• Anonym (Svag)

Nu passar det..

Hej!

Jag träffade min man då jag var 24år och han precis fyllt 25. (Gick även i skolan tillsammans)
    När vi träffades så var jag gravid och han har en dotter som var nyfödd, dottern hade ingen mamma då pga drog problem. Vi börjades följas åt och hjälpte varandra, fyra månader senare förlorade jag mitt barn. Han stod fortfarande kvar och stöttade mig och några månader efter det blev vi som tillsammans.

År gick och idag är jag 38år. Vi berättade aldrig att jag inte var hennes mamma, dottern kallar mig mamma och det känns fel att jag aldrig sa något i början. Nu har hennes biologiska mamma blivit friskare och har tagit kontakten med mannen, jag vet inte vad jag ska göra. Känns som hon är min men det är hon inte Rynkar på näsan Hur förklarar man det? Kommer hon någonsin förlåta mig?

• Svar på tråden Nu passar det..
  • pluvdo
    Sandra1990a skrev 2013-07-19 01:30:32 följande:
    hehe ne det va inte så jag menade :P menade som sagt att hon skulle vara med när de berättar för lill flickan..
    Jo du har rätt en viss del men det e väll lika bra att hon e med så dottern har ett perspektiv på det hela sen kan hon ju ändå bestämma sj ifall hon ens vill se henne igen.. Det e ju bara en bra o obra sak vill säga.. För hon måste ju på sätt och vis också kunna föklara sig för dottern så hon vet vad hon tycker och tänker med.. Hon kan ju som sagt ändå bestämma sig sen hur hon vill göra.. För e inte hon med då kanske hon vill komma till henne utan att hon ens vet vad hon e för person i sig och lämnar ute sin familj som stöttat henne pga av sorg.. bättre att samlas allihopa så alla har en talan.. det e ju trots allt deras dotter (alla tre) på sätt o vis.
    Mm, men jag tror inte att det vore bra att ha med den biologiska mamman. Jag betvivlar starkt att dottern skulle lyssna på biomammans skäl i det läget ändå. Den största och första chocken kommer förmodligen vara att TS inte är flickans mamma och att flickans pappa och TS inte berättat det tidigare. Vem den biologiska mamman är och vad hon har att tillföra är med största sannolikhet någonting som dottern kommer undra först när chocken lagt sig. Att då trycka upp den biologiska mamman i ansiktet på henne direkt vore osjyst mot henne och vore nog inte särskilt konstruktivt alls för vare sig flickan, TS, pappan eller den biologiska mamman.
  • Sandra1990a
    pluvdo skrev 2013-07-19 02:21:41 följande:
    Mm, men jag tror inte att det vore bra att ha med den biologiska mamman. Jag betvivlar starkt att dottern skulle lyssna på biomammans skäl i det läget ändå. Den största och första chocken kommer förmodligen vara att TS inte är flickans mamma och att flickans pappa och TS inte berättat det tidigare. Vem den biologiska mamman är och vad hon har att tillföra är med största sannolikhet någonting som dottern kommer undra först när chocken lagt sig. Att då trycka upp den biologiska mamman i ansiktet på henne direkt vore osjyst mot henne och vore nog inte särskilt konstruktivt alls för vare sig flickan, TS, pappan eller den biologiska mamman.
    okej.. ja jag vet inte alls faktiskt.. har inte varit med om det så ingen aning.. men visst kommer det bli en chock för henne.. men vad förväntar man sig..
  • pluvdo
    Sandra1990a skrev 2013-07-19 02:24:41 följande:
    okej.. ja jag vet inte alls faktiskt.. har inte varit med om det så ingen aning.. men visst kommer det bli en chock för henne.. men vad förväntar man sig..
    Hon kommer, med all rätt, förmodligen bli väldigt chockad, ja. Och då behöver hon nog tid på sig att bearbeta chocken innan hon börjar träffa biomamman.

Sedan är det säkert bra ifall TS och pappan (eller i alla fall pappan) är med som stöd när flickan träffar och pratar med biomamman första gången eller gångerna. Men jag tycker inte att det skall vara i samband med att hon får reda på det hela.

Men samtidigt så är jag ingen expert på såna här saker, så jag tycker helt klart att TS eller pappan skall ringa BUP och rådfråga. :)
  • Sandra1990a
    pluvdo skrev 2013-07-19 02:38:44 följande:
    Hon kommer, med all rätt, förmodligen bli väldigt chockad, ja. Och då behöver hon nog tid på sig att bearbeta chocken innan hon börjar träffa biomamman.

Sedan är det säkert bra ifall TS och pappan (eller i alla fall pappan) är med som stöd när flickan träffar och pratar med biomamman första gången eller gångerna. Men jag tycker inte att det skall vara i samband med att hon får reda på det hela.

Men samtidigt så är jag ingen expert på såna här saker, så jag tycker helt klart att TS eller pappan skall ringa BUP och rådfråga. :)
    Jo men precis.. som sagt så behöver ju de all hjälp de kan få på en sån här grej =) Lika bra att få det överstökat
  • liv

Tala om det för henne så fort som möjligt! Det absolut värsta som kan hända är att mamman eller någon annan berättar det för henne. Då kan det bli svårt för er att få en bra relation igen. 

Hon är i en väldigt känslig ålder. Jag fick också reda på en familjehemlighet i den åldern som ändå inte påverkade mig på det här sättet men det var ändå väldigt svårt att bearbeta. Ni måste ge henne all tid och förståelse hon kräver. Det kommer inte bli lätt men ni har tyvärr inget val.

Lycka till! 

• Chianti
    Sandra1990a skrev 2013-07-19 02:45:28 följande:
    Jo men precis.. som sagt så behöver ju de all hjälp de kan få på en sån här grej =) Lika bra att få det överstökat
    Varför skriver du med fetad text? Fetad text använder man när man skriker, skriker du? Skriv som normalt folk istället.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • h8him
    Chianti skrev 2013-07-19 09:35:11 följande:
    Varför skriver du med fetad text? Fetad text använder man när man skriker, skriker du? Skriv som normalt folk istället.
    Nej, man använder fet text för att man vill att texten ska få uppmärksamhet. Skriver man med stora bokstäver skriker man. Hon skriver som normalt folk, men alla verkar inte kunna skrivreglerna.
  • Chianti
    h8him skrev 2013-07-19 10:59:58 följande:
    Nej, man använder fet text för att man vill att texten ska få uppmärksamhet. Skriver man med stora bokstäver skriker man. Hon skriver som normalt folk, men alla verkar inte kunna skrivreglerna.
    Men behöver hon feta sin text då? Att få uppmärksamhet, folk är väl i tråden för att läsa?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Sandra1990a
    För det första så skriker jag inte och jag vill ha fet text... varför jag har fet text e väll inget du behöver oroa dig för? Alla kan skriva med fet text ifall dom vill det e väll inget som hindrar dig heller att få skriva med fet text.. Varför ska jag sluta med det bara för att du säger det?

Tycker du kan sköta hur du skriver då fortsätter jag med mitt..
  • Sandra1990a
    Varför haka upp dig på fet text? Varför finns den om man inte får använda den? Det e väll ändå mina kommentarer så jag får väll bestämma hur dom ska se ut.... eller?
Svar på tråden Nu passar det..