när jag var 15 också, jag har hittat mina 40+ vänner som jag passar ihop med på universitetet.

    Flytta och plugga vidare så ska du se att det löser sig.

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (tips) skrev 2013-07-18 17:12:41 följande:
    Skaffa mailvänner,lättare att ta kontakt med och avbryta om man inte trivs. www.brytensamheten.se
    Självklart, dock har jag typ det, inte mailvänner men jag har folk på Internet som jag pratar med. Dock duger det tydligen inte för jag "måste ha ett liv". Jag menar såklart inte att jag låter andra bestämma över hur jag ska leva mitt liv, men grejer är att jag håller med; jag ska inte slösa bort min barndom framför dumburken. Men Internet är absolut bättre än inget! :)
Svar på tråden Hur tar man sig ut i livet?!