• Anonym (Svag)

Nu passar det..

Hej!

Jag träffade min man då jag var 24år och han precis fyllt 25. (Gick även i skolan tillsammans)
    När vi träffades så var jag gravid och han har en dotter som var nyfödd, dottern hade ingen mamma då pga drog problem. Vi börjades följas åt och hjälpte varandra, fyra månader senare förlorade jag mitt barn. Han stod fortfarande kvar och stöttade mig och några månader efter det blev vi som tillsammans.

År gick och idag är jag 38år. Vi berättade aldrig att jag inte var hennes mamma, dottern kallar mig mamma och det känns fel att jag aldrig sa något i början. Nu har hennes biologiska mamma blivit friskare och har tagit kontakten med mannen, jag vet inte vad jag ska göra. Känns som hon är min men det är hon inte Rynkar på näsan Hur förklarar man det? Kommer hon någonsin förlåta mig?

• Svar på tråden Nu passar det..
  • Anonym (Svag)
    kenopeno skrev 2013-07-18 23:27:52 följande:
    Sätt er ner och vär bara totalt ärliga mot henne. Hon är 14, så ni kan vara ärliga om hur allt gick till. Ja det kommer bli ett känslomässigt virrevarr för henne ett tag.....men om ni ka stå bredvid henne som vuxna och bara dem som lugnt och tryggt stöttar henne genom dessa känslor, så kommer hon komma ut hel på andra sidan av känslokarusellen. Mina viktigaste råd, efter att ni berättat helt ärligt om hur det gick till och varför ni beslutade er för att göra som ni gjorde och att ni tänkte att det var för hennes bästa att få veta när hon var lite större ....är att sitta lugnt och stadigt bredvid henne.

Svara ärligt på alla frågor som kan tänkas dyka upp.

Dämpa inte hennes känslor.....utan tillåt henne att gå igenom dem. Vara så ledsen som hon behöver vara......blir rg om det är dessa känslor som dyker upp.....känna övergivenhet, rädsla....ja vilka känslor det än må vara som visar sig. Bekräfta henne att det är okej att känna så. På det viset hjälper ni hene att bearbeta I nutid, så det inte skapas ett baggage som hon blir tvungen att bära med sig.

Ja det är jobbigt som vuxen att se våra barn ledsna, förtvivlande, svikna mm......men dessa känslor är viktiga och betydelsefulla och behöver bekräftas....inte tröstas bort. För då skapar de inte så stora ärr. Så luta er mot den tanken när ni står som vuxna bredvid.

Så...mina råd är:

Ärlighet och total öppenhet mot henne.

Förbli lugn och trygg bredvid henne.

Tillåt henne att gå igenom alla känslor och bekräfta dem.

Lycka till I ert nya kapitel. Tar ni den vägen, så kan ni till o med komma ut starkare tillsammans på andra sidan....allihop {#emotions_dlg.flower}                       
    tack så mycket! ja ärlighet brukar ju funka bäst-
  • Anonym (Svag)
    tjej87 skrev 2013-07-18 23:32:35 följande:
    Att berätta är det enda rätta ni kan göra. Det kommer att bli svårt men ni får förklara hur läget var och sen ge henne tid att fundera och finna sig i situationen... Lycka till! :)

tack!!!
  • Anonym (Svag)
    h8him skrev 2013-07-18 23:41:47 följande:
    Det är nog enklast att berätta om biologiska mammans sjukdom och din vilja att ta hand om henne som din egen dotter, tror jag. Sen kan ni kanske utgå från det. Då har du en grund att stå på i samtalet, dvs du informerar att du valde henne, för att du vill vara hennes mamma, när hennes biomamma är/var för sjuk för att vara mamma.

Tack! ja precis. Så kan man också försöka säga
  • h8him
    Anonym (Svag) skrev 2013-07-18 23:50:00 följande:

Tack! ja precis. Så kan man också försöka säga
    Försök få henne trygg i att du har valt henne, att hon är unik för dig, så tror jag att det kan gå bättre. Hon är i en känslig ålder.
  • Sandra1990a
    Anonym (Svag) skrev 2013-07-18 23:46:55 följande:
    Jag orkar inte känna skulder över att jag inte berättat, kommer säga också att om hon bestämmer sig för att bo hos sin mamma så måste jag acceptera det även om jag kommer sakna henne jätte mycket!

Prata gärna om det, det kan alltid kännas bra att prata med någon som man inte känner! Förstår dig, saknar min pappa också och han saknas varje gång vi gör något. Jag var 5 då han dog och kommer inte ihåg han så mycket.. Känner du ibland att det känns som en främling som man egentligen inte vet någonting om, men man saknar som tusan? sitter så djupt.
    Vad bra.. är så stolt över er.. :)
    Ja man saknar verkligen personen.. det känns verkligen som att en bit av hjärtat e borta =/
  • pluvdo
    Sandra1990a skrev 2013-07-18 23:07:43 följande:
    Menade inte att klandra någon av er.. sa bara vad som skulle vara bäst.. förlåt om du tog det så.
    Går det att sätta sig ner att prata om situationen med henne och din man tillsammans? Kanske skulle uppskattas av henne ifall hennes biologiska mor kom innan med.. så hon får se henne i alla fall och bilda sin egen uppfattaning.. bättre nu en senare-.. för det blir bara värre annars.
    Men vadå? Att hennes biologiska mamma kommer och umgås med dem och de sedan, när mamman gått, sätter sig ner och berättar? Typ "Jo, du vet den där kvinnan som var på besök häromdagen..."

Njäääee, det tycker jag inte.
  • pluvdo

TS, jag tycker egentligen att det var fel av er att inte berätta tidigare. I synnerhet då det ju inte låter som att ni väntat med att berätta för att hon skulle bli vuxen/mogen nog att kunna höra det, utan det snarare låter som att ni låtit bli att berätta för att... ja, ni inte ville att biomamman skulle vara en del av er familj, helt enkelt. Ursäkta om jag har fel.

Men nu har ni fått ett bra tillfälle och en bra anledning till att berätta. Bättre sent än aldrig. Förhoppningsvis kommer hon senare förstå att det var för hennes skull som ni inte hade kontakt med mamman.

Tror du att det hade blivit likadant ifall du fött det där barnet? Alltså, självklart så får man ju anta att du hade känt likadant för denna flickan som du gör nu, men tror du att du/ni då hade berättat om hennes mamma tidigare? Det känns ju som att det kan ha gjort att du tog flickan som din egen eftersom du förlorade fostret. Och att du var rädd för att även förlora henne om ni berättade.

Innan ni pratar med henne så tycker jag att ni kan ta och ringa BUP eller dylikt och fråga hur man tar upp en sådan här sak på det sätt som är bäst för dottern.

Det går säkert bra och även om du inte är hennes biologiska mamma så är du ju den som tagit hand om och älskat henne. :)

• Sandra1990a
    pluvdo skrev 2013-07-19 00:12:15 följande:
    Men vadå? Att hennes biologiska mamma kommer och umgås med dem och de sedan, när mamman gått, sätter sig ner och berättar? Typ "Jo, du vet den där kvinnan som var på besök häromdagen..."

Njäääee, det tycker jag inte.
    Det va inte så jag menade.. menade att hon skulle vara med när de berättar så hon med får säga sitt! att flickan kan se med sina ögon vem personen är.. inte fan mena jag på det sättet du syftade på.. det e väll ingen normal människa som gör så?
  • pluvdo
    Sandra1990a skrev 2013-07-19 00:47:32 följande:
    Det va inte så jag menade.. menade att hon skulle vara med när de berättar så hon med får säga sitt! att flickan kan se med sina ögon vem personen är.. inte fan mena jag på det sättet du syftade på.. det e väll ingen normal människa som gör så?
    Nej, men det var ju så du skrev att de skulle göra. :P Att TS och mannen skulle sätta sig ner med dottern och att de skulle bjuda hem kvinnan innan så dottern hade en uppfattning om denne. Då lät det som att du menade att kvinnan skulle vara på besök och sedan skulle TS och mannen berätta för dottern att kvinnan var dotterns riktiga mamma.

Jag tror inte att det vore en bra idé om den biologiska mamman är med när de berättar för dottern, nä. När och hur hon träffar den biologiska mamman efter så många år måste väl ändå vara någonting som hon skall få bestämma själv? Känns som att hon skulle känna sig väldigt utlämnad ifall de berättade inför den biologiska mamman.
  • Sandra1990a
    pluvdo skrev 2013-07-19 01:24:59 följande:
    Nej, men det var ju så du skrev att de skulle göra. :P Att TS och mannen skulle sätta sig ner med dottern och att de skulle bjuda hem kvinnan innan så dottern hade en uppfattning om denne. Då lät det som att du menade att kvinnan skulle vara på besök och sedan skulle TS och mannen berätta för dottern att kvinnan var dotterns riktiga mamma.

Jag tror inte att det vore en bra idé om den biologiska mamman är med när de berättar för dottern, nä. När och hur hon träffar den biologiska mamman efter så många år måste väl ändå vara någonting som hon skall få bestämma själv? Känns som att hon skulle känna sig väldigt utlämnad ifall de berättade inför den biologiska mamman.
    hehe ne det va inte så jag menade :P menade som sagt att hon skulle vara med när de berättar för lill flickan..
    Jo du har rätt en viss del men det e väll lika bra att hon e med så dottern har ett perspektiv på det hela sen kan hon ju ändå bestämma sj ifall hon ens vill se henne igen.. Det e ju bara en bra o obra sak vill säga.. För hon måste ju på sätt och vis också kunna föklara sig för dottern så hon vet vad hon tycker och tänker med.. Hon kan ju som sagt ändå bestämma sig sen hur hon vill göra.. För e inte hon med då kanske hon vill komma till henne utan att hon ens vet vad hon e för person i sig och lämnar ute sin familj som stöttat henne pga av sorg.. bättre att samlas allihopa så alla har en talan.. det e ju trots allt deras dotter (alla tre) på sätt o vis.
Svar på tråden Nu passar det..