• Blåbäret0

Stinker ruttet från kattlådan, varför?!

Behöver hjälp...

Sista veckorna har det börjat lukta mer och mer illa av min katts kattlåda, kan inte lokalisera om det är urinet eller avföringen, men det luktar så förbannat illa!! Som att det ruttnar! mår illa...

Gör rent hela tiden, ibland kan det dock gå lite mer än 1 dygn ifall jag är bortrest, och då är det pest och pina.

För två år sedan när det var lika hett och varmt var det samma sak men gick över efter ett tag. Kan det stinka såhär för att det är så varmt? (rötmånad?) Har noterat "husflugor" som gärna yr omkring där..

Varför luktar det såhär och finns det något jag kan köpa på apotek/veterinärstation innan jag tar in henne?

• Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!
  • nemo1
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-21 10:35:29 följande:

Ok, ja det är som sagt individuellt vad man tycker luktar bra och inte. Djupare låda är ett bra tips, vi har en vanlig kattlåda, ganska stor och en stor låda som är en gammal leklåda. Det ger två fördelar, dels att man kan ha djupare lager och dels att sanden stannar i lådan ist för att hamna utanför.
    Om du tycker att det inte stinker med toalätt så måste du har ett stort problem med ditt luktsinne, undrar om grannar och bekanta tycker detsamma som dig, eller kanske inte vågar säga något? Toalätt döljer inte lukten på något sätt. Tycker synd om dina katter då det på en dag blir mycket ofrächt och det är inte skönt för en katt att gå på. Man kan inte köpa det billigaste för att man inte tycker att katter är värda mer utan det som är bäst för katterna tycker jag.
  • pluvdo

Jag använder Toalätt och tycker också att det är det i särklass bästa mot lukt. Sedan jag började använda det så luktar det inte alls här. Ifall man böjer sig ner mot lådan så luktar det förstås sådär som Toalätt luktar, vilket inte är en jättegod lukt, men det luktar inte i hela lägenheten. När jag hade kattsand så luktade det överallt hela tiden. Fick byta sanden hur ofta som helst. Både när jag hade klumpbildande och vanlig sand.

Jag har frågat många som varit på besök ifall det luktar här och alla har sagt att det inte gör det. Många av dem har varit brutalt ärliga om andra saker så jag vet att de talar sanning även om sanningen kanske svider. Merparten av dem har inga egna katter, så då kan det inte bero på att de är immuna mot lukten heller. Jag frågade förresten vänner ibland när de kom på besök ifall det luktade illa här när jag hade kattsand också och då fick jag ibland svaret att det gjorde det. Trots att jag tog bort allt bajs direkt och bytte sanden 2-3 gånger i veckan.

Så... nu har jag Toalätt och det tycker jag fungerar bra. Katterna kissar/bajsar aldrig utanför. Sedan är de utekatter så de använder ju inte enbart lådan, men det gjorde de inte innan när jag hade kattsand heller och den började ändå lukta jättesnabbt.

Toalätt är förresten inte det billigaste som finns.

• pluvdo

Min bror har förresten två katter och han använder något jättedyrt klumpbildande, typ Ever clean eller något, och rensar kattlådan dagligen. Men hos honom luktar det ofta.. ja, kattlåda.

• SupersurasunkSara
    nemo1 skrev 2013-07-21 19:17:12 följande:
    Om du tycker att det inte stinker med toalätt så måste du har ett stort problem med ditt luktsinne, undrar om grannar och bekanta tycker detsamma som dig, eller kanske inte vågar säga något? Toalätt döljer inte lukten på något sätt. Tycker synd om dina katter då det på en dag blir mycket ofrächt och det är inte skönt för en katt att gå på. Man kan inte köpa det billigaste för att man inte tycker att katter är värda mer utan det som är bäst för katterna tycker jag.

Tvärtom, jag har ett mycket känsligt luktsinne faktiskt. Har testat allt möjligt och det enda jag är nöjd med är just detta och inte pga priset, då hade jag valt ett annat som kostar 15 kr för en påse.
  • SupersurasunkSara
    pluvdo skrev 2013-07-21 19:44:05 följande:
    Jag använder Toalätt och tycker också att det är det i särklass bästa mot lukt. Sedan jag började använda det så luktar det inte alls här. Ifall man böjer sig ner mot lådan så luktar det förstås sådär som Toalätt luktar, vilket inte är en jättegod lukt, men det luktar inte i hela lägenheten. När jag hade kattsand så luktade det överallt hela tiden. Fick byta sanden hur ofta som helst. Både när jag hade klumpbildande och vanlig sand.

Jag har frågat många som varit på besök ifall det luktar här och alla har sagt att det inte gör det. Många av dem har varit brutalt ärliga om andra saker så jag vet att de talar sanning även om sanningen kanske svider. Merparten av dem har inga egna katter, så då kan det inte bero på att de är immuna mot lukten heller. Jag frågade förresten vänner ibland när de kom på besök ifall det luktade illa här när jag hade kattsand också och då fick jag ibland svaret att det gjorde det. Trots att jag tog bort allt bajs direkt och bytte sanden 2-3 gånger i veckan.

Så... nu har jag Toalätt och det tycker jag fungerar bra. Katterna kissar/bajsar aldrig utanför. Sedan är de utekatter så de använder ju inte enbart lådan, men det gjorde de inte innan när jag hade kattsand heller och den började ändå lukta jättesnabbt.

Toalätt är förresten inte det billigaste som finns.
    Precis samma uppfattning som jag. Men alla är vi olika.
  • Harvester

Tömma och göra rent ofta tror jag är lösningen, klart det luktar mer i ärmen, jämför med soppåsen.. Personligen föredrar jag Everclean klumpbildande, har lådan i hallen pga litet badrum och det luktar inte alls (har fått detta bekräftat av besökare). Behöver nästan aldrig göra rent själva lådan.

• SupersurasunkSara
    Harvester skrev 2013-07-22 16:17:45 följande:
    Tömma och göra rent ofta tror jag är lösningen, klart det luktar mer i ärmen, jämför med soppåsen.. Personligen föredrar jag Everclean klumpbildande, har lådan i hallen pga litet badrum och det luktar inte alls (har fått detta bekräftat av besökare). Behöver nästan aldrig göra rent själva lådan.
    Det har jag också funderat på, men mina katter är rätt så envisa av sig, de gillar inte förändringar.
    Testade att byta förut, (inte till Everclean dock utan ett annat min kompis rekomenderade)  gjorde det varsamt, blandade med nya sorten i början men de satte sig utanför då och när jag lät det vara blandat så satte de sig i sängen som protest. Väldigt omysigt :-/ Så de får behålla sitt ToaLätt. Ev ny katt kommer jag att testa denna på: http://www.coolstuff.se/Litter_Kwitter
  • lillajag82

Köpa en ny låda är väl det minsta du kan göra?
    Och kastrera katten.. P- piller är ingen höjdare.. Den kan göra din katt väldigt sjuk..
    Det är värt pengarna! Det kostar ju bara typ 900 spänn.. Och vid kampanjtider kan det bli ännu billigare..

• Blåbäret0
    nemo1 skrev 2013-07-19 16:29:16 följande:
    Ok. För det första ger du den sämsta maten som finns för katter. Ett foderbyte ska dessutom ta flera veckor då katter har känslig mage. P-piller ökar drastiskt risken för juvertumörer och livmoderinflammation så varför kastrerar du inte katten? Är hon fertil så är det säkert även det som spelar in då okastrerade katters urin luktar betydligt mycket mer.
    Dr Mupp skrev 2013-07-19 18:09:15 följande:
    Du behagar inte att göra rent lådan tillräckligt ofta, du ger inte katten tillsyn tillräckligt mycket, du köper skitfoder och du kastrerar inte katten. Varför har du ens katt om du inte tänker ta hand om den?
    Aileen Allannah skrev 2013-07-20 10:11:13 följande:
    Men hjälp, menar du att du måste ha andra som säger åt dig hur man tar hand om en katt?

Åh, vilka högst otrevliga svar! Tar mig mödan att svara iallafall.

friskies har jag som sagt haft tillfälligt, ger alltid royal canin annars. Vid foderbytet blandade jag ut maten succesivt.
    eftersom kissen är en avelshona är hon inte kastrerad, och hon har p-piller tillfälligt det med. Jag är medveten om riskerna för tumörer etc vid lång tids användande, därmed får hon enbart under en kortare tid tills rätt kavaljer dyker upp.
    Jag behagar göra rent lådan tillräckligt ofta, vilket nu är 2 gånger per dag, annars 1 gång/dag om  jag inte vart borta längre stunder.
    Jag har aldrig tidigare behövt göra rent mer än så (jag har nog bättre uppfattning om min katts mängd/volym samt tidsfrist för hennes avföring än vad ni har fast ni verkar tro annorlunda).

Ja det minsta jag kan göra är att köpa ny låda, vilket jag gjort som jag redan skrivit att jag skulle.

Att fråga om ett par råd angående ens djur anser jag är en väsentlig skillnad på att andra måste säga åt en hur man tar hand om en katt. Min kisse mår utomordentligt bra, och lever som en drottning här hemma så ni behöver inte oroa er och skrika för fulla muggar för jag inte rensar lådan 3 gånger om dagen. Herregud!

Hur vore det att fråga nästa gång innan ni kastar er på främlingar med taskig attityd och anklagelser?

och ett RÅD;Man KAN faktiskt uttrycka en åsikt/ställa en fråga utan att skälla, alternativt låta som en diktator/bitterf***a.

stackars ER!
  • Blåbäret0

tack för era vettiga svar!! :D

toa-lätt fungerar inte för min kisse tyvärr :(
    Har alltid annars EverClean (antingen levandel eller de stora kornen) som är klumpbildande.  som sagt var sanden/maten tillfälligt omdirigerad.
    Har minst 12 cm sand i lådan så den är väldigt djup :)

Har frågat runt och fått alla råd i boken, och det har visat sig att lukten kom ifrån där jag misstänkte, värmen är boven!
    Har bytt tillbaka till den dyra maten/sanden, samt har ny låda så nu borde problemet bli ännu mindre =)

• lillajag82

Förlåt TS för att jag drog förhastade slutsatser om att din katt var en vanlig huskatt!! Det var en stor tabbe faktiskt! *skäms*
    Det är bra att du skaffat en ny låda. det kanske luktar bättre nu?
    Inte för att kattkiss luktar speciellt gott men du förstår vad jag menar?

• nemo1
    lillajag82 skrev 2013-07-31 20:53:43 följande:
    Förlåt TS för att jag drog förhastade slutsatser om att din katt var en vanlig huskatt!! Det var en stor tabbe faktiskt! *skäms*
    Det är bra att du skaffat en ny låda. det kanske luktar bättre nu?
    Inte för att kattkiss luktar speciellt gott men du förstår vad jag menar?
    Med avelshona är det inte alla som menar katt med stamtavla. Stark kisslukt får man nog räkna med när man har fertila katter.
  • lillajag82

nemo1: ja du har definitivt en poäng där
    Och ja.. Det borde rimligtvis lukta starkare om fertila katter..

Svar på tråden Stinker ruttet från kattlådan, varför?!