• Blåbäret0

Stinker ruttet från kattlådan, varför?!

Behöver hjälp...

Sista veckorna har det börjat lukta mer och mer illa av min katts kattlåda, kan inte lokalisera om det är urinet eller avföringen, men det luktar så förbannat illa!! Som att det ruttnar! mår illa...

Gör rent hela tiden, ibland kan det dock gå lite mer än 1 dygn ifall jag är bortrest, och då är det pest och pina.

För två år sedan när det var lika hett och varmt var det samma sak men gick över efter ett tag. Kan det stinka såhär för att det är så varmt? (rötmånad?) Har noterat "husflugor" som gärna yr omkring där..

Varför luktar det såhär och finns det något jag kan köpa på apotek/veterinärstation innan jag tar in henne?

• Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!
  • Blåbäret0
    nemo1 skrev 2013-07-19 10:40:20 följande:
    Enligt lag så ska katten ha tillsyn två ggr per dygn, stackars katt. Är katten kastrerad?
    Jag ska läsa på om lagen, men kan lova dig att det inte är ett dugg synd om min katt.
    Nej hon är inte kastrerad, men hon äter p-piller.
  • nemo1

Ok. För det första ger du den sämsta maten som finns för katter. Ett foderbyte ska dessutom ta flera veckor då katter har känslig mage. P-piller ökar drastiskt risken för juvertumörer och livmoderinflammation så varför kastrerar du inte katten? Är hon fertil så är det säkert även det som spelar in då okastrerade katters urin luktar betydligt mycket mer.

• Dr Mupp

Du behagar inte att göra rent lådan tillräckligt ofta, du ger inte katten tillsyn tillräckligt mycket, du köper skitfoder och du kastrerar inte katten. Varför har du ens katt om du inte tänker ta hand om den?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Familjen L

Ett torrfoder med hög kötthalt är det bästa för katter. Så prova med att byta foder. Aplaws här jag för mig att det heter, det har hög kötthalt, vilket katter ska ha och inte dessa foder som tex friskies som vestår av ytterst lite kött och mest spanmålsprodukter. Vi har inte kvar påsen här hemma, så jag kommer inte ihåg stavning på namnet. Töm lådan på kiss och bajs morgon och kväll. Friskt vatten varje dag.

• SupersurasunkSara

Jag upplever att bästa sanden för att undvika lukt är ToaLätt. MEN lådan måste ändå tömmas och göras rent minst en gång i veckan oavsett.

Tänkte också på maten, vet dock inte mycket om kattmat som så, vilken sort som anses bäst osv, men tänkte om katten ätit något som den inte smält ordentligt så det kommer ut nästan osmält och därav ligger och ruttnar. 

• Dr Mupp
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-20 10:14:16 följande:
    Jag upplever att bästa sanden för att undvika lukt är ToaLätt. MEN lådan måste ändå tömmas och göras rent minst en gång i veckan oavsett.

Tänkte också på maten, vet dock inte mycket om kattmat som så, vilken sort som anses bäst osv, men tänkte om katten ätit något som den inte smält ordentligt så det kommer ut nästan osmält och därav ligger och ruttnar. 

Min erfarenhet av Toa-lätt är att en del tycker att det stinker andra inte. Verkar vara en speciell lukt. Jag tycker i varje fall att toa-lätt stinker även när det är torrt. 

Minst lukt tycker jag träpellets ger. Men då får man kasta bajsar så fort man ser dem. Kan man stå ut med lukten av kattsand så tycker jag både Everclean, Pussi Compakt och Eldorado småkorning sand är helt ok. Självklart måste lådan rensas minst två gånger om dagen och skuras en gång i veckan. Att strö lite stalosan i botten på lådorna minskar bakterietillväxt (jag har det i mina kaninburar).

Kattmaten är A och O. Dålig mat ger dplig mage som ge stinkande bajsar. Katter som går ute kan äta vad som helst, 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • SupersurasunkSara
    Dr Mupp skrev 2013-07-20 18:53:00 följande:
    Min erfarenhet av Toa-lätt är att en del tycker att det stinker andra inte. Verkar vara en speciell lukt. Jag tycker i varje fall att toa-lätt stinker även när det är torrt. 

Minst lukt tycker jag träpellets ger. Men då får man kasta bajsar så fort man ser dem. Kan man stå ut med lukten av kattsand så tycker jag både Everclean, Pussi Compakt och Eldorado småkorning sand är helt ok. Självklart måste lådan rensas minst två gånger om dagen och skuras en gång i veckan. Att strö lite stalosan i botten på lådorna minskar bakterietillväxt (jag har det i mina kaninburar).

Kattmaten är A och O. Dålig mat ger dplig mage som ge stinkande bajsar. Katter som går ute kan äta vad som helst, 

Så är det säkert. våra lådor luktar bara om de av någon anledning har stark urin, så då får jag ju byta direkt istället för varje vecka vilket jag gör oavsett om det luktar eller inte.
    Med träpellets, menar du då såna som eg är för uppvärming? Såna har jag testat, de luktade mer än ToaLätt tyckte jag  
  • Dr Mupp
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-20 19:03:06 följande:

Så är det säkert. våra lådor luktar bara om de av någon anledning har stark urin, så då får jag ju byta direkt istället för varje vecka vilket jag gör oavsett om det luktar eller inte.
    Med träpellets, menar du då såna som eg är för uppvärming? Såna har jag testat, de luktade mer än ToaLätt tyckte jag  
    Ja precis bränselpellets. Lukt är ju som sagt inviduellt. Träpellets tycker jag även när det är kissigt bara luktar trä. Toalätt stinker vått papper när det är torrt och fruktansvärt när det är vått. 

Mina katter gillade dock inte träpellets utan började protestkissa utanför så vi körde med pussi kompakt till dem och det luktade bara kattsand (vilket ju inte heller precis luktar gott) om lådan. Vi hade två katter, två lådor och gjorde rent två gånger om dagen.

Ett tips TS är att ha en djupare låda så du får ett djupare lager sand. Är lagret inte tillräckligt djup så hinner kisset rinna till botten innan det klumpar sig och då kan det sätta lukt i plasten.  
  • SupersurasunkSara
    Dr Mupp skrev 2013-07-20 19:17:32 följande:
    Ja precis bränselpellets. Lukt är ju som sagt inviduellt. Träpellets tycker jag även när det är kissigt bara luktar trä. Toalätt stinker vått papper när det är torrt och fruktansvärt när det är vått. 

Mina katter gillade dock inte träpellets utan började protestkissa utanför så vi körde med pussi kompakt till dem och det luktade bara kattsand (vilket ju inte heller precis luktar gott) om lådan. Vi hade två katter, två lådor och gjorde rent två gånger om dagen.

Ett tips TS är att ha en djupare låda så du får ett djupare lager sand. Är lagret inte tillräckligt djup så hinner kisset rinna till botten innan det klumpar sig och då kan det sätta lukt i plasten.  

Ok, ja det är som sagt individuellt vad man tycker luktar bra och inte. Djupare låda är ett bra tips, vi har en vanlig kattlåda, ganska stor och en stor låda som är en gammal leklåda. Det ger två fördelar, dels att man kan ha djupare lager och dels att sanden stannar i lådan ist för att hamna utanför.
Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!